تاریخ : پنجشنبه 7 تير 1403
کد 7566

پیوست استفاده از صنایع‌دستی در حال تدوین

اصفهان باید متولی صادرات صنایع‌دستی کشور شود

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: اصفهان باید تولیت صادرات صنایع دستی هنری کشور را عهد دار شود؛ زیرا متخصصان خبره آن در اصفهان هستند و ما آماده هر گونه همکاری در این رابطه هستیم.
به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، مریم جلالی، معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی در نشست صمیمانه اتاق بازرگانی اصفهان که به مناسبت هفته صنایع دستی برگزار شد، افزود: نهضت تفویض اختیارات در وزارت میراث فرهنگی کلید خورده است و آماده تفویض اختیار حراجی صنایع دستی، ارزشیابی و شناسنامه آثار هنری هستیم.
 وی با اشاره به اینکه صنایع دستی نمادی از اقتصاد هویت بنیان است، گفت: زنجیره ارزش این اقتصاد هویت بنیان باید تقویت و مورد توجه قرار بگیرد.
 معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی با بیان این که حمایت از صنایع دستی امری فرابخشی است، افزود: این معاونت به تنهایی نمی‌تواند از حوزه صنایع دستی حمایت کند و باید صنایع دستی را مانند یک کالای تجاری به ادبیات کسب‌وکار متصل کنیم.
 جلالی گفت: هر کسی می‌تواند در عرصه تولید صنایع دستی فعالیت کند؛ اما باید بر آن نظارت شود تا صنایع دستی با اصالت تولید شود.
 وی در ادامه از تدوین آیین‌نامه انجمن‌های صنایع دستی خبر داد و افزود: وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، صنایع دستی پارسال برای حمایت از صنایع دستی ۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی از محل تبصره ۱۸ پرداخت کرده است.
 معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی با بیان این که دولت نمی‌تواند به تنهایی بیمه حداقل یک میلیون فعال در حوزه صنایع دستی را بر عهده بگیرد و بیمه‌ها باید سناریوهای مختلفی برای بیمه کردن فعالان در حوزه صنایع دستی تعریف کنند، گفت: بر اساس مذاکره‌های انجام شده با بیمه روستایی و عشایری مقرر شد مبلغ پایه بیمه سلامت فعالان حوزه صنایع دستی را بیمه روستایی و عشایری پرداخت کند و معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، مبلغ بیمه تکمیلی آنها را پرداخت کند.
 جلالی با اشاره به اینکه در حال تنظیم پیوست رسانه‌ای برای صداوسیما برای استفاده از صنایع دستی هستیم، ادامه داد: معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، موظف شده است تا یک ماه آینده پیوست صنایع دستی برای صداوسیما تدوین کند.
 
 امیر کرم‌زاده، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان در این نشست ضمن درخواست حمایت از انجمن‌ها و اتحادیه صنایع دستی اصفهان گفت: در استان اصفهان ۴ هزار و ۵۰۰ کارگاه صنایع‌دستی داریم که حدود ۶۰ هزار نفر از آن ارتزاق می‌کنند، با وجود این تعداد هنرمند در اصفهان باید از این صنف حمایت ویژه‌ای شود.
 
 مژگان ایزدی، رئیس شورای‌عالی بانوان اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به اینکه حمایت از صنایع‌دستی و ارتقا کیفیت تولیدات آن می‌تواند به توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار کمک کند، بیان داشت: ما وظیفه داریم که این هنرهای ارزشمند را به نسل‌های آینده منتقل کنیم؛ زیرا هنرهای دستی ما نمادی از هویت و تاریخ ماست.
 وی با اشاره به موضوع صادرات صنایع دستی گفت: صنایع‌دستی نه‌تنها یک هنر است؛ بلکه یک صنعت پویا و درآمدزا نیز محسوب می‌شود؛ به‌طوری‌که بسیاری از کشورها با صادرات صنایع‌دستی خود به بازارهای جهانی درآمدهای قابل‌توجهی را کسب می‌کنند و اصفهان باید در این زمینه به طور ویژه حمایت شود.
 
 روح‌الله میرزا امیری، مسئول دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با اشاره به اینکه ما چالش‌های صنایع دستی را استخراج کرده‌ایم، افزود: امیدوارم با توجه به منابع محدود و حمایت استاندار پرونده خوشه صنایع دستی را در شرکت شهرک‌ها بتوانیم تکلیف کنیم.
 وی افزود: زنجیره صنایع دستی با منابع محدودی که در اختیار دارد می‌تواند آن را به موضوعات و منابع نامحدودی تبدیل کند و شورای ملی در وزارت کشور نیز در همین رابطه مداخله و ظرفیت استان‌ها را هماهنگ با هم کرده است.
 
 محبوبه توکلی، کارشناس بازاریابی و تجاری‌سازی معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی اصفهان با تشریح وضعیت صادرات صنایع دستی و خروجی میز صادرات در سال ۱۴۰۱ و جمع‌بندی کنسرسیوم گفت:۴۳ هزار میلیارد ریال ارزش ریالی فروش صنایع دستی هنرمندان اصفهان است و ما در این زمینه ظرفیت تولید را باید به صادرات برسانیم و در این راستا از صنایع دستی مبنی بر پایه مس حمایت کنیم و طبق تصمیمات گذشته شرکت شهرک‌ها را به عنوان یکی از اولویت‌های حمایتگر در صنایع دستی محاسبه کنیم.
 وی ارتباط برقرار کردن با حراجی‌های بزرگ دنیا، صادرات صنایع دستی، نگاه ویژه به کارآفرینان و تفکیک ظرفیت هنرمندان را از دیگر برنامه‌های آتی در راستای بهبود صنایع دستی عنوان کرد.
 
 مجدالدین تاج، رئیس اتحادیه صنایع‌دستی استان اصفهان گفت: باید برای هنرمندان بازار خوب ایجاد شود تا بتوانند فروش داشته باشند که در این راستا پیشنهاد می‌شود کارخانه‌ها و صنایع مهم که البته مخاطرات محیط زیستی دارند یک ردیف صنایع دستی داشته باشند و به میزان خرید صنایع دستی کسر مالیات داشته باشند.
 
 یوسف افشارنیا، مدیرکل صداوسیمای اصفهان با اشاره به اینکه در صداوسیما تولید محتوای صنایع دستی انجام می‌شود، گفت: در سال‌های گذشته نیز درخواست تولید محتوا با محوریت صنایع دستی نیز انجام شده اما این موارد اجرایی نشده است که عمده‌ترین دلیل آن بار هزینه‌ای آن است که پیش‌بینی آن نشده بود.
 وی ضمن آمادگی صداوسیمای مرکز اصفهان برای تولید محتواهای فرهنگی و صنایع دستی بیان کرد: تولید اتفاق نمی‌افتد مگر در سبد کالا هزینه آن را مشخص کنیم.
 
 معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: اصفهان باید تولیت صادرات صنایع دستی هنری کشور را عهد دار شود؛ زیرا متخصصان خبره آن در اصفهان هستند و ما آماده هر گونه همکاری در این رابطه هستیم.
گفت: در سال‌های قبل با کمک رئیس اتحادیه صنایع دستی و با حمایت مالی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان ثبت ۲۰ مورد صنایع دستی را انجام دادیم و مجوز صادرکننده در ۲۰ رشته بین‌المللی را ثبت و ۲۰ رشته ثبت جغرافیایی به ثمر رسیده است.
 
 سیدرضا صفوی، مدیر امور کمیسیون‌های اتاق بازرگانی اصفهان گفت: اتاق بازرگانی قسمتی از نفوذ اختیار دولت را به صنایع دستی سپرده است که در این راستا تقویت تشکل‌های اقتصادی و حوزه تخصصی صادرات با شرکت‌های صنعتی اهمیت زیادی برای ارتقای آن دارد.
 وی افزود: در راستای شعار چندین ساله اقتصاد محور رهبری در مورد اقتصاد، مهارت توزیع صادرات صنایع دستی و اشتغال نیز اهمیت زیادی دارد که باید به آن پرداخته شود.
 محمد نمکی زاده، رئیس اتاق اصناف استان اصفهان با اشاره به نقش اصناف در توسعه صنایع دستی گفت: با همکاری اتاق بازرگانی اصفهان، اداره کل تعاون، صمت و اصناف «اتاق توسعه اصفهان» تشکیل و پایه‌های آن ریخته شد که امیدواریم بهترین کار را در اصفهان رقم بزنیم.
 گفتنی است در این نشست زنجیره ارزش صنایع دستی، خوشه‌های صنایع دستی و اقداماتی که به منظور ایجاد خوشه‌های صنایع دستی بر پایه مس که تاکنون انجام شده است، برگزاری جشنواره کارآفرین برتر در حوزه صنایع دستی، تولید محتوا در حوزه صنایع دستی و پرداخت هزینه بابت تولید محتوا، اشاره به دبیرخانه فناوری‌های نرم در معاونت علمی ریاست‌جمهوری، خانه‌های خلاق صنایع دستی، بسته‌بندی در حوزه صنایع دستی، برگزاری حراجی صنایع دستی و امر مهم صادرات مطرح شد.
 همچنین مصوبات واگذاری حراجی صنایع دستی به استان اصفهان، واگذاری جشنواره صنایع دستی به اصفهان، آمادگی به منظور ثبت ۲۰ رشته نشان جغرافیایی، پیگیری به منظور برگزاری جشنواره کارآفرین برتر حوزه صنایع دستی توسط معاونت صنایع دستی اصفهان، تهیه و تدوین کتاب قوانین و مقررات صنایع دستی که مسئولیت پیگیری آن بر عهده معاونت صنایع دستی کشور است و واگذاری شناسنامه‌دار کردن آثار صنایع دستی نیز به استان اصفهان و بخش خصوصی از مصوبات این نشست بود.
 شایان ذکر است آیین اختتامیه هفته صنایع‌دستی اصفهان با حضور معاون وزیر میراث‌فرهنگی و نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه اصفهان و معرفی برترین‌های صنایع‌دستی به همت اتاق بازرگانی اصفهان به کار خود پایان داد.
 در این همایش یک تفاهم‌نامه بین اتاق و معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی به امضا رسید.
 
آلبوم تصاویر هفته صنایع دستی