تاریخ : سه شنبه 29 خرداد 1403
کد 7545

آیین اختتامیه هفته صنایع‌دستی با معرفی برترین‌ها به کار خود پایان داد

ریسباف تجلی هنر اصفهان باقی بماند

آیین اختتامیه هفته صنایع‌دستی اصفهان با حضور معاون وزیر میراث‌فرهنگی و نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه اصفهان و معرفی برترین‌های صنایع‌دستی به کار خود پایان داد.
به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، آیت‌الله سید یوسف طباطبایی نژاد، نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه اصفهان در همایش تقدیر از برترین‌های صنایع‌دستی استان اصفهان اظهار کرد: اصفهان مهد صنایع‌دستی در کشور است؛ اما مشکل ما در تجارت این است که با سایر کشورها رابطه تجاری خوبی نداریم.
 وی افزود: تاجری که می‌خواهد یک محصول را بازاریابی کند باید زبانش نسبت به آن کشور باز و توانایی برقراری ارتباط با آن کشور را داشته و بر اساس سلیقه و نیاز آن کشور تجارت کند.
 نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه اصفهان تصریح کرد: یکی از راه‌هایی که می‌توان با آن تجارت خوبی داشته باشیم، صنایع‌دستی مخصوصاً توسط اصفهان است.
 وی ضمن تقدیر از هنرمندان صنایع‌دستی اصفهان ادامه داد: لازمه این کار این است که از پیشکسوتان برای انتقال تجربیات به نسل جدید استفاده شود؛ زیرا این افراد خود میراث‌فرهنگی ما هستند و باید حق و حقوقی به این افراد تعلق بگیرد.
 
ذی‌نفعان صنایع‌دستی باید در زیست‌بوم «موزه ریسباف» نقش‌آفرینی کنند
 مریم جلالی، معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور نیز در این همایش گفت: در هفته صنایع‌دستی دور هم جمع شده‌ایم که از تمام تلاش‌های هنرمندان قدردانی کنیم و من بر خود می‌بالم که خادم کسانی هستم که هنرشان از بی‌جان‌ها جان آفریده است.
 وی افزود: البته این امر کافی نیست و باید به ادبیات توسعه، به نظام کسب‌وکار جهانی وصل شویم و باید حمایت‌های ما نظام‌مند شود.
 معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی تصریح کرد: ما در مقابل جهانی که قصد یکپارچه‌سازی دارد باید بتوانیم متفاوت و اقتصاد هویت بنیان یعنی معیشت عزت‌آفرین که از هیچ، همه چیز می‌آفریند ایجاد و سپس از توسعه حرف بزنیم.
 وی تأکید کرد: در این راستا باید علاوه بر عرضه و تقاضا، رابطین تجاری پر مغز و زبانی داشته باشیم که بتوانند علاوه توصیف بی‌بدیل هنر به ظرفیت‌های فردای هنر هم بپردازند؛ چرا که ما یک تعهدی به گذشته و یک تعهدی به آینده داریم.
 جلالی گفت: وزیر میراث فرهنگی همواره بر یک انسجام درونی و انسجام فرابخشی در حوزه صنایع‌دستی تأکید دارند و این انسجام درون بخشی؛ یعنی میراث فرهنگی و گردشگری باید در خدمت صنایع‌دستی باشد.
 وی اضافه کرد: به همین منظور تمام پایگاه‌های میراثی ما در صنایع‌دستی و خانه‌های تاریخی به نام هنرمندان این سرزمین خواهد شد.
 معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی در بخشی از صحبت‌های خود به پاره‌ای از اقدامات بیمه به‌عنوان اولین و کوچک‌ترین گام اشاره کرد و افزود: «پیمان‌سپاری ارزی» برای بازرگانان کوچک‌ترین گام بود که نتیجه این اتحاد و همگرایی است.
 وی با اشاره به موزه ریسباف اصفهان بیان کرد: ریسباف قرار است موزه منطقه اصفهان و خاورمیانه شود و این در حالی است که در برنامه هفتم توسعه برای اینکه صنایع‌دستی زیست‌بوم خود را پیدا کند ما موظف شدیم از مرحله طراحی و آموزش گرفته تا تولید، بسته‌بندی، بازاریابی، بازارسازی و مشتری یابی را برنامه ارائه دهیم.
 جلالی گفت: همه ذی‌نفعان صنایع‌دستی باید در این زیست‌بوم «موزه ریسباف» نقش‌آفرینی و کمک کنند که ریسباف تجلی هنر اصفهان باقی بماند.
 وی با اشاره به سفر اخیر خود در مشهد مقدس به دغدغه رئیس‌جمهور شهید اشاره کرد و افزود: فکر و ذهن ایشان اقتصاد هویت بنیان و اقتصادی بود که از میان دست‌های هنرمندان به اعتلا و سرفرازی ایران کمک می‌کند.
 معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: هر مسئولی بنا به سهم خود باید به هنر صنایع‌دستی کمک کند، مثلاً شهرداری شهر را آذین‌بندی و در نمادهای شهری از آن استفاده کند و سایر مسئولان از امام جمعه گرفته تا استاندار همه باید یک انسجام درونی و بیرونی برای اعتلای دوباره و عظمت بازیافته هنر صنایع‌دستی پیدا کنند.
 
صادرات صنایع‌دستی اصفهان از شیراز و تهران انجام می‌شود
 امیر کرم‌زاده، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان نیز در این همایش ضمن تسلیت شهادت رئیس‌جمهور و همراهانشان اظهار کرد: در استان اصفهان ۴ هزار و ۵۰۰ کارگاه صنایع‌دستی داریم که حدود ۶۰ هزار نفر از آن ارتزاق می‌کنند.
 وی افزود: استان اصفهان جزو استان‌هایی است که صنایع‌دستی را نه برای سرگرمی بلکه برای شغل و معیشت استفاده می‌کنند و حدود ۱۰ درصد از سهمیه هنرمندان کشور به استان اصفهان اختصاص دارد. کرم‌زاده با تأکید به اینکه صنایع‌دستی در اصفهان ۴۰ هزار سال قدمت تمدنی دارد، گفت: دو شهر جهانی کاشان و اصفهان را در حوزه صنایع‌دستی جزو افتخارات ما است.
 کرم‌زاده با بیان اینکه در بازدیدهایی که از شهرهای مختلف داشتم برخی شهرستان‌های استان اصفهان ظرفیت جهانی شدن دارد، گفت: در حال حاضر استان اصفهان ۱۳۲ مهر اصالت بین‌المللی در حوزه صنایع‌دستی، ۶۰۰ مهر اصالت ملی (کشور ما رتبه اول را دارد)، ۲۷ نشان ملی جغرافیایی در حوزه صنایع‌دستی و سه نشان بین‌المللی جغرافیایی در رشته مینای نقاشی، قلمکاری دارد.
 مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان با تأکید به اینکه لازمه آن پیگیری از طرف سازمان میراث فرهنگی است، افزود: در این همایش از کاشی هفت‌رنگ رونمایی شد.
 وی بیان داشت: در حال حاضر حدود ۸ هزار و ۲۰۰ نفر بیمه شده صنایع‌دستی داریم که در دو سال گذشته ۱۲۰ میلیارد تومان تسهیلات از محل تبصره ۱۶ و ۱۸ به هنرمندان صنایع‌دستی پرداخت شده است.
 کرم‌زاده اضافه کرد: حدود ۱۵ میلیون دلار نیز صادرات صنایع‌دستی بوده است که این رقم حدوداً یک پانزدهم صادرات را شامل می‌شود.
 وی با اشاره به اینکه مسئولان در صادرات صنایع‌دستی باید حمایت بیشتری از اصفهان داشته باشند، بیان کرد: صادرات محصولات ما عموماً از استان‌هایی همچون تهران و استان‌های هم‌جواری همچون استان فارس است؛ زیرا این استان‌ها ارتباط بهتری را با کشورهای عربی دارند.
 
صنایع‌دستی به توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار کمک می‌کند
 مژگان ایزدی، رئیس کمیسیون گردشگری، فرش و صنایع‌دستی اتاق بازرگانی اصفهان ضمن گرامیداشت ۱۰ ژوئن روز جهانی صنایع‌دستی اظهار کرد: کشور ایران در حوزه صنایع‌دستی از جمله کشورهای برجسته و با شهرت جهانی است و تنوع فرهنگی موجود در میان اقوام مختلف ساکن در این سرزمین، نقشی اساسی در ایجاد، احیاء و بالندگی این هنرها دارد.
 وی با اشاره به اینکه اصفهان به‌عنوان شهر خلاق جهانی در حوزه صنایع‌دستی و هنرهای مردمی است، افزود: از ۶۰۲ رشته ثبت شده در یونسکو، حدود ۲۹۹ رشته متعلق به ایران و ۱۹۷ آن متعلق به اصفهان است؛ ازاین‌رو اصفهان دومین شهر صنایع‌دستی در جهان است و کوچه‌ها و بازارهای این شهر مزین به هنر است.
 ایزدی افزود: صنایع‌دستی نه‌تنها یک هنر است؛ بلکه یک صنعت پویا و درآمدزا نیز محسوب می‌شود؛ به‌طوری‌که بسیاری از کشورها با صادرات صنایع‌دستی خود به بازارهای جهانی درآمدهای قابل‌توجهی را کسب می‌کنند.
 وی با اشاره به اینکه حمایت از صنایع‌دستی و ارتقا کیفیت تولیدات آن می‌تواند به توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار کمک کند، بیان داشت: ما وظیفه داریم که این هنرهای ارزشمند را به نسل‌های آینده منتقل کنیم؛ زیرا هنرهای دستی ما نمادی از هویت و تاریخ ما هستند و باید با افتخار آنها را حراست کنیم.
 رئیس کمیسیون گردشگری، فرش و صنایع‌دستی اتاق بازرگانی اصفهان تأکید کرد: بی‌گمان هیچ لذتی برای یک هنرمند والاتر از این نیست که ببیند آثارش جاودانه شده و مایه مباهات و افتخار سرزمین و ملت او و پیامی از صلح، دوستی و زیبایی را به جهانیان عرضه می‌کند.
 وی گفت: هنر صنایع‌دستی روح ملت‌ها و دستاوردهای هنری منتقل شده از نسلی به نسل دیگر است و این هنرها نه تنها کالاهایی برای مبادله بلکه حامل پیام فرهنگی و ویژگی‌های قومی‌اند که از طریق این کالاها مبادله می‌شوند.
 ایزدی تأکید کرد: هر قطعه از هنر صنایع‌دستی به‌عنوان سفیران فرهنگی قوم‌ها و قبیله‌های گذشته و یک روایتی دارند.
 وی با اشاره به اینکه در اینجا باید به نقش مهم صنایع‌دستی در سلامت روانی نیز اشاره کنم، گفت: بسیاری از افرادی که به این هنرها مشغول می‌شوند، از یک‌نواختی و روزمرگی رها شده و روحیه‌ای شاداب و سرزنده به دست می‌آورند.
 رئیس کمیسیون گردشگری، فرش و صنایع‌دستی اتاق بازرگانی اصفهان ادامه داد: هنر صنایع‌دستی در جهان اسلام نیز جایگاه والایی دارد و بسیاری از علاقه‌مندان را به سوی خود کشانده است.
 وی بیان داشت: هنر صنایع‌دستی ایران، تبلوری از اعتقادات، باورهای دینی، سنت‌ها و آداب و رسومی است که مشابه آن در هیچ کجای این سرزمین یافت نمی‌شود.
 
میز صادرات صنایع‌دستی دستاورد اتاق بازرگانی برای هنرمندان صنایع‌دستی بود
 نفیسه عروجی، عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان صنایع دستی استان اصفهان با اشاره به اینکه صحبت‌های من حامل پیام امید است، افزود: انجمن تولیدکنندگان، صادرکنندگان، کمیسیون صنایع‌دستی و فرش اتاق بازرگانی، اداره کل صنایع‌دستی و میراث فرهنگی و اتحادیه صنایع‌دستی همگی با همراهی اتاق بازرگانی دست به دست هم داده که نتیجه آن میز صادرات بود.
 وی افزود: مطالبه‌گری بیمه هنرمندان صنایع‌دستی از دیگر دستاوردهای این همکاری بود و اکنون اصفهان بالاترین بیمه‌شدگان صنایع‌دستی را به خود اختصاص داده است.
 عضو هیات رئیسه شورای‌عالی بانوان اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به اینکه تاکنون یک هزار نفر هنرمند بیمه شدند، افزود: این راه همچنان ادامه دارد و برای اولین بار در سطح کشور زنجیره ارزش صنایع‌دستی در اصفهان در حال تدوین است و اکنون برای ۱۰ کشور اول دنیا رتبه‌بندی صورت گرفته است.
 عروجی با اشاره به اینکه سلیقه مصرف‌کننده در آن کشور در حال بررسی است، بیان داشت: در سال ۱۴۰۱ تاکنون ۲۰ اثر از آثار هنرمندان استان اصفهان ثبت جغرافیایی شده است.
 در پایان این همایش از ۹ استاد پیشکسوت هنر، پنج هنرمند فعال در حوزه صنایع‌دستی، ۶ هنرمند دارای مهر اصالت بین‌المللی و حامیان صنایع‌دستی تقدیر و قدردانی شد.
 
آلبوم تصاویر آیین اختتامیه هفته صنایع‌دستی