تاریخ : چهارشنبه 28 ارديبهشت 1401
کد 5205

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در نشست با اعضای انجمن شرکت‌های صنعت پخش استان:

پیش‌بینی بیش از 640 برنامه و اقدام در بودجه 1401 اتاق بازرگانی اصفهان

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در نشست با اعضای انجمن شرکت‌های صنعت پخش استان با بیان اینکه هدف از برگزاری این نشست آگاهی مدیران اجرایی اتاق بازرگانی اصفهان از مشکلات مبتلا‌به انجمن‌ها و اتحادیه‌های مختلف است، افزود: در این صورت پارلمان بخش خصوصی اصفهان می‌تواند وظیفه نمایندگی خود را به نحو مطلوب ایفا کرده و با تبیین صحیح مسائل و مشکلات، آنچه لازم است را برای اعضاء محقق نماید.
رصد دقیق نحوه خدمت‌رسانی بدنه اجرایی اتاق بازرگانی به اعضاء
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان مسعود گلشیرازی نقش تشکل‌ها را دسته‌بندی موضوعات، دفاع و تبیین به موقع از حقوق اعضا و تسهیل امور آنها بیان و تصریح کرد: اتاق بازرگانی اصفهان اقدام به برگزاری جلسات منظم کاری با اتحادیه‌ها و تشکل‌های ذیل این مجموعه در روزهای شنبه و پنجشنبه هر هفته نموده است.
وی نقش هیأت نمایندگان اتاق‌های بازرگانی را رصد نحوه خدمت‌رسانی بدنه اجرایی اتاق بازرگانی به اعضاء، برای انجام امور به نحو مطلوب دانست و افزود: لذا خلل‌های موجود در این زمینه از طریق شبکه‌سازی اعضاء هر انجمن و طرح مشکلات آنها از سوی هیأت رئیسه هرانجمن به دبیرکل اتاق بازرگانی که رکن اجرایی اتاق می‌باشد، انجام می شود.  
ضرورت همراهی با طرح جراحی اقتصادی کشور
گلشیرازی گفت: با توجه به حواشی ناشی از جراحی اقتصادی کشور و نقش مهم شرکت‌های توزیع لازم است به منظور هم‌افزایی بیشتر در همراهی با این اتفاق مهم  مسایل مبتلا‌به شرکت‌های صنعت پخش به دقت بررسی و چاره اندیشی شود.
وی با اشاره به درخواست رئیس‌کل دادگستری استان اصفهان در جلسه شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی استان برای همراهی فعالان اقتصادی کشور با دولت در اجرای سیاست‌های اقتصادی دولت و جراحی اقتصادی کشور، از ورود دستگاه قضا برای نظارت بیشتر بر این مهم خبر داد.
اتاق بازرگانی موافق حذف ارز ترجیحی است
رئیس اتاق بازرگانی اصفهان ضمن اعلام موافقت اتاق بازرگانی با حذف ارز ترجیحی گفت: ما معتقدیم تفاوت شش برابری قیمت در هر کالا، فسادآفرین بوده و ایجاد رانت خواهد کرد و در این صورت فعالان اقتصادی که حتی فعالیت سالم و شفافی دارند در مظان اتهام قرار خواهند گرفت و اتاق از 4 سال گذشته تاکنون مطالبه‌گر این اتفاق بوده است.
گلشیرازی در ادامه بر ضرورت انطباق سیستم‌های صاحبان کسب‌وکار به‌ویژه شرکت‌های پخش با دستورالعمل‌ها و ابلاغیه‌های طرح جراحی اقتصادی کشور تأکید و تصریح کرد: عدم تحقق این اتفاق در شرکت‌های پخش منجر به گشایش پرونده در تعزیرات خواهد شد.
ارایه 52 خدمت به فعالان اقتصادی
وی یکی از برون‌دادهای دیگر این جلسه را سرویس‌گیری اعضا از خدمات اتاق و تکمیل خدمات در قبال اعضا دانست و گفت: در دوره فعلی فعالیت اتاق بازرگانی اصفهان، خدمات اتاق به 52 گروه افزایش یافته و 52 خدمت برای اعضا تعریف شده که بخشی از آن به فعالیت‌های جاری و روتین و بخشی نیز به وظایف اتاق نسل یک برمی‌گردد.
گلشیرازی ادامه داد: بنا بر گزارش‌های موجود در سال 1400 درآمد تولید ناخالص داخلی استان اصفهان 370 هزار میلیارد تومان بوده و فرصت از دست‌رفته استان 6 برابر میزان محقق‌شده بوده است.
وی افزود: این در حالی است که با وجود تلاش استاندار اصفهان برای بهبود وضعیت اقتصادی استان، این رقم از دست رفته به چرخه بازنگشت و این امر به شرطی محقق می‌شود که کارافرینان و فعالین اقتصادی استان که معاش مردم در دست آنها است قدم‌های محکم‌تری برای بهبود درآمد تولید ناخالص داخلی استان بردارند که لازم است بستر این قدم‌های محکم توسط دستگاه‌های اجرایی فراهم شود.
تشریح اقدامات زیربنایی اتاق بازرگانی اصفهان
رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه پارلمان بخش خصوصی اصفهان وظایف خود در قالب اتاق نسل اول را با اقداماتی نظیر تشکیل کمیسیون‌های تخصصی و ساماندهی تشکل‌های عضو انجام داد، افزود: به‌عنوان سهامدار شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان به آن نگاه انتفاعی نداریم و نگاه‌ ما توسعه‌ای است، زیرا نمایشگاه ابزار کار اعضاء بوده و برگزارکننده هر نمایشگاه باید برای جذب مشتری از بازارهای هدف تلاش کند تا شرکت‌کنندگان در نمایشگاه برای حضور در سال‌های آینده نیز ترغیب شوند. بنابراین توافقات خوبی با شهرداری اصفهان به‌عنوان سهامدار عمده شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی داشتیم و تغییرات مثبتی در ترکیب هیئت‌مدیره آن اتفاق افتاد.
گلشیرازی ورود به موضوع تأمین آب اصفهان و تأسیس شرکت انتقال آب صفه با سهامداری شرکت فولاد مبارکه، پالایشگاه، ذوب‌آهن، نیروگاه، شهرداری و اتاق بازرگانی اصفهان و تأمین سرمایه 60 هزار میلیارد تومانی به منظور تأمین آب دورن‌سرزمینی و برون‌سرزمینی را یکی دیگر از اقدامات زیربنایی اتاق بازرگانی در این دوره بیان کرد.
وی با بیان اینکه با وجود کمبود آب، صنعتی بودن استان و بروز تبعات ناشی از این امر مانند آلودگی هوا، ایجاد مشکل مهاجرت و سایر معضلات اصفهان باید در استان به گونه‌ای اقدام شود که در کنار توسعه صنعتی، چرخه اقتصاد استان حرکت کرده و درآمد مردم نیز مبتنی بر توسعه پایدار حاصل شود ، گفت: راهکار این امر اجرای طرح انتقال آب خلیج‌فارس به استان و ایجاد شهرک‌های صنعتی و گلخانه‌ای در طول مسیر خطوط لوله‌گذاری شده این طرح و ایجاد شهرک‌های مسکونی برای اسکان مهاجران و رفع مشکل حمل ‌و نقل با ایجاد قطار پرسرعت و جلوگیری از ورود آلایندگی به داخل اصفهان است.
جلب مشارکت صندوق توسعه ملی مهم‌ترین درخواست از رئیس جمهور
رئیس اتاق بازرگانی اصفهان تأکید کرد در جلسه اخیر شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی استان تلاش می‌شود نتیجه سفر قریب‌القوع رئیس‌جمهور به اصفهان، جلب مشارکت صندوق توسعه ملی با توجه به سخنان اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر اولویت حل مشکل آب و حمل و نقل ریلی باشد.
گلشیرازی ایجاد گفتمان مشترک با اعضاء اتاق در حمایت از فعالان اقتصادی را حائز اهمیت دانست و افزود: در این راستا صندوق قرض‌الحسنه حمایت از فعالان اقتصادی عضو اتاق بازرگانی تشکیل شد.
توافقنامه‌ای با هدف اخذ امتیاز وام‌های قرض‌الحسنه و کم‌بهره برای فعالان اقتصادی
وی از امضای توافقنامه با بانک ملی با هدف اخذ امتیاز وام‌های قرض‌الحسنه و کم‌بهره برای فعالان اقتصادی از محل اعتبار اتاق بازرگانی خبر داد و تصریح کرد: امکان انعقاد تفاهم‌نامه مشابه با این بانک برای شرکت‌های عضو اتاق نیز به منظور ارائه تسهیلات قرض‌الحسنه و کم‌بهره به پرسنل این شرکت‌ها نیز فراهم شده است.  
رئیس اتاق بازرگانی اصفهان استفاده از خدمات قرض‌الحسنه‌ای برای تأمین منابع سرمایه اولیه موردنیاز شرکت‌های صادراتی تازه‌تأسیس و صرف منابع اتاق برای توسعه اشتغال روستایی و خانگی را از برنامه‌های اتاق بازرگانی در حوزه مسئولیت اجتماعی عنوان کرد.  
گلشیرازی با بیان اینکه متأسفانه برخی اعضای اتاق بازرگانی اصفهان به خوبی با خدمات ارائه ‌شده در اتاق آشنایی نداشته و از این خدمات متنوع استفاده نمی‌کنند، خاطرنشان کرد: این در حالی است که بیش از 900 نفر به‌عنوان بدنه کارشناسی موثر در قالب کمیسیون‌ها، شوراها و مراکز و تیم اجرایی اتاق مشغول ارائه خدمت هستند که تنها 100 نفر آنها حقوق دریافت کرده و مابقی به‌صورت افتخاری فعالیت می‌کنند. برای مثال تنها 80 مشاور در کانون مشاوران اتاق مشغول فعالیت هستند.
وی بر ضرورت تعامل و ارتباط مستقیم تشکل‌های هر صنف با اتاق بازرگانی به منظور اطلاع از قوانین، دستورالعمل‌ها و استفاده از بستر موجود در پارلمان بخش خصوصی برای استفاده از سرویس‌های اطلاعاتی و رونق کسب‌وکار در قالب راه‌اندازی 15 مرکز و شورا در این حوزه، تأکید کرد.
از خدمات آموزشی اتاق برای توانمندسازی کودکان، نوجوانان و جوانان استفاده کنید
رئیس پارلمان بخش خصوصی اصفهان با اشاره به ارائه آموزش و خدمات توانمندسازی به دانش‌آموزان و دانشجویان توسط  این اتاق افزود: از اعضای اتاق بازرگانی انتظار می‌رود از این خدمات متنوع برای توانمندسازی فرزندان خود استفاده کنند. از طرف دیگر افراد توانمند بسیاری در این شهر و به‌خصوص در مناطق کم‌برخوردار زندگی می‌کنند که در صورت بهره بردن از این آموزش‌ها و توانمند شدن می‌توانند در زندگی خود و خانواده‌شان تحول ایجاد کنند؛ بنابراین وظیفه ما در اتاق بازرگانی فراهم کردن بسترهای لازم برای آموزش به جوانان است.
گلشیرازی با اشاره به اجرای طرح گردشگری صنعتی برای آشنایی علاقه‌مندان با مسیر فعالیت‌های صنعتی گفت: شتابدهنده‌های اتاق بازرگانی نیز به افراد برای یافتن همکار و شریک اقتصادی در حوزه‌های گوناگون مانند صادرات، فروش و بازاریابی، تجارت الکترونیک و غیره کمک می‌کنند.
مرکز توسعه کسب‌وکار اتاق بازرگانی اصفهان به مدلی در مراکز فرهنگی شهرتبدیل شود
وی با تمجید از فعالیت مدیر سابق مرکز توسعه کسب‌وکار اتاق بازرگانی اصفهان ادامه داد: این مرکز باید به یک مدل در مراکز فرهنگی شهر برای رونق کسب‌وکار تبدیل شود؛ بنابراین به تربیت مربی در این حوزه می‌پردازیم و آنها در این مراکز مشغول آموزش به شهروندان می‌شوند.
رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به برگزاری 61 همایش و وبینار، 207 رویداد و نشست و سه دوره آموزشی توسط کمیسیون‌های تخصصی اتاق بازرگانی اصفهان در دوره نهم از فروردین 98 تا اسفندماه 1400 بیان کرد: گزارش کاملی از فعالیت‌های بخش‌های گوناگون اتاق در دوره فعلی اخیراً به‌صورت مجلد در اختیار اعضای اتاق بازرگانی قرار گرفت و هدف این بود که اعضا بیش از پیش با خدمات متنوع آن آشنا شده و از آنها بهره ببرند.
185 مصوبه در سطح هیأت نمایندگان و 511 مصوبه در سطح هیأت رئیسه
گلشیرازی با اشاره به گزارش عملکرد کمی شاخص‌محور اتاق بازرگانی اصفهان در قالب 55 شاخص تأکید کرد این اتاق در سه سال گذشته 185 مصوبه در سطح هیأت نمایندگان در حوزه سیاست‌گذاری کلان و 511 مصوبه در سطح هیأت رئیسه داشته است.
وی با اشاره به دو برابر شدن آموزش‌های ارائه‌شده توسط اتاق در طول دو سال خاطرنشان کرد: هرکدام از انجمن‌ها و تشکل‌های ذیل اتاق بازرگانی باید مشابه این گزارش‌ها را به اعضای خود ارائه دهند. همچنین هرکدام از روسای هیئت‌مدیره انجمن‌ها باید نسبت به وظایف خود در قبال اعضا و انتظاری که از آنها می‌رود آگاه باشند.
گلشیرازی با اشاره به ناکافی بودن آموزش‌های ارائه‌شده در دانشگاه‌ها برای ورود دانشجویان به بازار کار و صنعت گفت: بنابراین اجرای طرح سرای نوآوری با همکاری دانشگاه آزاد را در دستور کار قرار دادیم که به‌عنوان طرح برتر کشور انتخاب شد. ارائه مشاوره‌های تخصصی حقوقی به اعضا و ارائه خدمت در مرکز بانوان از جمله خدمات اتاق بازرگانی اصفهان است، اما هرکدام از انجمن‌ها و تشکل‌ها نیز باید نسبت به ارائه مشاوره‌های حقوقی تخصصی به اعضای خود اقدام کنند. همچنین از انجمن‌ها و تشکل‌های زیرمجموعه نیز می‌خواهیم نگاه ویژه‌ای به حوزه بانوان داشته باشند تا همسران و دختران اعضا نیز بتوانند رشد اقتصادی مطلوبی داشته باشند.
ایجاد شهرک صنعت پخش باید در دستور کار کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق قرار گیرد
رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با تأکید بر اینکه ایجاد شهرک صنعت پخش باید در دستور کار کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق قرار گیرد، افزود: این اقدام برای سر و سامان گرفتن فعالیت شرکت‌های زیرمجموعه صنعت پخش لازم و ضروری است.
وی تأکید کرد اتاق بازرگانی اصفهان برای حمایت مالی از انجمن‌های زیرمجموعه محدودیتی ندارد، اما در قبال برنامه مشخص به انجمن‌ها کمک می‌کند. از طرف دیگر بیش از 640 برنامه و اقدام در بودجه سال 1401 اتاق بازرگانی دیده شده و برنامه‌های انجمن‌های ذیل اتاق نیز می‌تواند پس از بررسی در کمیسیون‌های تخصصی و شوراها در قالب آن تصویب شود.
گلشیرازی با بیان اینکه دغدغه‌های انجمن صنعت پخش نیز می‌تواند در جلسات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مطرح شود، خاطرنشان کرد: مسئولان استان در تلاش برای تحقق سفر دو روزه رئیس‌جمهور به اصفهان هستند تا زمینه برگزاری یک نشست با فعالان اقتصادی استان فراهم شده و چکیده درخواست‌های آنها در این جلسه مطرح شود.

 
آلبوم تصاویر پیش‌بینی بیش از 640 برنامه و اقدام در بودجه 1401 اتاق بازرگانی اصفهان