تاریخ : پنجشنبه 11 آبان 1402
کد 6977

دومین نشست کارگروه مردمی‌سازی اقتصاد برگزار شد

بررسی تجمیع فعالیت‌های حمایت از کسب‌وکارهای خرد و خانگی

دومین نشست کارگروه مردمی‌سازی اقتصاد با حضور مدیران و اعضای اتاق بازرگانی اصفهان، کارشناسان تسهیلات صندوق کارآفرینی امید و نمایندگانی از بسیج سازندگی و سایر ادارات و نهادهای اصفهان در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.
به گزارش واحد توسعه ارتباطات اتاق بازرگانی اصفهان، در ابتدای این جلسه محمدحسن قیصریان، رئیس کارگروه اقتصاد و زیربنایی بسیج استان اصفهان گفت: قصد داریم که در این جلسات بر اساس کارهای انجام شده در سازمانهای استان در راستای توسعه و گسترش مشاغل خانگی، مدلی را استخراج و به سازمانهای مردمی غیر‌دولتی و نهادها ارائه کنیم.
 
نوید ادریس، مدیر توسعه کسب و کار اتاق بازرگانی اصفهان نیز گفت: در جلسه قبل نمایندگان سازمان‌ها گزارشی از فعالیت‌های سازمان خود را ارائه دادند که هر سازمانی مدل خود را داشت. در این جلسه قصد داریم با فعالیت‌های انجام شده در حوزه مشاغل خانگی آشنا شویم تا از این طریق برای بازارسازی مشاغل خانگی توسط اتاق بازرگانی اصفهان اقدام کنیم. این در حالی است که در برخی قسمت‌ها همچون حوزه آموزش فعالیت‌های زیادی انجام شده؛ اما برخی دیگر از حوزه‌ها مغفول مانده است.
 
حبیب خدیور، کارشناس تسهیلات صندوق کارآفرینی امید در ادامه این نشست گفت: این صندوق در سه حوزه آموزش، بازاریابی و تسهیلگری فعالیت می‌کند. سازمان‌ها برای گرفتن تسهیلات بودجه‌ای را به صورت ودیعه به صندوق واریز می‌کنند و پس از مدتی با افزایش 20 درصدی به آنها تسهیلات پرداخت می‌شود. همچنین تفاهم‌نامه‌هایی با نهادهای گوناگون جهت افزایش تعاملات امضا شده که از جمله آن می‌توان به پرداخت 90 درصد تسهیلات کمیته امداد اشاره کرد. شرکت فرودگاه‌های اصفهان نیز حدود 300 نفر را جهت دریافت تسهیلات معرفی کرده‌اند.
 
هومن سراج، مدیر دفتر تجاری‌سازی جهاد دانشگاهی با اشاره به طرح ملی توانمندسازی بانوان که در سال 96 انجام شده و جهاد ناظر و مجری آن بوده، گفت: در حال حاضر بزرگترین معضل نبودن داده‌های کامل و کافی از زنان سرپرست خانوار است. حتی در بیشتر نهادها داده‌های موجود ناقص است.
 
محمود الیاسی، مجری طرح اشتغال‌زایی بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) هم در ادامه این نشست گفت: رسالت بنیاد برکت، محرومیت‌زدایی از مناطق محروم بوده است. چارچوب معیشت پایدار در سازمان ملل الگویی دارد که کشورهای در حال توسعه باید از آن پیروی کنند تا به توسعه یافتگی برسند. این مدل پنج مولفه دارد. اینها باید با هم توسعه یابند تا توسعه کاریکاتوری نشود که عبارتند از سرمایه انسانی، سرمایه اجتماعی(توانمندسازی افراد)، سرمایه مالی، سرمایه طبیعی(محیط زیست) و سرمایه فیزیکی(که زیرساخت‌هاست). بر این اساس در طول سه سال، سه طرح مجزا را تهیه کردیم که مدل جامع پیشرفت برکت است تا این مفاهیم به مرحله اجرا برسند.
وی افزود: اولین مدل طرح سحاب است. تنها سه مؤلفه سرمایه انسانی، سرمایه اجتماعی و مالی در دستور کار بنیاد برکت قرار دارد. طرح سحاب مشاغل خرد و خانگی را در بر می‌گیرد. طرح دوم آسمان نام دارد و ویژه مشاغل گروهی است، سپس شبکه‌سازی و در نهایت شرکت تعاونی. در طرح آفتاب بنگاه‌های بزرگ‌تر حضور دارند. این سه طرح در امتداد و مکمل یکدیگر هستند. 
الیاسی در ادامه به بیان مراحل اجرای این طرح‌ها پرداخت و تصریح کرد: مرحله اول ورود به کارگروه اشتغال شهرستان و شناسایی مزیت‌های رقابتی آن منطقه و تعیین مناطق هدف است، سپس مناطق محروم و روستاها را مشخص می‌کنیم. در روستا کارگروه اشتغال روستا را تشکیل می‌دهیم و خود مردم را درگیر می‌کنیم. مرحله بعد شناسایی افراد دارای پتانسیل اشتغال‌زایی است. بعد از احراز هویت، تسهیلگرانی تعیین می‌شوند تا اهلیت سنجی متقاضیان را انجام دهند. افراد معرفی شده توسط تسهیلگران به بانک معرفی می‌شوند تا وام ۱۵۰ میلیون تومانی با بازپرداخت ۵ ساله در اختیار آنها قرار گیرد. گام بعدی تشکیل گروه مشاغل است که شبکه‌سازی متقاضیان را دنبال می‌کند. در گام سوم، آموزش‌هایی به کمک سازمان فنی و حرفه‌ای، بسیج و سپاه و... ارائه می‌شود.
 
قربانی، استاد کارآفرینی بسیج جامعه زنان استان اصفهان نیز گفت: بسیج جامعه زنان، طرح فدک طراحی و تدوین شده است که هدف آن ترویج و توسعه مشاغل خانگی است. مراحل این طرح عبارتند از تعیین استان، تعیین مزیت‌های نسبی، شناسایی محصولات هدف، نگارش طرح اشتغال، ارائه طرح، نظارت، تشکیل مراکز کارآفرینی، شناسایی تولیدکنندگان، تقویت تولیدکنندگان، معرفی افراد جویای کار به آنها و سرانجام معرفی آنها به صندوق‌های قرض‌الحسنه همیار. دوره آموزشی، هماهنگی با سازمان‌های متولی و شبکه‌سازی از الزامات هستند. همچنین، تعیین رابط کار، شناسایی افراد، مهارت‌افزایی آنها و جهت دهی منابع صندوق‌های قرض‌الحسنه مردم یار و تعیین رابط اقتصاد مقاومتی از دیگر اقدامات ضروری است که باید مدنظر قرار گیرد.
 
حامد صدر از بسیج صنعت گفت: در بخش‌های بزرگتر و پروژه صنایع راکد بوده که از ۲۰ نفر به بالا پایش می‌شوند و مشکلات آنها را در ستاد تسهیل استانداری و ادارات دولتی پیگیری می‌کنیم. در مشاغل خانگی کار نکرده‌ایم؛ اما می‌توان ارتباط بین صنایع کوچک و بزرگ را برقرار کنیم مثلا بخشی از کار و مونتاژ محصولات را در خانه می‌توان انجام داد.
 
محمد امین رجبی، معاون پژوهش بسیج دانشجویی اصفهان نیز گفت: در دانشگاه‌ها آموزش کسب وکار داریم و خروجی آن معلوماتی است که دانشجو با آنها آشنا می‌شود. بهتر است ما حلقه واسط و میانی را در این دستگاه‌ها ارائه کنیم ، مدل‌ها تقریبا شبیه هم هستند؛ ولی سیکل بسته است و دیگران نمی‌توانند وارد شوند.
 
احمد رضایی، معاون اشتغال کميته امداد اصفهان نیز گفت: در راستای استقلال مددجویان برنامه راهبردی و عملیاتی داریم که شامل سه مرحله  نظام راهبری شغل،  توسعه زنجیره‌های ارزش و بهبود کسب و کار می‌شود. هچمنین با برخی سازمان‌های مرتبط همچون سازمان فنی و حرفه‌ای و جهاد دانشگاهی تفاهم‌نامه‌هایی امضا کرده‌ایم. نظارت‌های دوره‌ای تا ۳ سال برای اینکه آنها به پایداری و درآمدزایی برسند.
 
زهره سعیدی، مسئول اشتغال اداره بهزیستی استان اصفهان نیز گفت: این سازمان به صورت تخصصی در رابطه با اشتغال‌زایی معلولان فعالیت دارد. این فعالیت‌ها شامل مشاوره شغلی و ارائه تسهیلات می‌شود. همچنین تسهیلاتی برای کارفرمایانی که اقدام به جذب و به کارگیری معلولان کنند در نظر گرفته شده است که از جمله آن می‌توان به پرداخت کمک هزینه دستمزد و همچنین پرداخت حق بیمه سهم کارفرما اشاره کرد. در حال حاضر چالش اصلی در استانداردسازی و فروش محصولاتی است که توسط معلولان تولید می‌شود. راه‌اندازی یک شبکه فروش محصولات ویژه مددجویان می‌تواند بسیار راهگشا باشد تا از طریق این شبکه برندسازی و استانداردسازی محصولات برای فروش داخلی و خارجی انجام ‌شود.
 
 
 
آلبوم تصاویر دومین نشست کارگروه مردمی‌سازی اقتصاد