تاریخ : يکشنبه 17 تير 1403
کد 7602

میز «پیشگیری» ویژه سرمایه‌گذاران در اتاق بازرگانی اصفهان تشکیل می‌شود

رتبه‌بندی اعتباری در سهولت تأمین مالی شرکت‌ها تشریح شد

عضو هیئت‌رئیسه و رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی اصفهان گفت: از ماه آینده (مرداد ماه) میز تخصصی «پیشگیری» ویژه سرمایه‌گذاران به همت اتاق بازرگانی اصفهان تشکیل می‌شود.
به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، علی صفر نورالله، عضو هیئت‌رئیسه و رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی اصفهان درکمیسیون سرمایه گذاری و تامین مالی با محوریت تخصصی بررسی نقش رتبه‌بندی اعتباری در سهولت تأمین مالی شرکت‌ها با بیان اینکه با نظر هیئت رئیسه اتاق بازرگانی اصفهان تصمیم گرفته شد در کنار میز خدمت «میز پیشگیری» را راه‌اندازی کنیم.
وی افزود: تمامی مشکلات اقتصادی فعالان این عرصه شناسایی شده است و تا ماه آینده میز پیشگیری فعالیت خود را آغاز می‌کند که انتظار داریم افراد سرمایه‌گذار پیش از شروع فعالیت به این میز مراجعه و مشاوره دریافت کنند.
عضو هیئت‌رئیسه و رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد: ما بررسی کرده و متوجه شدیم بسیاری از مشکلات سرمایه‌گذاران از ضعف سیستم مدیریت و یا عدم کنترل هزینه داخلی است که موجب می‌شود میلیاردها تومان سرمایه افراد سرمایه‌گذار با شکست مواجه شود، لذا در صدد رفع آن بر آمدیم.
 
معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری اصفهان در اکسپوی ایزینکس (ISINEX 2024)
 مجتبی متقی، رئیس کمیته بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به نخستین اکسپوی بین المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان اصفهان (ISINEX 2024) این برنامه را این حرکت مؤثر و ارزشمند برای اقتصاد استان اصفهان و در آذرماه جاری عنوان و اظهار کرد: متأسفانه طی سال‌های گذشته هیچ فرصت سرمایه‌گذاری از استان اصفهان به سرمایه‌گذاران معرفی نشده است و ما به دنبال شناسایی فرصت سرمایه‌گذاری ارزشمند برای استان و معرفی آن به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی هستیم.
 وی تصریح کرد: تاکنون ۵۰ فرصت سرمایه‌گذاری در اصفهان شناسایی شده است و قرار است به‌صورت یک کیف سرمایه‌گذاری کلیه مجوزات و موافقت‌نامه‌های مربوطه و موردنیاز فراهم باشد تا عملاً سرمایه‌گذاران را از فرایند طاقت‌فرسا و فرسایشی اخذ مجوزات مختلف را بی‌نیاز کند.
 وی ادامه داد: هدف ما برطرف‌کردن نواقص سال‌های گذشته است اما این مسئله نیاز به همگرایی سایر ارگان‌ها دارد به همین دلیل رئیس این ستاد استاندار و سپس رئیس اتاق بازرگانی و سایر مسئولان هستند.
 متقی گفت: ایجاد الگوهای جدید اقتصادی و ایجاد دیپلماسی شهری و استانی فراتر از حدود دولتی باتوجه‌به فرمایش رهبری در شعار سال از دیگر دستاوردها و اقدامات این اکسپو است که پیش‌بینی شده است.
وی اضافه کرد: در این راستا فرصت‌های سرمایه‌گذاری دسته‌بندی شده است و ما به دنبال چندین پروژه بزرگ و توسعه‌ای هستیم و البته یک هزار و ۵۰۰ طرح نیمه‌کاره در استان داریم که به‌عنوان فرصت سرمایه‌گذاری نیز معرفی می‌شوند.
 رئیس کمیته بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی اصفهان گفت: همچنین جایزه سرمایه‌گذاری سال را نیز طراحی کردیم که در سه رده تقسیم‌بندی‌شده است که با محوریت اتاق بازرگانی اصفهان به افراد منتخب تقدیم می‌شود.
 
اخذ مجوزها برای سرمایه‌گذاران خارجی در ایران یک مانع بزرگ است
 در ادامه این نشست، ویبهو کو مارجین، سرمایه‌گذار شرکت قهرمان فولاد آریا به تجربیات شخصی سرمایه‌گذاری خود در اصفهان اشاره کرد و گفت: از سال ۹۹ به دنبال مجوز فعالیت و سرمایه‌گذاری در اصفهان بودم و این اقدام با فراز و نشیب‌هایی همراه بود تا اینکه در سال ۱۴۰۲ توانستم فعالیت اقتصادی خود را آغاز کنم.
وی با اشاره به اینکه ورود به حوزه بازار آهن ابتدا بسیار جذاب بود، بیان کرد: برای برخی این سؤال پیش می‌آید که چرا من برای سرمایه‌گذاری به اصفهان آمده‌ام که در پاسخ می‌گویم اصفهان مقصد چهار سرمایه‌گذاری من است و پیش‌ازاین در هند، نیجریه و آفریقا نیز سرمایه‌گذاری داشته‌ام.
 این سرمایه‌گذار هندی گفت: کشور ایران از همه لحاظ برای جذب سرمایه خوب است؛ اما حمایت چندانی از سرمایه‌گذار خارجی نمی‌شود و ما در اصفهان فردی را پیدا کردیم که به ما کمک و از هیچ تلاشی دریغ نکرد.
 وی اضافه کرد: یکی از مشکلات سرمایه‌گذاری ما در اصفهان مجوزهای آب، برق و گاز برای شرکت بود؛ زیرا اخذ مجوز برای سرمایه‌گذاران خارجی که زبان ایرانی را بلد نیستند بسیار طاقت‌فرسا است.
 ویبهو کومارجین گفت: پیشنهاد می‌شود یک شرکتی برای کمک به سرمایه‌گذاران خارجی تأسیس شود تا اقدامات اولیه تأسیس و راه‌اندازی شرکت با سهولت انجام شود.
 وی اضافه کرد: البته برای بسیاری از ادارات بسیار جالب توجه بود که یک سرمایه‌گذار خارجی و هندی در اصفهان سرمایه‌گذاری می‌کند و من هم تجربه‌های بسیار خوبی به دست آوردم و این موفقیت بسیار چشمگیر بود.
 این سرمایه‌گذار هندی بیان کرد: متأسفانه زمان بر بودن مجوزات موجب افزایش قیمت‌ها و ضرر به سرمایه‌گذار می‌شود چرا که من برای سرمایه‌گذاری ۲۵ میلیون دلار در نظر گرفته بودم؛ اما به دلیل طی‌کردن پروسه مجوزها نرخ‌ها افزایش و پروژه‌ای که می‌توانست دوساله تمام شود به طول انجامید و همان سرمایه‌گذاری به رقم ۴۵ میلیون دلار رسید.
 وی تصریح کرد: متأسفانه تصور مردم خارجی نسبت به آنچه واقعیت ایران است متفاوت است و ای‌کاش مردم جهان می‌توانستند این واقعیت مهربانی مردم ایران را درک کنند.
 
پرداخت تسهیلات ساخت هتل برای بانک‌ها جذاب نیست
 کریم بیگی، رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران اصفهان در ادامه این نشست به پاره‌ای از مشکلات سرمایه‌گذاری گردشگری اشاره کرد و گفت: شکننده‌ترین صنعت بخش گردشگری است؛ زیرا فرد سرمایه‌گذار صرفاً باید به سرمایه خود متکی و عاشق کار گردشگری و ساخت هتل باشد وگرنه شکست می‌خورد.
وی افزود: متأسفانه مشارکت بانک‌ها در ارائه تسهیلات برای سرمایه‌گذاری در امر ساخت هتل بسیار ضعیف است و ۱۰ درصد مشارکت بانک‌ها پاسخگوی حجم سرمایه‌گذاری نیست؛ زیرا بانک‌ها علاقه‌ای به پرداخت تسهیلات برای سرمایه‌گذاری در صنعت هتلداری ندارند.
 رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران اصفهان گفت: برخی خرده می‌گیرند که چرا هتل‌سازی می‌کنید وقتی صرفه اقتصادی ندارد که در پاسخ به این افراد می‌گویم شغل و حرفه من هتلداری و ساخت هتل است.
 وی تأکید کرد: فعالیت در بخش گردشگری مقرون‌به‌صرفه نیست و افرادی که به این حرفه ورود می‌کنند باید باتوجه‌به دیدگاه استان نسبت به صنعت، زیست‌محیطی و شرایط آب ورود کنند.
 
 در این نشست علیرضا سارنج، مدیرعامل موسسه رتبه بندی اعتباری پایا به تشریح دستورالعمل انتشار اوراق بدهی با استفاده از رتبه اعتباری پرداخت و گفت: شرکت‌های رتبه‌بندی با نظارت مستمر بر فعالیت‌ها و اطلاعات مالی شرکت‌های رتبه‌بندی شده، سعی دارند عدم تقارن اطلاعاتی بین وام‌گیرندگان و وام‌دهندگان را کاهش دهند. ازاین‌رو، رتبه‌بندی اعتباری را می‌توان قطعه‌ای از پازل تأمین مالی مبتنی بر بازار دانست.
 وی افزود: شفافیت و رشد قابل‌توجه صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سایه نظارت مؤثر سازمان بورس، در کنار مشکلات عدیده بانک‌ها در تخصیص اعتبار، نقطه امیدی برای تأمین مالی بنگاه‌ها از طریق بازار سرمایه فراهم کرده است.
 مدیرعامل مؤسسه رتبه‌بندی اعتباری پایا تصریح کرد: به‌رغم مشکلات تأمین مالی در سیستم بانکی، بازار سرمایه توانسته است با بسترسازی مناسب، شرایطی را رقم بزند که انتشار اوراق با اندازه ۱۰ هزار میلیارد ریال برای یک بنگاه اقتصادی چیز عجیبی در این بازار محسوب نشود.
 وی گفت: با توجه به حساسیت بازار تأمین مالی و لزوم کارکرد کارای آن، فعالان بازار باید با همکاری یکدیگر در اعتمادسازی عمومی برای استفاده از رتبه‌های اعتباری بکوشند
 
 
آلبوم تصاویر کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی اصفهان