تاریخ : يکشنبه 23 مهر 1402
کد 6925

وضعیت بازارهای عمان در کمیسیون توسعه صادرات و مدیریت واردات اتاق بررسی شد

اهتمام اتاق بازرگانی برای گسترش تجارت بین‌الملل اصفهان

رئیس کمیسیون توسعه صادرات و مدیریت واردات اتاق بازرگانی اصفهان گفت: از آنجا که امروزه موضوعات تجارت بین‌الملل یکی از اصلی‌ترین مواردی است که حتی اعضای عادی جامعه به صورت روزانه با آن درگیر هستند، اهمیت این کمیسیون چندین برابر می‌شود.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، فرشته امینی، رئیس کمیسیون توسعه صادرات و مدیریت واردات اتاق اظهار کرد: در شناسایی برخی بازارهای هدف نیاز به بررسی و برنامه‌ریزی بیشتری است، تجارت بین‌الملل با کمک هوش مصنوعی یکی از مواردی است که می توان از امکانات آن جهت بهبود امور بهره برد. در شناسایی بازارهای صادراتی باید از همه امکانات استفاده کرد، در برخی موارد مشکلاتی وجود دارد اما باید نواقص را رفع کرد.
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان در حاشیه این جلسه نیز به خبرنگار اتاق گفت:  این دومین جلسه رسمی کمیسیون توسعه صادرات و مدیریت واردات بود که در دوره دهم برگزار شد. اعضای کمیته‌ها جلسات خود را برگزار کرده بودند. بعضی کمیته‌ها یک جلسه و بعضی دو تا سه جلسه تشکیل داده و به بررسی مشکلاتی که از سوی اعضای اتاق احساس شده بود پرداخته بودند. در این جلسه اعضای کمیته‌ها پیشنهادات خود را برای این مشکلات مطرح کردند و در جلسه کمیسیون مصوب شد.
امینی در ادامه افزود: از آنجا که توانمندسازی و اطلاع‌رسانی یکی از رسالت‌های اصلی کمیسیون است، آخرین وضعیت بازارهای کشور عمان مورد بررسی قرار گرفت. همچنین آخرین گزارش‌ها و اطلاع‌رسانی‌ها درباره جلسات شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی برای اعضای کمیسیون شرح داده شد به همان اندازه که موضوع توسعه صادرات اهمیت دارد، به همان اندازه هم مدیریت واردات حائز اهمیت است. شاهد هستیم که برخی بخشنامه‌ها بدون کار کارشناسی به تصویب می‌رسد که این موضوع باعث ناراحتی فعالین اقتصادی می‌شود. متأسفانه در کشور برنامه جامعی برای تجارت بین‌الملل وجود ندارد و تنها سعی می‌شود هر مشکل با صدور یک بخشنامه حل شود. بخش عمده‌ای از تلاش‌های کمیسیون صرف اصلاح کردن بخشنامه‌هایی می‌شود که یک شبه به تصویب رسیده‌اند. امیدوارم بتوانیم در این کمیسیون در راستای بهبود شرایط عمل کنیم و به سمت اطلاع‌رسانی، آگاهی و آموزش حرکت کنیم.
 
ابراهیم شهیر، دبیر کمیسیون توسعه صادرات و مدیریت واردات اتاق نیز گفت: در کمیته‌ها موارد مختلفی مورد بررسی قرار می‌گیرد، در کمیته توسعه تجارت با کشورهای هدف صادراتی، مقرر گردید مشکلات و مدل دفاتر تجاری اتاق تهران در تانزانیا بررسی و مدل پیشنهادی جدید در کمیسیون مطرح گردد. همچنین مقرر شد مجموعه راهکارها جهت نحوه حضور در هیات‌های تجاری مورد بحث قرار گیرد.
وی ادامه داد: در کمیته رفع موانع تجارت بین‌الملل نیز مصوب شد پیگیری‌های تخصصی نسبت به مباحث تسهیل رفع تعهد ارزی با همکاری میز ارزی اتاق بازرگانی صورت پذیرد، همچنین پیگیری لازم در حذف بخشنامه اخذ عوارض صادراتی از محصولات فولادی و پتروشیمی و مباحث مالیاتی پیرو آن صورت پذیرد.
دبیر کمیسیون توسعه صادرات و مدیریت واردات اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد: خوشبختانه نگاه مجموعه شرکت نمایشگاه‌های اصفهان، توسعه‌ای است و برنامه‌های خوبی در حال اجرا است، باید نمایشگاه به صادرات گره بخورد و بتوان در اتاق فکر نمایشگاه به این موضوع توجه داشت، باید نمایشگاه برای تقویت صادرات غنی‌تر شود.
وی ادامه داد: نیاز است در حوزه اصفهان استارتاپ‌ها در زمینه موضوع اعلام بار، وارد شوند تا بتوان این مقوله را ساماندهی کرد و اتاق نیز حمایت‌های لازم را در این بخش دارد.

محسن میرزرگر، مشاور کمیسیون نیز در این نشست عنوان کرد: مصوبات کمیته توسعه و توانمندسازی بین‌الملل شامل استخراج و حمایت از حضور در ۵ نمایشگاه دارای ظرفیت بین‌المللی و بحث و تبادل نظر در خصوص موضوع سمینار ملی است. در این خصوص هدف این است که دانش روز تجارت بین‌المللی را بررسی کنیم و بدانیم در دنیا در حوزه بین‌الملل چه اقداماتی صورت می‌پذیرد.

علی شریعت، مشاور کمیسیون نیز عنوان کرد: در کمیته حمل و نقل و زنجیره تامین بین‌الملل مقرر شد پلتفرم‌ها و استارتاپ‌ها جهت سامانه اعلام بار شناسایی شوند، همچنین پژوهشی در خصوص شناسایی عمده مقاصد حمل خرده بار بین‌المللی صورت پذیرد و مباحث مرتبط با فعال‌سازی بندر خشک و دهکده لجستیک در کمیسیون مورد بحث قرار گیرد.
وی ادامه داد: همچنین در این کمیته مقرر شد مسائل مرتبط با حمل و نقل سوریه، از طریق کشور عراق و اضافه شدن رانندگان عراقی در این مسیر مورد بررسی قرار گیرد. پروژه اصلاح ارزش صادراتی و ادغام سامانه جامع تجارت و سامانه جامع انبارها نیز در دست پیگیری است.
خانم جمالی، مشاور کمیسیون نیز در خصوص بازار عمان گفت: در سال گذشته با رشد تجارت ایران و عمان روبرو بودیم که ۴۱ درصد رشد داشت و حجم مبادلات به یک میلیارد و ۸۷۷ میلیون دلار رسید. در شش ماهه نخست امسال نیز حجم مبادلات به ۶۳۵ میلیون دلار رسید که افرایش ۱۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد.
وی ادامه داد: بر اساس پیش‌بینی‌ها انتظار می‌رود در پایان سال حجم  صادرات ایران به عمان به ۱.۳ میلیارد دلار و میزان واردات ایران از عمان به ۱.۱ میلیارد دلار برسد. مهم‌ترین ‌اقلام صادراتی ایران به عمان در سال  ۱۴۰۱ شامل سنگ‌های ساختمانی و سیمان، سنگ‌آهن و کنستانتره، کود، فولاد و ورق و... بوده است. در بحث سرمایه‌گذاری در یک سال اخیر شاهد رشد هستیم، بسیاری از کارخانجات ایرانی در عمان فعال شده‌اند که بتوانند با تعرفه صفر کالاهای خود را به برخی کشورها صادر کنند. در بخش معدن هم شرکت‌های ایرانی به عمان وارد شدند، عمان معادن خوبی دارد اما دانش فنی استخراج ندارد لذا بسیاری از شرکت‌های ایرانی به این کشور ورود کردند.
مشاور کمیسیون اظهار کرد: عمان کشوری است که با کشورهای زیادی قرارداد دارد و کالاهای خود را با تعرفه صفر صادر می‌کند که مزیت مهمی است، عمان روابط خوبی با ایران دارد، پول این کشور نیز ثبات زیادی دارد و ۴۰ سال است میزان برابری ریال عمان با دلار ثابت بوده است، عمان دسترسی به آب‌های آزاد دارد که هزینه حمل و نقل را کاهش می‌دهد.
وی در خصوص وضعیت صنعت ساختمان در این کشور نیز گفت: در ایام کرونا نرخ ساخت‌و‌ساز در عمان کم شد اما به مرور رشد کرد و در سال جاری سه نمایشگاه تخصصی ساختمان در عمان برگزار می‌شود چون نرخ رشد این صنعت در عمان رشد بالایی دارد. تجار ایرانی باید توجه داشته باشند حضور در نمایشگاه‌ها برای ورود به بازار عمان بسیار موثر است، بازار صنعت ساختمان در عمان جای کار دارد و می‌توان به آن ورود جدی داشت.

محمد گیوی، معاون شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان نیز گفت: در روزهای اخیر نمایشگاه برق و اتوماسیون صنعتی و انرژی‌های تجدیدپذیر را داشتیم، استقبال خوبی از این نمایشگاه شکل گرفت و پژوهشکده نیروی وزارت نیرو کمک کرد که کار پیش برود و ارزش افزوده خوبی حاصل شد.
وی ادامه داد: نمایشگاه گردشگری نیز بعد از چند سال وقفه به دلیل شیوع کرونا، برگزار شد، جاذبه‌های گردشگری استان معرفی شد و شهرداری‌های شهرستان‌ها هم حضور فعالی داشتند و رضایت بخش بود. رکورد بازدیدکنندگان را نمایشگاه گردشگری ثبت کرد که اتفاق خوبی بود. همچنین اولین نمایشگاه فن‌آوری و نوآوری (فن نما) برگزار شد و با مشارکت بخش‌های مختلف به پایان رسید، برای اولین تجربه واکنش‌های مثبتی داشتیم و  قرار شد نقاط ضعف هم بررسی شود که سال آینده نمایشگاه بهتری برگزار شود.

در ادامه، مسئول دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در خصوص عملکرد شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان گفت: در هر استان یک شورای گفتگو وجود دارد، این شورا تنها شورایی که با حضور پررنگ دولتی‌ها برگزار می‌شود اما بخش خصوصی نیز حضور پررنگی دارد و مصوبات آن لازم‌الاجرا است. نمایندگان دولت، مجلس و قوه قضائیه در این نشست حضور دارند و جلسات سنگینی است لذا هر چه مطالب ارائه شده در این نشست تخصصی و کارشناسی باشد مصوبات بهتری خروجی آن است پس از همه اعضا درخواست دارم موارد را به طور دقیق و کارشناسی بررسی کنند تا بتوان حداکثر بهره را از فرصت برگزاری شورای گفتگو به دست آورد و خروجی کار برای اقتصاد استان مفید باشد.
 
آلبوم تصاویر وضعیت بازارهای عمان در کمیسیون توسعه صادرات