تاریخ : چهارشنبه 26 بهمن 1401
کد 6243

تشریح ظرفیت‌های منطقه اکو برای تجار و فعالان اقتصادی

نشست چشم انداز توسعه تجارت و سرمایه‌گذاری در منطقه اکو با حضور دبیرکل و مدیر تجارت و سرمایه‌گذاری سازمان همکاری اقتصادی اکو و جمعی از فعالان اقتصادی عضو اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان در ابتدای این جلسه که با حضور فعالان اقتصادی عضو اتاق برگزار گردید، خسرو نظیری دبیر کل سازمان همکاری اقتصادی اکو با بیان اینکه منطقه اکو با حدود 500 میلیون نفر جمعیت و 8میلیون کیلومتر مربع مساحت، یکی از قدیمی‌ترین نهادهای بین دولتی است، افزود: ایجاد شرایط مطلوب و برابر برای پایداری رشد اقتصادی منطقه، هدف اصلی این نهاد می باشد. این سازمان با تاکید بر روابط نزدیک فرهنگی میان کشورهای عضو و تلاش‌های سازمان یافته به دستاوردهای مهمی برای توفیق جمعی مردم منطقه دست یافته است.
وی تصریح کرد: در بخش تجارت و سرمایه گذاری این سازمان، به دنبال تحقق اهداف مهمی مانند افزایش دو برابری تجارت درون منطقه‌ای، افزایش سهم اکو در حوزه تجارت جهانی از طریق آزادسازی تجاری و گسترش تجارت ترجیحی بر اساس موافقتنامه تجارت اکو با ایجاد منطقه آزاد تجارت یکپارچه بر اساس سند چشم انداز 2025 سازمان اکو  است.
دبیر کل سازمان همکاری اقتصادی اکو گفت: برای حفظ و گسترش مسیر سالم رشد در تجارت منطقه ای و رفع موانع موجود در جریان روان تجارت کالا و خدمات، نیازمند همکاری هدفمند و پویاتر برای ایجاد ارزش افزوده همچنین افزایش و تنوع‌دهی به ظرفیت‌های صنعتی با استفاده از زنجیره‌های تامین مناسب توسط شبکه اتصالات درون و بین منطقه‌ای هستیم.
نظیری این اقدامات را منجر به رقابتی‌تر شدن صادرات منطقه‌ای در بازارهای جهانی دانست.
وی در ادامه به تشریح اقدامات و ابتکارات اکو برای نیل به این اهداف پرداخت.
در ادامه این جلسه زاهد حسین عباسی مدیر تجارت و سرمایه‌گذاری اکو ضمن تشریح سهم اکو در حوزه تجارت جهانی گفت: اکو در حال حاضر تنها 4درصد صادرات تجارت جهانی را به خود اختصاص داده که با توجه به ظرفیت‌های موجود در کشورهای عضو، این میزان قابلیت افزایش زیادی دارد.
وی همکاری تجاری بیشتر کشورهای عضو با یکدیگر را پیش شرط افزایش سهم تجارت بین‌المللی اکو بیان و تصریح کرد: با کاهش تعرفه‌های گمرکی کشورهای عضو اکو تجارت میان کشورها تسهیل خواهد شد.
عباسی ارتقاء سرمایه‌گذاری در منطقه اکو و ایجاد ظرفیت از طریق کاهش هزینه‌های تعرفه‌ای و غیر تعرفه‌ای را از دیگر اهداف این سازمان بیان کرد و افزود: از این طریق می توان به تجارت چندجانبه دست یافت.
در ابتدای این جلسه نیز، مدیر بازاریابی و روابط بین‌الملل اتاق بازرگانی اصفهان به تشریح ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های اقتصادی استان پرداخت.
 
آلبوم تصاویر تشریح ظرفیت‌های منطقه اکو برای تجار و فعالان اقتصادی