تاریخ : شنبه 7 خرداد 1401
کد 5246

در همایش «بررسی فرصت‌های اقتصادی و تجاری ایران در بازارهای منطقه‌ای» در اتاق بازرگانی اصفهان مطرح شد؛

تغییر سیاست‌های اقتصادی و الگوی مصرف، شرط پیشرفت اقتصاد ایران در بازارهای منطقه‌ای

در همایش «بررسی فرصت‌های اقتصادی و تجاری ایران در بازارهای منطقه‌ای» با اشاره به فرصت ناشی از تبعات جنگ روسیه و اوکراین برای پیشرفت اقتصاد ایران، تأکید شد بهره‌گیری از این فرصت منوط به تغییر سیاست‌های اقتصادی و الگوی مصرف در کشور متناسب با شرایط جدید جهانی است.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، فرصت‌ها و تهدیدهای تجاری جنگ اوکراین برای اقتصاد ایران، فرصت استراتژیک ایران برای تبدیل به کشور صادرکننده بزرگ و تأمین‌کننده نیازهای منطقه در نظم نوین جهانی، گذار از بازارهای جهانی به بازارهای منطقه‌ای و فرصت ژئواکونومیک ایران برای شکل‌دهی بازار منطقه‌ای از جمله محورهای همایش «بررسی فرصت‌های اقتصادی و تجاری ایران در بازارهای منطقه‌ای» بود که در سالن همایش‌های  اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.
 بهروز عبدالوند، عضو سابق شورای سیاست‌گذاری خارجی آلمان و مدیر سابق دپارتمان مطالعات آسیای میانه و قفقاز در دانشگاه Freie آلمان با بیان اینکه تمام جنگ‌های بزرگ دنیا با بحران جهانی اقتصادی آغاز شد، گفت: در پایان جنگ جهانی دوم نوعی نظم سیاسی در جهان حاکم و به نظم اقتصادی منجر شد؛ بنابراین برای سیاست‌گذاری بلندمدت اقتصادی باید به وضعیت سیاسی و اقتصادی جهان توجه کرد.
وی با اشاره به وضعیت اقتصادی و سیاسی جهان ناشی از جنگ روسیه و اوکراین، این شرایط را برای اقتصاد ایران دارای فرصت و تهدید دانست و تأکید کرد سیاست‌های اقتصادی و الگوی مصرف در کشور باید متناسب با شرایط جهانی تغییر کند.
عبدالوند با بیان اینکه متأسفانه همواره دیگر کشورها را مسئول مشکلات خود می‌دانیم، افزود: این طبیعی است که هر کشوری منافع شهروندان خود را در نظر بگیرد. ما نتوانسته‌ایم وزنه سنگین کشورمان در منطقه را به وزنه اقتصادی تبدیل کنیم در صورتی که باید به دیالوگ ملی درباره وضعیت جهان و بازارهای جدید دست یابیم و با ایجاد توازن در ارتباط با شرق و غرب، به قدرت سیاسی، اقتصادی و نظامی تبدیل خواهیم شد که معادلات بین‌المللی را تعیین می‌کند.
عضو سابق شورای سیاست‌گذاری خارجی آلمان با اشاره به اینکه شرایط جدید جهان، روسیه را در حوزه انرژی به رقیب ایران تبدیل کرده، تأکید کرد این وضعیت موقت است و برای مثال هدف اصلی سفر اخیر وزیر امور خارجه لهستان به کشورمان نیز مذاکره برای خرید نفت و گاز از ایران بود.
وی ارزان بودن نرخ انرژی در کشورمان را تهدیدی برای آینده دانست و عنوان کرد مصرف خانگی و دولتی گاز در کشورمان باید کاهش یابد، گاز ارزان در اختیار صنایع قرار گیرد و قیمت گاز برای مصرف‌کنندگان خانگی و دولتی به مرور زمان افزایش پیدا کند. البته رسانه‌های ایران باید ابتدا اقدام به اقناع افکار عمومی کرده و سپس دولت دست به اصلاح قیمت‌ها بزند.
عبدالوند با تأکید بر اصلاح سیستم حمل‌و‌نقل هوایی، ریلی و دریایی ایران برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های عظیم در حوزه صادرات و گردشگری گفت: این مشکلات ناشی از ضعف‌ مدیریتی در کشور است، در حالی که نیاز به تدوین سیاست صادراتی، شکل دادن به بازارهای منطقه‌ای و تولید کالا در ایران با استانداردهای بین‌المللی برای گروه‌های هدف است و تولیدکنندگان ایرانی باید متناسب با نیاز این گروه‌های هدف، سه طیف کالا با قیمت گران، متوسط و ارزان تولید کنند.
این اقتصاددان با تأکید بر لزوم تضمین کیفیت کالاهای صادراتی از سوی دولت بیان کرد: تجار باید کیفیت کالا را به‌عنوان بخشی از فلسفه صادراتی خود در نظر بگیرند تا شاهد برگشت کالاها و مواد غذایی صادراتی ایران نباشیم.
وی با اشاره به افزایش اختلافات سیاسی میان چین و تایوان که احتمالاً به تنازع میان دو کشور می‌انجامد، تصریح کرد: به دلیل مراودات اقتصادی گسترده چین و کشورهای اروپایی این وضعیت به شدت بر اقتصاد اروپا اثرگذار خواهد بود؛ بنابراین ایران می‌تواند از این فرصت برای افزایش توان رقابتی خود در بازارهای منطقه‌ای و جهانی بهره ببرد.
عبدالوند با بیان اینکه بزرگ‌ترین بحران کشور بحران مدیریتی است، اضافه کرد: اقتصاد ایران شامل سه بخش دولتی، خصوصی و خصولتی است که توانایی رقابت آنها با هم برابر نیست. در کنار بحران مدیریتی، بحران قانون‌گذاری و بحران حمایت از فعالان اقتصادی نیز باید رفع شود. برای داشتن مدیران کارآمد در بخش دولتی و خصوصی افراد باید بر اساس تخصص خود به‌کار گرفته شوند و سیستم آموزشی کشور نیز باید مدرن شود تا مدیر مدرن تربیت کند.
روح‌الله میرزاامیری، مدیر واحد امور کمیسیون‌های اتاق بازرگانی اصفهان در این همایش با اشاره به  دو اتفاق ملی و بین‌المللی و تأثیرات آن بر اقتصاد ایران و جهان اظهار داشت: به نظر می‌رسد عمق تأثیرات اقتصادی و سیاسی جنگ روسیه و اوکراین بسیار بیشتر از پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته باشد. همچنین در داخل کشور شاهد نوعی پوست‌اندازی در ساختارها و تصمیم‌گیری‌های اقتصادی هستیم و اگر فعالان اقتصادی در قبال این دو اتفاق برنامه‌ریزی درست و هوشمندانه‌ای داشته باشند، می‌توانند از آن در جهت بهبود وضعیت تجارت بین‌الملل بهره ببرند و در غیر این ‌صورت، تبدیل به تهدید خواهد شد.
وی با بیان اینکه یک فعال اقتصادی در دنیای امروز نمی‌تواند خود را از عالم سیاست و اتفاقات سیاسی جهان مبرا بداند، افزود: بنابراین لازم است این اتفاقات هوشمندانه رصد شود. مباحث این همایش می‌تواند به فعالان اقتصادی برای تصمیم‌گیری‌های آینده کمک کند و از طرف دیگر، برآورد آن می‌تواند به‌عنوان خواسته‌های بخش خصوصی در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مطرح شود.
در پایان این نشست به سوالات فعالان اقتصادی پاسخ داده شد.

 
آلبوم تصاویر همایش «بررسی فرصت‌های اقتصادی و تجاری ایران در بازارهای منطقه‌ای»