تاریخ : جمعه 6 مهر 1403
کد 7821

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در شورای سیاست‌گذاری پژوهشی مطرح کرد

ضرورت تعریف دوره‌های دانشگاهی نیاز محور با رویکرد حل مسئله

نخستین شورای سیاست‌گذاری پژوهشی اتاق بازرگانی اصفهان با حضور نایب‌رئیس و دبیرکل اتاق بازرگانی اصفهان و جمعی از اساتید، پژوهشگران و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها برگزار شد.
به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، محمدجعفر فوده، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست گفت: بخشی از فعالیت‌های اتاق بازرگانی به چالش‌ها و مشکلات اقتصاد کلان اختصاص دارد که در این زمینه مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی اصفهان می‌تواند با همکاری دانشگاه‌ها به شناسایی مسائل و ارائه راه‌حل‌های علمی بپردازد. معتقدیم تحقیقات دانشگاهی و مطالعات پژوهشگران می‌تواند راهگشای بحران‌های اقتصادی و راهی برای برون‌رفت از وضعیت موجود باشد به‌شرط آنکه تحقیقاتی که انجام می‌شود بر اساس نیازهای واقعی و راهکارهای عملیاتی و کاربردی باشند.
 وی در ادامه افزود: بخش دیگری از فعالیت‌های اتاق بازرگانی به حوزه‌های مختلف اقتصادی و صنایع اختصاص دارد که توسط کمیسیون‌های ۱۲ گانه اتاق به آنها پرداخته می‌شود. هر کدام از این کمیسیون‌ها در حوزه تخصصی خود تحقیقات و مطالعات جداگانه‌ای انجام می‌دهند و می‌طلبد که مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی به‌عنوان متولی پژوهش، این تحقیقات پراکنده را یکپارچه و منسجم کند تا نتایج جامع و ملموسی از آنها به دست آید و تأثیرگذار باشد.
 فوده همچنین اظهار داشت: گاهی برخی صنایع و کسب‌وکارها حتی از وجود مشکلات خود آگاه نیستند و قدرت تشخیص آنها را ندارند. در این میان پژوهشگران و افراد تحصیل‌کرده می‌توانند به مدیران کسب‌وکارها در وهله نخست به کشف مشکلات موجود و سپس برای حل این مشکلات کمک کنند. البته باید در نظر داشت که فضای اقتصادی و کسب‌وکار با فضای آکادمیک و دانشگاهی متفاوت است و تحقیقات برای صنایع باید با درنظرگرفتن این تفاوت‌ها انجام شود. به‌عنوان نمونه در شرایط کنونی اقتصادی و با سرعت بالای تحولات، یک صنعت یا کسب‌وکار نمی‌تواند چندین سال برای به‌دست‌آمدن نتایج تحقیقات و پیاده‌سازی آنها صبر کند و باید تحقیقات سریع، کاربردی و به‌دوراز تشریفات آکادمیک باشد.
 وی تصریح کرد: خوشبختانه بنا به گفته مدیران دانشگاهی قرار است جذب دانشجویان تحصیلات تکمیلی با رویکرد حل مسئله و نیاز محور انجام شود که این موضوع اتفاق خوبی است. تعریف دوره‌های تحصیلات تکمیلی مسئله‌محور می‌تواند هم به نفع دانشگاه و هم به نفع فعالان اقتصادی باشد و فارغ‌التحصیلان نیز پیش از ورود به بازار کار با فضای واقعی بازار و صنعت آشنا شوند و کسب تجربه کنند.
 *لزوم استفاده از نتایج پژوهش‌ها در قانون‌گذاری و تدوین لوایح
 حمیدرضا امیدان، دبیرکل اتاق بازرگانی اصفهان نیز در ادامه این نشست گفت: پژوهش‌های کاربردی باید منجر به ارائه راهکارهای عملیاتی برای مسائل و مشکلات اقتصادی استان و کشور شود. می‌توان تحقیقات و پژوهش‌ها را با ایجاد فرصت‌های برابر از طریق فراخوان‌های عمومی و شفاف به محققان برون‌سپاری کرد.
 وی در ادامه افزود: باید سازوکاری طراحی شود تا به‌وسیله آن نتایج تحقیقات انجام شده در اختیار عموم فعالان اقتصادی و به‌ویژه اعضای اتاق بازرگانی قرار گیرد. از سوی دیگر باید تلاش کنیم که نتایج این تحقیقات در فرایند قانون‌گذاری، تدوین لوایح و طرح‌ها لحاظ و نکات حائز اهمیت به مجریان اقتصادی و مسئولان بخش دولتی مشورت داده شود.