تاریخ : دوشنبه 8 مرداد 1403
کد 7642

رئیس کمیسیون گردشگری و صنایع‌دستی اتاق بازرگانی اصفهان خبر داد

گردهمایی تور اپراتورهای جهان به میزبانی اصفهان

رئیس کمیسیون گردشگری و صنایع‌دستی اتاق بازرگانی اصفهان گفت: با مشارکت بخش خصوصی گردهمایی ۱۰۰ تور اپراتورهای جهان برای نخستین بار در کشور به میزبانی اصفهان در آبان 1403با حضور سفرای خارجی و نیز اینفلوئنسرها در اصفهان برگزار می‌شود.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، مژگان ایزدی،  عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون گردشگری، فرش و صنایع‌دستی اتاق بازرگانی اصفهان در پنجمین جلسه این کمیسیون با اشاره به برنامه برگزاری نمایشگاه‌های خارج از کشور و شرکت اعضای این کمیسیون در نمایشگاه‌های خارجی گفت: به‌زودی نمایشگاه فم توری در شهر بمبئی هند برگزار خواهد شد؛ اما باتوجه‌به هوای گرم این کشور از سوی فعالان اقتصادی اصفهان چندان استقبال نشد.
 وی افزود: یکشنبه گذشته هیئت نمایندگان اتاق ایران دیداری با رئیس‌جمهور و نیز اعضای کمیسیون گردشگری اتاق ایران و مدیرکل دفتر بازاریابی خارج از کشور وزارت میراث‌فرهنگی داشته‌اند که امیدواریم منشأ خیر باشد.
رئیس کمیسیون گردشگری و صنایع‌دستی اتاق بازرگانی اصفهان یکی از مسائل مهم این نشست‌ها را تأمین مالی تورهای بازدید خارجی عنوان کرد و گفت: باعث تأسف است که این تأمین مالی برای اتاق بازرگانی‌ها جبران نشده و بودجه‌ای نیز به آن اختصاص پیدا نکرده است.
 وی با اشاره به برگزاری چندین رویداد مهم در اصفهان بیان کرد: هفته دوم آبان گردهمایی ۱۰۰ تور اپراتورهای جهان با مشارکت بخش خصوصی در اصفهان را میزبانی می‌کنیم و در این زمینه نیاز به جذب همکاری و جذب اسپانسر و کمک دفاتر دولتی و اپراتورهای خارجی داریم؛ زیرا هزینه برگزاری این رویداد بسیار زیاد است و باتوجه‌به اینکه سود همه ذی‌نفعان دیده شده است، لذا انتظار تأمین مالی را داریم؛ زیرا اتاق بیشتر نقش تسهیلگر را دارد.
 
موزه‌های اصفهان دو شیفته می‌شود
امیر کرم‌زاده، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان گفت: از این پس موزه های زیر نظر سازمان میراث فرهنگی اصفهان دو شیفته می‌شوند و این در حالی است که تامین مسائل امنیتی و نیروی انسانی آن بسیار کار مشکلی بود اما این امر از منابع ملی تامین شده و حدود ۳۰ نفر برای این منظور به کارگیری می‌شوند.
وی افزود: در حال حاضر همدلی و وفاق در استان بین بخش خصوصی، شهرداری‌ها، فرمانداری‌ها و مجموعه مدیریت استان ایجاد شده است تا گردشگری اصفهان رونق بیشتری بگیرد.
 امیر کرم‌زاده در پنجمین جلسه کمیسیون گردشگری، فرش و صنایع‌دستی اتاق بازرگانی اصفهان پیشنهاد کرد: نیمی از هزینه حضور و بازدید از نمایشگاه‌های خارجی را میراث‌فرهنگی تقبل کند و بقیه را اتاق بازرگانی به‌صورت قرض به اعضای خود پرداخت کند.
وی گفت: استان اصفهان این ظرفیت را دارد که حداقل برای هر نمایشگاه خارجی گردشگری ۱۰ نفر حضور یابد. مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان افزود: برای سال آینده باید هر ۳ ماه، یک رویداد نمایشگاهی خوبی در حوزه گردشگری پیش‌بینی شود.
کرم‌زاده با بیان این که بخشی از مطالعات ایجاد موزه منطقه‌ای و ایجاد مرکز بین‌المللی صنایع‌دستی در کارخانه ریسندگی ریسباف به‌صورت رایگان انجام شده است، گفت: بخش دیگر این مطالعات طی قراردادی به مبلغ حدود سه میلیارد تومان هزینه در حال انجام است.
 
تهیه تقویم رویدادهای گردشگری استان اصفهان
وی افزود: جلسه‌های واگذاری این بنای فاخر از طریق استانداری اصفهان در حال پیگیری است و احیای کارخانه ریسباف برای ما جدی است چرا که این مجموعه تاریخی می‌تواند به رونق گردشگری استان اصفهان کمک کند.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان در ادامه از تهیه تقویم رویدادهای گردشگری استان توسط معاونت گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان خبر داد و گفت: تقویم رویدادهای گردشگری استان به فرمانداری‌ها و شهرداری‌های استان ابلاغ شده است.
کرم‌زاده با بیان این که به گردشگری مذهبی یا زیارتی در استان اصفهان کمتر توجه شده است به‌نحوی‌که در استان شناخت کافی از مجموعه آرامستان تخت فولاد اصفهان وجود ندارد، افزود: در کشورهای مختلف از مقبره‌های تاریخی خود درآمدهای دلاری کسب می‌کنند و باید دررابطه ‌با گردشگری مذهبی به‌صورت تخصصی ورود و از آن حمایت شود.
وی گفت: علی‌رغم این که مراکز درمانی خوبی در اصفهان برای پذیرش بیماران خارجی در حوزه گردشگری سلامت وجود دارد و مجوزهای لازم برای توسعه گردشگری سلامت در استان را نیز دریافت کرده‌ایم؛ ولی در این حوزه گردشگری نسبت به استان فارس دچار عقب‌افتادگی هستیم و باید آن را جبران کنیم.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان با بیان این که برای طرح جامع گردشگری استان، توافق‌نامه خوبی با جهاد دانشگاهی به امضاء رسیده است تا فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری اصفهان احصا و در سایت جهاد دانشگاهی ارائه شود، افزود: در استان اصفهان فرصت‌های گردشگری زیادی وجود دارد که متأسفانه بانک کاملی از آنها نداریم و تا ۲ ماه آینده ۷۰۰ فرصت‌ سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری اصفهان در این سایت به زبان‌های مختلف ارائه می‌شود.
 کرم‌زاده گفت: در حوزه بسته‌بندی صنایع‌دستی، طراحی محصول و آموزش توافق‌نامه‌ای نیز با جهاد دانشگاهی امضا شده است.
وی با بیان این که با همکاری شهرداری اصفهان بافت شهر اصفهان با حفظ میراث‌فرهنگی ساماندهی خواهد شد، افزود: بناهای تاریخی که در اختیار میراث‌فرهنگی است به‌مرور مزایده گذاشته می‌شود. مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان تقاضا کرد: تقویم، تأمین منابع مالی، تقسیم کار بین اعضا برای نمایشگاه‌های گردشگری داخلی و خارجی تا جلسه آینده مشخص شود که تا پایان امسال چه نمایشگاه‌هایی، با چه کیفیتی و با چه هزینه‌ای برگزار می‌شود.
 
نخستین اکسپوی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در اصفهان
مجتبی متقی، رئیس کمیته بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به رویداد نخستین اکسپوی بین المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان اصفهان(ISINEX 2024)اظهار کرد: اتاق بازرگانی اصفهان نخستین اکسپوی فرصت‌های سرمایه‌گذاری اصفهان در ۱۴۰۳ را برگزار می‌کند.
وی با اشاره شناسایی و مزیت فرصت‌های سرمایه‌گذاری افزود: با هماهنگی استانداری اصفهان شورایی قرار شد برای برگزاری این رویداد بین‌المللی تشکیل شود.
رئیس کمیته بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد: اگر نشست مجمع گفتگوی همکاری آسیاACD را نادیده بگیریم، طی دهه‌های گذشته رویداد بین‌المللی در زمینه فرصت سرمایه‌گذاری برگزار نشده است.
وی با بیان اینکه در امنیت سرمایه‌گذاری در اصفهان رتبه بسیار پایینی داریم، گفت: در نخستین اکسپوی بین المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان اصفهان ۹۰ فرصت شغلی و سرمایه‌گذاری، مدیریتی، الگوهای جدید اقتصادی به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی معرفی خواهد شد.
 
چهار رویداد مهم در سه ماه ابتدای سال1403
مریم امیری، دبیر کمیسیون گردشگری و صنایع‌دستی پارلمان بخش خصوصی اصفهان ضمن ارائه گزارشی از این کمیسیون در سه‌ماه گذشته، گفت: مهم‌ترین برنامه سه ماه گذشته این کمیسیون برگزاری میزگرد تخصصی گردشگری در اجلاس اتاق‌های بازرگانی مجمع گفتگوی همکاری آسیاACD و برگزاری نشست تخصصی گردشگری با رایزن بازرگانی در صربستان با موضوع استفاده از فرصت‌های گردشگری در دو کشور بوده است.
دبیر کمیسیون گردشگری و صنایع‌دستی پارلمان بخش خصوصی اصفهان با اشاره به جشنواره صنایع‌دستی گفت: دومین جشنواره استعدادیابی هنری با پیوند گردشگری، اجرای پروژه‌های مشترک فرهنگی و گردشگری بین اعضا در هفته صنایع‌دستی، سمپوزیوم گردشگری سبز نمایشگاه تهران از دیگر برنامه‌های سه ماهه این کمیسیون بوده است.
وی ضمن تشریح برنامه‌های آینده این کمیسیون از تغییر کمیته‌های این کمیسیون از هفت به پنج کمیته خبر داد.
 
پوریا استکی، دبیر جشنواره و مدیر مؤسسه سازمان مردم‌نهاد رویش جوانه‌های نقش‌جهان در این نشست به تشریح این جشنواره پرداخت و افزود: هدف از برگزاری این جشنواره شناسایی استعداد و توانایی نوجوانان و جوانان و استفاده از ظرفیت آنان در اعتلای گردشگری شهر اصفهان بود که در چهار محور مجری‌گری، عکاسی، سفرنامه‌نویسی و پادکست با کمک سازمان ورزش و جوانان،کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی و شهرداری اصفهان این جشنواره در 13 تیرماه برگزار  و نفرات برگزیده مشخص شدند.
وی افزود: یکی از نکات جالب این جشنواره برگزاری آن توسط شرکت‌کنندگان جشنواره سال 1400 و استفاده از استعدادهای برتر در این جشنواره بود.
 
طرح جامع گردشگری طرحی برای رفع توزیع نامتوازن فرصت‌های برابر
عباس کیانی، نماینده جهاد دانشگاهی اصفهان به تشریح جزئیات طرح جامع گردشگری در اصفهان پرداخت گفت: ما از ۲۸ شهرستان استان بازدیدی با ذی‌نفعان داشتیم و سپس یک پایگاه همچون تهیه پایگاه ‌داده‌های مکانی، اولویت‌های راهبردی گردشگری استان تهیه کردیم.
 وی با اشاره به ناحیه‌بندی و پهنه‌بندی گردشگری استان اصفهان اشاره کرد و گفت: ۱۲۰ طرح پروژه موضوعی گروه گردشگری موجود در این طرح در سطوح مختلف ناحیه‌ای، ملی و بین‌المللی تهیه شده است.
وی با اشاره به ۶ هدف گردشگری استان گفت: ارتقاء  نظام گردشگری، راهبردها، نقشه راه، ابعاد زیر ساختی کانون گردشگری و پهنه بندی بخشی از این اهداف است .
 نماینده جهاد دانشگاهی اصفهان گفت: طرح آمایش سرزمین در شهرستان‌ها  بر اساس  محور گردشگری استان مشخص و معضل‌های نامتوازن شناسایی شده که گردشگری آنها بر اساس عدالت‌محوری است.
 
تور گردشگری در جلفای  اصفهان
 ورگینه میرزاخانیان، مسئول گردشگری شورای خلیفه‌گری ارامنه اصفهان نیز به طرح جلفاگردی در اصفهان پرداخت و افزود: ۱۶ خانه تاریخی محله جلفا اصفهان برای هتل، خانه بوم‌گردی، غذاخوری شناسایی شده است.
 وی بیان داشت: محلات قابل بازدید و مکان‌های نادیده جلفا به‌عنوان نقاط بازدید ویژه قرار گرفته است که از آرامستان‌ها و معرفی مشاهیر گرفته تا مسیر پیاده‌روی جلفا و بازدید از گنجینه موسیقی جلفا، بازار، کسب‌وکار محلی به عنوان یک تور بازدید پیشبینی شده است.
 
سعید عصاچی، رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستبافت استان اصفهان نیز  در این نشست نیز به تشریح برگزاری دومین جشنواره فرش فاخر پرداخت و گفت: دبیرخانه دائمی این نمایشگاه در اصفهان است  و سال گذشته نخستین دوره آن برگزار و ساختاری برای آن تعریف شد.
وی افزود: هدف از برگزاری این نمایشگاه حمایت از تنوع فرش ایرانی، تولید و مصرف فرش دستباف بوده است.
 
رضا هاشم‌الحسینی، مشاور کمیسیون رئیس کمیسیون گردشگری و صنایع‌دستی اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به اینکه نمایشگاه عمان یکی از چهار نمایشگاه برنامه‌ریزی شده است، گفت: انتظارداریم اعضا دراین نمایشگاه ثبت نام و مشارکت داشته باشند.
 
حسین سید معلمی، مسئول  برگزاری  نمایشگاه گردشگری  نیز در این نشست بر لزوم حمایت از بخش خصوصی در نمایشگاه گردشگری آذر ماه جاری اصفهان نیز تاکید کرد.
 توجه به امر آموزش، پیشگیری از رفتارهای سلیقه‌ای و چند مدیریتی در حوزه گردشگری، برگزاری نمایشگاه ها و جشنواره های مختلف، توجه به صنایع دستی اصفهان، تورهای گردشگری، جذب گردشگر خارجی، توجه به توریسم سلامت از دیگر مسائل مطرح شده در این نشست بود.
 
آلبوم تصاویر کمیسیون گردشگری و صنایع‌دستی