تاریخ : شنبه 8 آبان 1400
کد 4523

در جلسه کمیسیون سرمایه‌گذاری و توسعه زیرساخت اتاق بازرگانی اصفهان مطرح شد؛

پیگیری اجرای طرح شناسایی و حمایت از مزیت‌های سرمایه‌گذاری استان اصفهان

چهارمین جلسه کمیسیون سرمایه‌گذاری و توسعه زیرساخت اتاق بازرگانی اصفهان به تشریح و بررسی ابزارهای نوین تأمین مالی جهت سرمایه گذاری در پروژه های زیرساخت استان اختصاص یافت.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه که با هدف بررسی راه‌کارهای تأمین مالی پروژه‌های استان برگزار شد ، مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به روش های متداول تامین مالی در کشور افزود: 95 درصد سرمایه‌گذاری در طرح‌ها و تأمین مالی در کشور به شکل سنتی و بانک‌محور است و سهم بازار سرمایه در این حوزه تنها 5 درصد است. از طرف دیگر سال گذشته واکنش مردم کشورمان به بازار سرمایه بیشتر در قالب بازار ثانویه اتفاق افتاد.
وی ادامه داد: ظرفیت خوبی در بازار سرمایه وجود دارد اما استفاده از آنها شروطی دارد، پروژه‌های استان در تمام حوزه‌ها باید به صورت مشخص تعریف شود و سپس به بهترین روش تأمین مالی آنها فکر کرد. همچنین انتشار اوراق مشارکت خیریه از راهکارهای تأمین مالی است که در برخی شهرها در حال انجام است.
همچنین حمیدرضا فولادگر، رئیس کارگروه اقتصادی بنیاد مطالعات نصف‌جهان و نماینده سابق مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: وزارت اقتصاد و مجلس شورای اسلامی طرحی برای راه‌های تأمین مالی با رویکرد بنگاه های تولیدی آماده کرده‌اند که نتایج این جلسه نیز می‌تواند به مجلس ارائه شود تا در تدوین این قانون از آن بهره گرفت.
وی افزود: سال گذشته قرار بود یک شرکت سرمایه‌گذاری با مشارکت سرمایه گذاران برای تأمین مالی در اصفهان راه‌اندازی شود اما ایجاد این شرکت پیشرفتی نداشته و به این نتیجه رسیدیم که بهتر است برای طرح‌ها به صورت موضوعی روش تأمین مالی پیدا کرده و سپس یک شرکت برای آن ثبت شود.
در ادامه محمد نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: پروژه‌هایی در اصفهان وجود دارد که می‌توان به روش سهام-پروژه و شرکت-پروژه به سرانجام رساند و بدین صورت حفظ سرمایه مردم و پرداخت سود منطقی به آنها را تضمین نمود.
احمد خوروش، رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و توسعه زیرساخت اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه اظهار داشت: بیشتر طرح‌های نیمه‌تمام استان مربوط به شرکت‌هایی است که در بورس پذیرفته نشده یا سهامی عام هستند. طرح سامانه دوم آبرسانی اصفهان، قطار سریع‌السیر، مترو و بندر خشک از جمله طرح‌هایی است که باید برای تأمین مالی آنها چاره‌ای اندیشیده شود.
وی افزود: هنوز در استان شاهد کار گروهی قدرتمند در زمینه تأمین مالی و وجود شرکت‌های سرمایه‌گذاری قوی نیستیم و به نظر می‌رسد باید به نوعی سرمایه‌های سرمایه‌گذاران تجمیع و به پروژه‌های نیمه‌تمام استان تزریق شود.
خوروش استان اصفهان را نیازمند سرمایه‌گذاری هدفمند با بیشترین بهره‌وری دانست تا مشکلات اقتصادی استان رفع شود.
سیدحسن قاضی‌عسگر، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان نیز تأکید کرد شهر اصفهان نیازمند پروژه‌هایی است که زیاد به سودآوری آن توجهی نشود و نیازهای اساسی استان به‌خصوص در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر را رفع کند.
وی ادامه داد: بودجه مربوط به مسئولیت‌های اجتماعی صنایع بزرگ، شهرداری‌ها و سایر دستگاه‌ها می‌تواند برای اجرای طرح‌های مربوط به انرژی‌های تجدیدپذیر تجمیع شود و از نمایندگان استان در مجلس نیز درخواست می‌کنیم بودجه‌ای از صندوق توسعه ملی برای این امر جذب کنند.
قاضی‌عسگر همچنین خواستار ارائه راهکار و طرح برای استفاده از سرمایه‌های سرگردان مردم در پروژه‌های استان شد.
همچنین علیرضا قاری قرآن، مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان بیان کرد: انتشار اوراق مشارکت شهرداری‌ها یکی از تجارب موفق در این زمینه بوده اما به دلیل وجود تورم و کمتر بودن سود مشارکت از نرخ تورم، عموم مردم از خرید اوراق مشارکت استقبال نمی‌کنند و سایر سرمایه‌گذاران نیز به دلیل تضمین دولت در این پروژه‌ها به سود رسیدند. بنابراین به نظر می‌رسد باید طرحی در کشور که موفق به جلب مشارکت عموم مردم شده را الگو قرار داد.
وی افزود: می‌توان در کنار پروژه‌های بزرگ چندین پروژه کوچک‌تر سودآور تعریف کرد که از سود آنها برای افزایش مشارکت سرمایه گذاران استفاده شود.
در ادامه روح‌الله میرزا امیری، مدیر واحد امور کمیسیون‌های اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به لزوم معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استان به‌صورت مدون به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی گفت: طرح شناسایی و حمایت از مزیت‌های سرمایه‌گذاری استان اصفهان ناظر به این موضوع است.
وی افزود: جمع‌آوری و دسته‌بندی اقدامات انجام‌شده جهت  احصا و شناسایی محورهای مزیت‌های سرمایه‌گذاری استان، اولویت‌بندی محورهای سرمایه‌گذاری بر اساس شاخص‌ها و با استفاده از ظرفیت ذی‌نفعان، پیشنهاد تصویب و ابلاغ بسته مشخص از محورهای سرمایه گذاری به شوراهای گفت‌وگو و برنامه‌ریزی استان، تهیه بسته حمایتی از محورهای اولویت‌دار سرمایه‌گذاری توسط تمام دستگاه‌های اجرایی استان و در نهایت، رصد و پایش طرح توسط مرکز فوریت‌های کسب‌و‌کار استان مستقر در اتاق بازرگانی،از مراحل اجرایی شدن این طرح است.
میرزا امیری تأکید کرد اجرای طرح شناسایی و حمایت از مزیت‌های سرمایه‌گذاری استان اصفهان از اواسط آبان ماه آغاز می‌شود.
بابک باقری، کارشناس بورس و معاون خدمات مالی شرکت تأمین سرمایه تمدن در این جلسه درباره ابزارهای نوین تأمین مالی اظهار داشت: بازار سرمایه در کشور ما بیشتر به‌عنوان محلی برای سرمایه‌گذاری و داد و ستد در بازار ثانویه شناخته می‌شود در صورتی که در همه جای دنیا، مهم‌ترین رسالت بازار سرمایه کمک به تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی است.
وی با اشاره به دو روش تأمین مالی از بازار سرمایه و بازار پولی اضافه کرد: ابزارهای مشارکتی یا ابزارهای سرمایه‌ای سهام‌داری در طرح، پروژه و شرکت است . تأسیس شرکت سهامی عام در بازار سرمایه، تبدیل شرکت سهامی خاص به سهامی عام و عرضه آن در بازار ثانویه و سوق دادن منابع آن به شرکت از جمله روش‌های تأمین مالی از طریق ابزارهای سرمایه‌ای است.
باقری ادامه داد: درباره شرکت‌های سهامی عام و ابزارهای سرمایه‌ای، شفافیت نقش بسزایی دارد و الزام به انتشار گزارش‌های مالی مسیر سختی است که باعث می‌شود برخی شرکت‌های سهامی خاص از ورود به این فضا اجتناب کنند.
معاون خدمات مالی شرکت تأمین سرمایه تمدن با اشاره به راه‌های دیگر تأمین مالی شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی گفت: شرکت‌های سهامی عام توسعه پروژه روش جدیدی است که اخیراً به منظور تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام در بازار سرمایه اعمال شده و طرح‌های نیمه‌تمام بسیاری با نیاز کمتر از 500 میلیارد تومان وجود دارد که می‌توان از طریق این شرکت‌ها برای آنها تأمین مالی کرد. به اذعان سازمان بورس امکان استفاده از آورده غیرنقدی تا حداکثر 30 درصد کل پروژه از جمله ویژگی‌های خاص این روش است و پروژه باید حداقل 20 درصد پیشرفت داشته باشد که البته به نظر می‌رسد این شرط باید اصلاح شود و باید در این رابطه با قوه مقننه مذاکراتی صورت گیرد.
وی افزود: نیروی محرکه تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام استان، ورود سرمایه جدید است و می‌توان از ظرفیت شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت استانی نیز برای تکمیل این پروژه‌ها استفاده کرد.
این کارشناس بورس خاطرنشان کرد: صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه نیز نوعی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی است که بیشتر در شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند که اغلب با پذیرش ریسک بالا همراه است و این صندوق‌ها می‌تواند محل تأمین مالی شرکت‌های کوچک و متوسط استان باشد.
وی تأکید کرد فرهنگ شراکت در کشورمان ضعیف است و با برگزاری چنین نشست‌هایی برای گفت‌وگو پیرامون روش‌های سرمایه‌گذاری می‌توان این فرهنگ را گسترش داد.
آلبوم تصاویر چهارمین جلسه کمیسیون سرمایه‌گذاری و توسعه زیرساخت