تاریخ : سه شنبه 25 ارديبهشت 1403
کد 7462

با محوریت برگزاری نمایشگاه «کاروتک»؛ نشست تخصصی مدیران منابع انسانی برگزار شد

راه تعالی سازمانی در مدیریت منابع انسانی است

نشست تخصصی مدیران منابع انسانی با معرفی نمایشگاه «کاروتک» دانشگاه صنعتی اصفهان و بررسی چالش‌های پیش روی منابع انسانی به میزبانی اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.
به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، علی صفری، عضو هیات علمی گروه مدیریت دانشگاه اصفهان در نشست تخصصی مدیران منابع انسانی با معرفی نمایشگاه «کاروتک» دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به اینکه قالب سازمان‌های ایرانی از چند دهه قبل تاکنون دچار چالش‌های سازمانی (برون‌زا) ایرانی هستند، اظهار کرد: سازمان‌های ایرانی از سال ۱۳۲۰ تا ۱۳۵۰ دچار مشکل و چالش خط و تولید بودند.
 وی افزود: در این برهه زمانی مهم‌ترین قابلیت سازمان همه چیز مساوی واحد تولید بود؛ اما از سال ۱۳۵۰ تا ۸۰ چالش تولید همچنان وجود داشت که با توسعه کار چالش مالی هم به وجود آمد و پس از آن صورت مالی، اظهارنامه مالیاتی نیز به این مشکلات اضافه شد.
 عضو هیات علمی گروه مدیریت دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه امور مالی کار بسیار مهمی است، بیان داشت: چالش‌های محیطی نقش عمده‌ای در تکامل سازمان‌ها داشتند؛ اما آنچه موجب تغییر در یک سازمان می‌شود، نیرومحرکه بیرونی است.
 وی ادامه داد: از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۵ چالش تولید و مالی بیشترین چالش سازمان‌ها و تقاضا بیشتر از عرضه و هر تولیدی قابل خریداری به میزان عرضه و به نسبت کمتر تقاضا محاسبه می‌شد که پس از توسعه فناوری و چالش فروش سازمان به امورات اضافه شد.
 صفری گفت: پس از این مراحل سیر تحول چارت سازمانی و مدیریت فروش شکل گرفت و از سال ۱۳۹۵ تاکنون چالش چهارمی به عنوان منابع انسانی شکل گرفت که در ابتدا زیر مجموعه معاونت مالی قرار گرفت و سپس توسعه و به یک مجموعه مجزا تغییر یافت.
 وی اضافه کرد: ماهیت سازمان‌های برون‌زا، مدیریت منابع انسانی است و از عوامل مهم تلقی ‌شدن مدیریت منابع انسانی در سازمان‌های ایرانی افزایش دانش، عوامل کلان روند، تغییرات نسلی، مهاجرت، کاهش جمعیت، هوش مصنوعی و ورود نیروی کار خارجی به نیروی کار ایران است.
 صفری یکی از چالش‌های مهم منابع انسانی در شرکت‌ها و سازمان‌های ایرانی را از بین‌رفتن پیش‌فرض‌ها، تغییرات انسانی رقابت و دانش، کارمندیابی و نحوه گزینش و نگهداشت فرد، عدم وجود سیستم‌های جبران خدماتی و وجود سیستم‌های توسعه‌ای عنوان کرد.
وی یادآور شد: راه تعالی سازمانی در مدیریت منابع انسانی است که از طریق شکار سرمایه انسانی و کار تیمی محقق می‌شود که سازمان‌ها باید راهکارهای کاهش چالش جذب و استخدام تغییر استراتژی را از خریدن به ساختن تغییر دهند.
 
 در ادامه این نشست ذاکر حسین فیروزه، مدیر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به اینکه دانشگاه صنعتی اصفهان دومین سالی هست که چنین نمایشگاهی را برگزار می‌کند، افزود: علت انتخاب دانشگاه صنعتی اصفهان به واسطه وجود دانشجویان با استعدادی است که در این دانشگاه درس می‌خوانند.
 وی با اشاره به اینکه دانشجویان جدید با سایر نسل‌ها متفاوت هستند، گفت: دانشجوی نسل Z، افرادی هستند که چندان با محیط پیرامون خود ارتباط برقرار نمی‌کنند و برای اینکه دانشجویان به این نقطه احساس تعلق برسند باید برای آنها ایجاد انگیزه شود.
 فیروزه گفت: هر چند برای برخی این اتفاقات تغییر نسلی مهم نیست؛ زیرا ارتباط و گزاره اخلاقی گسسته و با نسل Z ارتباطی ندارند؛ اما خروج دانشجویان تحصیل‌کرده تراز اول از کشور در حال افزایش و جای بسی تأمل دارد.
 مدیر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه صنعتی اصفهان تصریح کرد: یکی از معضلات دانشجویان فعلی حس تعلق نداشتن به جامعه، دانشگاه و عدم مسئولیت‌پذیری است که همین امر آفت دانشگاه است و باید مسئولیت‌پذیری و تغییر را هم دانشگاه و هم صنعت و مدیریت شهری بپذیرند.
 وی ادامه داد: دانشگاه باید بستری برای صنایع و شرکت‌ها ایجاد کند و در این زمینه وزارت‌خانه آیین‌نامه تکلیفی ایجاد کرده؛ اما دانشگاه صنعتی اصفهان هم سامانه کارآموزی و سامان‌مند راه‌اندازی کرده است.
 مدیر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: سامانه کاریابی سال گذشته طراحی و امسال تحویل شد که تاکنون ۲ هزار متقاضی کار در این سامانه اعم دانش‌آموختگان و دانشجویان ثبت‌نام کرده‌اند.
 وی بیان داشت: این دانشگاه ۶۰ هزار دانش‌آموخته از بدو تأسیس تاکنون داشته است و ما در حال حاضر سه دوره مهارت نرم، تخصصی و سفارشی ویژه شرکت‌ها آموزش برگزار کرده‌ایم.
 فیروزه گفت: دانشجویان وقتی این ثبات و استقبال و بسترسازی رو ببینند قطعاً بیشتر حس وفاداری به دانشگاه و جامعه پیدا می‌کنند.
 
 محمد صدقی، مدیر نوآوری و تجاری‌سازی دانشگاه صنعتی اصفهان در این نشست با اشاره به اینکه، دانشگاه صنعتی اصفهان مسئولیتی را پذیرفته که با موضوع کارآفرینی و تأثیرگذاری است، افزود: شاخصه مهم در این روند نمایشگاه، برگزاری یک دوره در سال گذشته است که بیش از ۴۰ شرکت حضور داشتند.
 وی افزود: امسال با توجه ‌به تجربه سال گذشته روز یکم و دوم خردادماه جاری نمایشگاه «کاروتک» دانشگاه صنعتی برگزار می‌شود که یکی از رویدادهای اضافه شده در این نمایشگاه رویداد آموزشی و تخصصی شرکت‌ها است.
 مدیر نوآوری و تجاری‌سازی دانشگاه صنعتی اصفهان تصریح کرد: به دنبال یک رویداد جدیدی هستیم و از اعضای هیات علمی خواسته‌ایم که پاسخگوی نیازها باشند؛ زیرا معتقدیم شرکت‌ها و افراد می‌توانند یک کانونی برای موضوعات انتخاب شده و در واقع فضای نمایشگاه در قالب نیروهای جویای کار و نیازمند در جذب قرار بگیرد.
 
آلبوم تصاویر تعالی سازمانی در مدیریت منابع انسانی