تاریخ : سه شنبه 16 آذر 1400
کد 4645

در کارگروه اقتصادی بنیاد نصف‌جهان در اتاق بازرگانی اصفهان مطرح شد؛

اهمیت راه‌اندازی پروژه دهکده لجستیک در ایجاد اشتغال جایگزین برای مردم شرق اصفهان

نشست کارگروه اقتصادی بنیاد نصف‌جهان با هدف تشریح آخرین وضعیت پروژه‌های نیمه‌تمام استان و همچنین ارائه راهکار برای راه‌اندازی پروژه‌های زنجیره پتروشیمی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، در این نشست امیررضا نقش، سرپرست معاونت هماهنگی اموراقتصادی استانداری اصفهان گفت: پروژه‌های نیمه‌تمام یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های استان است. در استان به دلیل توسعه نامتوازن مشکلات فراوانی ایجاد شده و از طرف دیگر ظرفیت‌های فراوانی وجود دارد که هنوز استفاده نشده است.
 وی با اشاره به مشکلات آب اصفهان افزود: در جلسات با دولت از استانداری خواسته شد در راستای طرح ضربتی برای رفع مشکل آب، برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدتی به دولت ارائه کنیم که برنامه کوتاه‌مدت ارائه شده است.
نقش با اشاره به لزوم ایجاد اشتغال جایگزین در شرق اصفهان برای رفع مشکلات کشاورزان تصریح کرد: معیشت 30 هزار کشاورز شرق اصفهان می‌تواند با راه‌اندازی پروژه‌هایی مانند دهکده لجستیک بهبود یابد و به نظر می‌رسد می‌توان این طرح را به عنوان راهکار میان‌مدت رفع مشکل آب به دولت ارائه داد.
تشریح وضعیت اقتصادی، توانمندی‌ها، آسیب‌ها و چالش‌های اقتصاد استان در بسته ارایه شده به رئیس جمهور
در ادامه حمیدرضا فولادگر، مشاو وزیر اقتصاد و رئیس کارگروه اقتصادی بنیاد نصف جهان اظهار داشت: متأسفانه برخی مدیران در گذشته در گزارش‌های خود به مرکز، وضعیت استان را طوری جلوه می‌دادند که گویی در اصفهان هیچ مشکلی وجود ندارد و صحبت نمایندگان مجلس از مشکلات استان  در این شرایط موجب تناقض برای مسئولان کشور می‌شد و به همین دلیل بسته ای پیشنهادی از تحلیل وضعیت استان و حوزه های اولویت دار سرمایه گذاری با همکاری کمیسیون سرمایه گذاری و توسعه زیرساخت اتاق بازرگانی و بنیاد نصف جهان تدوین و به رئیس محترم جمهور ارائه شد.
وی ادامه داد: این سند شامل چهار بخش وضعیت اقتصادی استان اصفهان، توانمندی‌ها، آسیب‌ها و چالش‌های اقتصاد استان و در نهایت راهکارهای رفع این چالش‌ها است که می‌تواند مورد استفاده معاونت اقتصادی استانداری نیز قرار گیرد.
اصفهان استان پُر ظرفیت ؛ نه برخوردار
در ادامه روح الله میرزاامیری دبیر کارگروه اقتصادی بنیاد نصف جهان ، ضمن اشاره به عناوین پروژه‌های اصلی که در جلسات پیشین این کارگروه مورد طرح و بررسی قرار گرفته ،گزارش مختصری در خصوص پروژه‌هایی همچون دهکده لجستیک، قطار سریع السیر اصفهان-تهران، قطارهای حومه ای و شهرک فرودگاهی ارائه کرد.
وی افزود: متأسفانه اصفهان در سطح کشور به‌عنوان استانی برخوردار مطرح شده که به همین دلیل وظیفه داریم اصفهان را به‌جای استان برخوردار به عنوان استانی پرظرفیت معرفی کنیم . لذا ضرورت دارد با استفاده از ادبیات جدید به تولید محتوا درباره ظرفیت‌های استان بپردازیم که به عنوان نمونه مقرر شد با تشکیل کمیته‌ای تخصصی درباره موضوع آب به تولید محتوا و ارائه اطلاعات و آمارهای واقعی بپردازیم.
پیگیری مجدد پروژه دهکده لجستیک
همچنین بهرام صمیمی، مدیرعامل شرکت بین‌المللی لجستیک راه ابریشم به تشریح پروژه دهکده لجستیک از ابتدا تاکنون پرداخت. وی با اشاره به موانع گوناگون این طرح افزود: با وجود پیگیری‌های فراوان، شرکت راه‌آهن کشور در دولت قبل با ایجاد این پروژه مخالفت کرد و شروطی داشتند که مغایربا اصل 44 قانون اساسی و آیین‌نامه دهکده لجستیک بود.
وی از بی نتیجه ماندن این پروژه با وجود برگزاری نشست هایی در استانداری و اتاق بازرگانی اصفهان و دستور وزیر سابق راه و شهرسازی مبنی بر آغاز این پروژه به دلیل عدم همکاری راه آهن خبرداد.
مدیرعامل شرکت بین‌المللی لجستیک راه ابریشم تصریح کرد: در نهایت به این نتیجه رسیدیم که روش خود را تغییر داده و این امر را از داخل استان پیش ببریم. در این راستا پیشنهاد ایجاد پایانه صادرات و واردات را مطرح کردیم که خوشبختانه مصوب شد. همچنین از طریق سازمان صمت استان مکاتباتی با وزارت صمت داشته‌ایم و منتظر صدور موافقت اصولی هستیم. البته با تغییر مدیرعامل شرکت راه‌آهن کشور، مکاتباتی با استاندار جدید اصفهان انجام داده‌ایم و مقرر شد پروژه مجدداً از طریق استانداری و نمایندگان مجلس پیگیری شود.
تصمیمات سلیقه ای مانع تکمیل پروژه‌های نیمه تمام
علیرضا صلواتی، مجری طرح‌های زیربنایی وزارت راه و شهرسازی در استان اصفهان نیز تصمیمات سلیقه‌ای را از موانع به نتیجه رسیدن پروژه‌های نیمه‌تمام استان دانست و گفت: در پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان-تهران اولویت را به مسیر قم-تهران داده‌اند و تمام تلاش‌هایی که در گذشته انجام شد به نوعی از بین رفت. در نهایت مقرر شد پروژه در نشستی با استاندار اصفهان تعیین‌تکلیف شود.
نقش موثر پروژه‌های تکمیل زنجیره پتروشیمی در اشتغالزایی
حسین یزدانی، مدیرعامل هلدینگ پترو ایمن سپاهان نیز درباره لزوم ایجاد پروژه‌های تکمیل زنجیره پتروشیمی در اصفهان اظهار داشت: با وجود ظرفیت‌های فراوان فنی و دانشی در اصفهان در راه‌اندازی پروژه‌های پیشران پتروشیمی و پالایشگاهی عقب هستیم، در این خصوص چهار سال پیش پروژه‌ای در حوزه تکمیل زنجیره پتروشیمی پیشنهاد دادیم که به فراموشی سپرده شد در حالی که این پروژه می‌تواند 11 برابر اشتغال خود اشتغال زایی غیر مستقیم داشته باشد و همچنین می‌تواند مشکل بیکاری کشاورزان شرق اصفهان را رفع نموده و اصفهان را به عنوان پایلوتی برای اقتصاد مقاومتی تبدیل کند.
وی افزود: این پروژه هیچ‌گونه بار آبی برای حوضه آبریز زاینده‌رود به همراه ندارد و نیاز آن از پساب تأمین می‌‌شود.

 
آلبوم تصاویر اهمیت راه اندازی پروژه دهکده لجستیک در ایجاد اشتغال جایگزین برای مردم شرق اصفهان