تاریخ : يکشنبه 21 آبان 1402
کد 7012

آیین نکوداشت روز جهانی استاندارد برگزار شد

تقدیر از واحدهای تولیدی نمونه استان در رعایت استاندارد

 در آیین نکوداشت روز جهانی استاندارد از واحدهای تولیدی نمونه استان در رعایت استاندارد تقدیر شد.
به گزارش واحد توسعه ارتباطات اتاق بازرگانی اصفهان، در این همایش که با حضور مسئولان استان، مدیران اداره کل استاندارد و اعضای هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد،  محمود حقیقت سرشت، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان به بیان اهمیت استانداردسازی خدمات پرداخت و گفت: اگرچه استاندارد کیفیت محصولات اهمیت زیادی دارد؛ اما از آن مهم‌تر استانداردسازی کیفیت خدمات و مدیریت است که باید به آن بیشتر پرداخته شود. اگر به دنبال محصولات باکیفیت هستیم باید رویه‌های موجود در فرایند تولید و تصمیم‌گیری را استانداردسازی کنیم تا تولید باکیفیت و ارزش‌آفرین داشته باشیم. امیدواریم در سال آینده شاهد تقدیر از واحدهای نمونه در زمینه کیفیت خدمات و مدیریت نیز در این همایش باشیم.
 
 امیر کشانی، رئیس اتاق بازرگانی اصفهان نیز با اشاره به ناهماهنگی‌های موجود بین دستگاه‌های نظارتی برای صدور مجوزها گفت: امروزه برای تولید یک محصول شاهدیم که به تأیید چند سازمان علاوه بر سازمان استاندارد نیاز است که این موضوع چالش‌ها و پیچیدگی‌هایی برای تولیدکنندگان به وجود آورده و این در حالی است که هر کدام از این سازمان‌ها رویه مستقل خود را دارند و تأیید سایر سازمان‌ها را قبول ندارند. در شرایط کنونی نه‌تنها محصول نهایی باید از استاندارد برخوردار باشد؛ بلکه اجزای تشکیل‌دهنده و مواد اولیه آن نیز باید استاندارد باشد. از سویی دیگر نیز شاهدیم معیارها و عملکردهای ارزیابی استاندارد گاهی از استانی تا استان دیگر متفاوت است و تغییر می‌کند.
 وی با بیان اینکه امروزه در دنیا روش‌های جدیدی برای استانداردسازی محصولات به کار گرفته می‌شود، اظهار داشت: در کشورهای پیشرفته تولیدکنندگان، محصولاتی با کیفیت‌های متفاوت تولید می‌کنند و بازرسانی وجود دارند که کیفیت ادعایی را با محصول نهایی می‌سنجند و اگر تطابق داشت این محصول روانه بازار می‌شود. از این طریق از یک محصول کیفیت‌های مختلف با قیمت‌های متفاوت برای همه مصرف‌کنندگان وجود دارد. اینکه یک استاندارد برای همه محصولات یکسان باشد چالش آفرین است.
 
 علی مالکی، سرپرست اداره کل استاندارد استان اصفهان وضعیت این استان در زمینه کیفیت تولیدات را خوب ارزیابی کرد و گفت: ۱۲ واحد تولیدی اصفهان به‌عنوان واحد نمونه کشوری در رعایت استاندارد شناخته شدند و این در حالی است که برخی از واحدها تنها به‌خاطر معیار مصرف انرژی نتوانستند در این ارزیابی شرکت کنند. باید در نظر داشت که استاندارد، حداقل کیفیت را تعیین می‌کند و محصولات تولیدی جای رشد و بهبود کیفیت خیلی بیشتری دارند. البته می‌دانیم رعایت استاندارد، هزینه‌ها و چالش‌هایی را در پی دارد که از جمله آن می‌توان به استفاده از نیروی انسانی متخصص و ماهر که متعهد به رعایت استانداردها باشد، اشاره کرد. از سویی دیگر رعایت‌ نکردن استاندارد نیز می‌تواند عواقبی در پی داشته باشد که در گذشته همه ما پیامدهای آن را دیده‌ایم. به همین خاطر است که مسئولان کشور در همه رده‌ها بر رعایت و نظارت سخت‌گیرانه استاندارد تأکید دارند.
 وی با بیان به اینکه استاندارد در کشور ناشناخته مانده اظهار داشت: مردم از استاندارد شناخت کافی ندارند و استاندارد را در حد یک لوگویی می‌دانند که روی کالاها است و این در حالی است که وظایف سازمان ملی استاندارد بسیار گسترده و در بعضی حوزه‌ها تنها مرجع نظارتی است. ازاین‌رو می‌طلبد که همه فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان در جهت ترویج فرهنگ استاندارد تلاش کنند. سازمان استاندارد در حال برنامه‌ریزی برای اجباری سازی استاندارد خدمات است که به‌تازگی استاندارد خدمات پس از فروش خودرو و لوازم‌خانگی اجباری شده است. معتقدیم که مصرف‌کنندگان بابت هزینه‌ای که برای این محصولات پرداخت می‌کنند حق دارند خدمات استانداردی نیز دریافت کنند.
 
 حمید عالی‌پور، مدیرعامل شرکت صفا طب نیز در این جلسه گفت: اگر می‌خواهیم به‌عنوان مصرف‌کننده محصول خوبی به دست ما برسد همه ما به‌عنوان تولیدکننده وظیفه داریم که محصول باکیفیت تولید کنیم. در واقع استانداردسازی را باید از خودمان شروع کنیم و به آن اهمیت دهیم. تولیدکنندگان باید برای سرمایه خود ارزش قائل باشند و اگر به دنبال سود و افزایش سرمایه هستند باید تولید محصولات باکیفیت و استاندارد را در دستور کار خود قرار دهند.
 
 
آلبوم تصاویر نکوداشت روز جهانی استاندارد