تاریخ : پنجشنبه 28 تير 1403
کد 7626

ششمین میز تجارت برگزار شد

بازار تجارت لبنان، بازاری رقابتی است

ششمین میز تجارت با حضور، رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در لبنان و فعالان اقتصادی عضو اتاق بازرگانی اصفهان به میزبانی کمیسیون توسعه صادرات و مدیریت واردات اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.
به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، در ادامه جلسات برگزار شده میز تجارت با کشورهای هدف، ششمین جلسه از این نشستها با حضور ابراهیم رضازاده، رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در لبنان برگزار شد.
 در این نشست، فعالان اقتصادی عضو اتاق بازرگانی اصفهان سؤالات خود را در حوزه‌های مختلف از جمله حمل‌ونقل، پوشاک و کفش، محصولات پلاستیکی و غیره مطرح کرده و مسائل و چالش‌های این حوزه را مورد بررسی قرار دادند.
 ابراهیم رضازاده، رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در لبنان ضمن تشریح شرایط فرهنگی و تجاری کشور لبنان نکاتی را به منظور توسعه صادرات ایران به لبنان یادآور شد و اظهار کرد: توجه به تفاوت‌های فرهنگی و جغرافیایی مناطق مختلف کشور لبنان در ارائه محصولات مرتبط امری ضروری است و نیاز دارد کاتولوگ حرفه‌ای شامل اطلاعات کامل معرفی محصولات تهیه شود. پیام‌رسان واتس‌اپ به عنوان پیام‌رسان رایج مردم لبنان جهت ارتباط با تجار لبنانی باید معرفی و پلتفرم اینستاگرام به عنوان بستر رایج ارائه فعالیت‌های تبلیغاتی در کشور لبنان نیز معرفی شود.
 وی افزود: توجه به نوع پوشش متفاوت مردم لبنان نسبت به سایر کشورهای عربی در استفاده از لباس‌های برند و با کیفیت باید مدنظر باشد؛ همچنین مزیت رقابتی در معرفی محصولات باتوجه به مذهب مردم لبنان (شیعه - سنی) (مثال: حلال بودن چرم ایران) ایجاد شود، البته عدم وجود تعرفه وارداتی برای کالاهای دست‌دوم و استوک در کشور لبنان نیز یک مزیت است.
 رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در لبنان با بیان اینکه مزیت صادرات محصولات نهایی به کشور لبنان نسبت به صادرات ادوات و تجهیزات تولیدی باتوجه به این نکته که کشور لبنان صنعتی و تولیدکننده نمی‌باشد نیز موردتوجه است، گفت: بازار تجارت لبنان بسیار رقابتی است و بیشترین سهم تجارت با کشور لبنان را کشور چین با سهم ۹ درصد در اختیار دارد. لبنان همچنین دارای تعهد تجارت آزاد با ۴۰ کشور از جمله (اتحادیه عرب، اتحادیه اروپا، آمریکا، چین و...) است.
 وی در خصوص حمل‌ونقل در لبنان، تصریح کرد: انواع حمل‌ونقل در تجارت با کشور لبنان به صورت حمل جاده ای، هوایی و دریایی است. از دیگر نکات حائز اهمیت باز شدن مسیر صادراتی کشور عراق است که موجب کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل به کشور لبنان شده است.
 رضازاده در ادامه توضیح داد: باتوجه‌به رونق بازارهای محصولات تند مصرف در بازار لبنان، گروهی اقدام به ثبت برندهای ایرانی بدون اطلاع صاحبان برندها در کشور لبنان نموده اند، لیست برندها با استعلام از وزارت اقتصاد لبنان استخراج شده است؛ لذا از فعالان اقتصادی خواستار پیگیری جهت عدم بروز مشکلات از این دست را داریم.