تاریخ : چهارشنبه 9 آذر 1401
کد 5956

افتخار دیگری در کارنامه اتاق بازرگانی اصفهان

تعداد اعضاء اتاق بازرگانی اصفهان از مرز 3هزار نفر عبور کرد

با توجه به افزایش قابل توجه تعداد اعضاء اتاق بازرگانی اصفهان به بیش از 3 هزار نفر، با بهنام ابراهیمی دبیرکل پارلمان بخش خصوصی اصفهان به گفتگو نشستیم.
-جناب اقای دکتر لطفا در خصوص رویکرد عضوگیری دوره نهم اتاق بازرگانی اصفهان توضیحاتی بفرمایید.
با توجه به مشکلات پیش آمده در گذشته ناشی از صدور کارت‌های بازرگانی و سوء استفاده‌هایی که بعضا از این کارت‌ها در سال‌های قبل در سطح کشور صورت می گرفت، اتاق بازرگانی اصفهان حمایت از  بخش‌های سالم و مولد اقتصاد استان که به همراه دولت بیشترین آسیب را از توسعه اقتصاد غیر رسمی و  زیرزمینی دیده بود را در اولویت قرار داد.
به همین منظور در گام نخست بر کیفیت اعضاء تمرکز شد و با بررسی همه جانبه و بازدید از محل فعالیت اعضاء، در سال آغازین دوره نهم با کاهش 30 درصدی اعضاء مواجه شدیم. با وجود اینکه این امر با انتقاداتی نیز مواجه شد، تجار و فعالان اقتصادی واقعی از این امر استقبال کردند زیرا سوء استفاده از کارت‌های بازرگانی جز بدنامی و دشواری فعالیت برای فعالان اقتصادی واقعی نتیجه ای ندارد. لازم به ذکر است همین فرایند موجب شد اعضاء اتاق بازرگانی اصفهان در زمینه بازگشت ارز حاصل از صادرات و رفع تعهد ارزی با  بیش از 96 درصد بازگشت ارز حاصل از صادرات یکی از برترین استان های کشور در این حوزه شده که این عملکرد مناسب در تامین ارز کشور به دفعات از سوی نهادهای مربوطه به وِیژه وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت و رییس سازمان توسعه تجارت  مورد تقدیر قرار گرفت.  
 -سیاست اتاق بازرگانی اصفهان برای گسترش خدمت رسانی و افزایش تعداد اعضاء چه بوده است؟
مدرن سازی و ارائه خدمات اتاق نسل سوم به اعضاء یکی از مهترین اولویت‌ها و برنامه‌های اتاق نهم بود که به همین منظور پس از پایش کارت‌های بازرگانی، ارائه خدمات شخصی سازی شده هدفمند در دستور کار قرار گرفت.
 همچنین ساختار جدید خدمت رسانی متناسب با اولویت‌های اقتصادی استان، جایگاه خوشه‌ها، رسته‌ها و بنگاه‌های اقتصادی در اتاق بازرگانی اصفهان تعریف شد.  
 -ارایه خدمات در دوره نهم به عنوان اتاق نسل سه نسبت به دوره‌های گذشته چه تفاوتی پیدا کرده است؟
خدمات شخصی سازی شده در یک گستره متنوع مانند اتاق بازرگانی، نمی تواند به صورت فردی ارایه شود بنابراین ضمن ایجاد خوشه‌ها و رسته‌ها، تشکل‌های اقتصادی نیز در این دوره تقویت شد.
در گام اول بر حسب پتانسیل‌های اقتصادی استان تمامی اعضاء، بر اساس HS کد تولیدی یا رشته بازرگانی و کشور مبدأ واردات یا مقصد صادرات دسته بندی شدند. در گام بعدی این گروه‌ها در قالب تشکل‌ها ساماندهی شد.
علاوه بر این در این دوره، پارلمان بخش خصوصی اصفهان بهبود محیط کسب و کار استان را یکی از اولویت‌های اصلی خود قرار داد که ایجاد میزهای تخصصی به منظور پیگیری و رفع مشکلات اعضاء و فعالان اقتصادی استان، تأسیس مرکز فوریت‌های کسب و کار و سرمایه گذاری استان، تأسیس واحد‌های پژوهش و بررسی‌های اقتصادی و توسعه کسب و کار  در اتاق بازرگانی اصفهان به عنوان خدمات نوین به اعضاء و فعالان اقتصادی استان ارائه شد که این خدمات جدید رضایتمندی قابل توجه فعالان اقتصادی استان را به همراه داشت به نحوی که اتاق بازرگانی اصفهان در سال‌های 1398 و 1400 رتبه نخست طرح « رضایتمندی فعالان اقتصادی از دستگاه‌های اجرای استان » را کسب نمود.
علاوه بر این به منظورکمک به شناسنامه دار شدن و افزایش ضریب اثر فعالان اقتصادی در استان و همچنین ارائه خدمات ویژه به اعضاء و فعالان اقتصادی مستقر در شهرستان‌های مختلف استان، اقدام به تاسیس دفاتر منطقه ای اتاق بازرگانی اصفهان  در 5 حوزه جغرافیایی استان در سال 1400  کردیم.  
به ثمر نشستن این اقدامات اتاق بازرگانی اصفهان و استقبال فعالان اقتصادی از این خدمات،  سبب شد پس از کاهش نسبی اعضاء ناشی از پایش فعالان اقتصادی، از سال1399  روند افزایش تعداد اعضاء  آغاز شود به طوریکه ضمن جبران این کاهش 30درصدی در سال گذشته، در سال‌جاری با افزایش 30 درصدی اعضاء مواجه شدیم و از رکورد 3هزار نفر عبور کردیم.
لازم به ذکر است در حال حاضر 30 تشکل ذیل اتاق بازرگانی اصفهان وجود دارد که پیش بینی می شود این تعداد به حدود 40 تشکل افزایش یابد.
 -با توجه به اینکه در این دوره بیشترین تمرکز و توجه اتاق بر ساماندهی اعضا در قالب تشکل است، نتیجه فعالیت در قالب تشکل‌های تخصصی چیست؟
تقویت شبکه‌سازی و تعاملات هدفمند میان فعالان اقتصادی یک رسته و ارایه خدمات موثر و شخصی سازی شده از سوی پارلمان بخش خصوصی از نتایج ساماندهی اعضاء در قالب تشکل است.
ارایه خدمات آموزشی هدفمند و تخصصی، مطالبه گری مشکلات صاحبان کسب و کار در سطوح ملی و استانی از طریق عارضه یابی نیازها و پیگیری راه حل رفع این نیازها و تعریف خدمات مورد نیاز هر رسته از دیگر اقدامات اتاق بازرگانی اصفهان در این حوزه است.
 -با توجه به دقت بیشتر در ارایه کارت‌ها، پایش فعالان اقتصادی همچنین مسایل مبتلا‌به اقتصاد جهان و استان این افزایش تعداد اعضاء چگونه محقق شد؟
ارایه خدمات موثر و تقویت شبکه‌سازی همچنین مدل مدیریت مشارکتی به منظور حفظ منزلت و جایگاه اعضاء موجب تقویت عضویت شد. به همین دلیل علی‌رغم تشدید تحریم‌های ظالمانه آمریکا از سال 1396، مواجه شدن با پاندمی کرونا در سال 1398 و رو به افول رفتن اقتصاد جهانی همچنین پیچیده‌تر شدن فرایند دریافت کارت بازرگانی به واسطه راه‌اندازی سامانه جامع تجارت؛ با افزایش استقبال اعضا از سال 1399 مواجه شدیم.
با بالارفتن تعداد اعضاء قدرت پارلمان بخش خصوصی اصفهان نیز افزایش یافت و با همراهی اعضاء، با بهبود شاخص محیط کسب و کار به صورت مستمر طی سه سال گذشته مواجه شدیم. به نحوی که در سالجاری هدف اصلی ما ضمن تثبیت این بهبود، تمرکز بر حوزه سرمایه‌گذاری و مباحث توسعه ای در استان می باشد.
 -یکی از اقدامات بدیع اتاق بازرگانی اصفهان در این دوره راه‌اندازی دفاتر نمایندگی منطقه ای است. خواهشمندم در این خصوص توضیحاتی ارایه بفرمایید.
به منظور تسری رویکرد فرایند شخصی سازی شدن خدمات در قالب انجمن‌ها و تشکل‌ها در سطح استان اصفهان، همچنین تمرکززدایی و اجرای عدالت جغرافیایی و نیز توجه ویژه به پتانسیل‌ها و نیازهای مناطق مختلف استان متناسب با سند آمایش سرزمین، دفاترمنطقه ای اتاق بازرگانی اصفهان ایجاد شدند.
این دفاتر در حقیقت برش‌های منطقه ای از اتاق بازرگانی اصفهان هستند که مقرر شده تمامی خدمات ارایه شده در پارلمان بخش خصوصی اصفهان را متناسب با نیاز و اولویت‌های منطقه  ارایه دهند. در این راستا با انتخاب اعضاء در شهرستان‌ها، شورای راهبردی متشکل از معتمدین هر شهرستان به عنوان بازوی مشورتی اعضاء هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان تشکیل شد.
ایجاد میز خدمت در هر منطقه با همکاری دستگاه‌های اجرایی استان و شهرستان ذیل مرکز فوریت‌های کسب و کار اصفهان با هدف تمرکززدایی و  همچنین برگزاری همایش‌های متنوع با محوریت بخش پیشران اقتصاد منطقه و به منظور بسیج امکانات منطقه حول محور گردشگری رویداد محور از دیگر برنامه‌های این دفاتر می باشد. برگزاری همایش توسعه و سرمایه گذاری نیز به عنوان پیش رویداد همایش بین‌المللی توسعه و سرمایه گذاری استان در زمستان سالجاری از دیگر برنامه‌های پیش بینی شده در این حوزه است.
 -کیفیت کارت‌های ارایه شده به فعالان اقتصادی چگونه بوده است؟
از نظر اتاق بازرگانی ایران هر اندازه نسبت کارت‌های بازرگانی نسبت به عضویت بیشتر باشد، گویای کیفیت اعضاء اتاق بازرگانی است که نسبت کارت بازرگانی به عضویت در اتاق بازرگانی اصفهان در سطح کشور یکی از بالاترین نسبت‌ها در سطح کشور است.
 با تشکر از همراهی جنابعالی.