تاریخ : چهارشنبه 5 آبان 1400
کد 4515

در نشست میز توسعه صادرات صنایع‌دستی مطرح شد؛

خلأ بازاریابی و تبلیغات گریبانگیر صادرات صنایع‌دستی اصفهان

نشست میز توسعه صادرات صنایع‌دستی با تأکید حاضران بر تقویت بازاریابی و تبلیغات و حضور موثرتر در نمایشگاه‌های خارجی در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، میز توسعه صادرات صنایع‌دستی با حضور فعالان این حوزه در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان برگزار شد.
شناسایی و امکان‌سنجی بهره‌گیری از فضاهای نمایشگاهی و فروشگاهی برای عرضه آثار صنایع‌دستی در کشورهای خارجی، بررسی الزامات به منظور ایجاد تعامل سازنده با نهادها و افراد ذی‌صلاح برای بهره‌گیری از فضاهای نمایشگاهی و فروشگاهی در کشورهای خارجی و ایجاد و توسعه شرکت‌های مدیریت صادرات در حوزه صنایع‌دستی و کنسرسیوم صنایع‌دستی در دستور کار این نشست بود.
علی محمد آقاجان مدیر واحد خدمات به اعضا، انجمن‌ها و تشکل‌های اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست اظهار داشت: فعالان صنایع‌دستی باید محور تسهیل و استفاده از پتانسیل این حوزه باشند و بخش خصوصی باید اراده کند تا ما بتوانیم به آنها کمک کنیم.
وی با اشاره به لزوم هم‌افزایی و رسیدن به صدای واحد در میان فعالان حوزه صنایع‌دستی افزود: امیدوارم این هم‌افزایی منافع اکثریت بزرگان صنایع‌دستی را تأمین کند.
آقاجان ادامه داد: با دستور رئیس اتاق بازرگانی اصفهان، کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی به کمیسیون فرش ، صنایع‌دستی و گردشگری تبدیل شد. همچنین تأکید شد اقدامات لازم برای معاف شدن صادرات فرش دستباف و صنایع دستی از بازگشت ارز انجام شود اما با وجود تشکیل جلسات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، متأسفانه اقدام عملی از سوی فعالان صنایع‌دستی و فرش صورت نگرفته که امیدوارم به زودی انجام شود.
مدیر خدمات به اعضا، تشکلها و دفاتر منطقه ای اتاق بازرگانی اصفهان گفت: برای صادرات صنایع دستی باید به تمام زنجیره ارزش توجه کنیم و زمانی که تولید ما رقابت‌پذیر نبوده و متناسب با نیاز بازار نیست نمی‌توان به صادرات مستمر صنایع دستی دست یافت.
وی تصریح کرد: خوشبختانه در دیدار شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان با رئیس اتاق بازرگانی یک تفاهم‌نامه همکاری امضا شد که استفاده از ظرفیت‌های شهرهای خواهرخوانده برای توسعه صادرات یکی از مفاد آن بود. همچنین طبق تفاهم‌نامه‌ با وزارت امور خارجه، تمام ظرفیت‌های سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های اقتصادی ایران در کشورهای خارجی در اختیار اتاق بازرگانی قرار می‌گیرد.
آقاجان با اشاره به تبدیل واحد امور بین‌الملل اتاق بازرگانی اصفهان به واحد بازاریابی و روابط بین‌الملل در این دوره بیان کرد: امکان انجام مطالعات بازار تخصصی برای فعالان صنایع‌دستی در این واحد فراهم است.
وی با اشاره به مذاکره اتاق بازرگانی با شهرداری اصفهان برای ایجاد خانه صنایع‌دستی گفت: شهرداری برای ثبت ملی صنایع‌دستی اصفهان همکاری خوبی داشته و تجربه موفقی در ایجاد کارگاه‌های متمرکز صنایع‌دستی داشته است. ما نیز پیگیر ایجاد شهرک تخصصی صنایع‌دستی هستیم و امیدواریم فعالان این حوزه نیز در این زمینه متحد و هم‌افزا ظاهر شوند.
غلامعلی فیض‌اللهی رئیس اتحادیه شرکت‌های تعاونی صنایع‌دستی استان اصفهان نیز در این نشست با اشاره به عدم شناخت بازار هدف داخلی و خارجی برای صنایع‌دستی اظهار داشت: باید تولید صنایع‌دستی را به دو بخش نیاز توریست خارجی و نیاز گردشگر داخلی تقسیم کنیم.
وی اضافه کرد: نیاز و رضایت مشتری باید بر فروش صنایع‌دستی ارجحیت یابد و باید بدانیم مردم هر کشور به کدامیک از تولیدات صنایع‌دستی علاقه و نیاز دارند و هم‌اکنون کشور چین این کار را انجام می‌دهد.
فیض‌اللهی شهرهای خواهرخوانده را ظرفیت بزرگی برای صادرات صنایع‌دستی دانست و افزود: حضور در کشورهای خارجی به واسطه سفارتخانه‌ها و خانه‌های فرهنگی تجربه موفقی برای هنرمندان صنایع‌دستی اصفهان بود که این اقدام باید پررنگ‌تر دنبال شود.
همچنین عباس شیردل رئیس اتحادیه صنف صنایع‌دستی شهرستان اصفهان با تأکید بر یافتن راهکار برای رفع مشکلات ناشی از تحریم‌ها در حوزه صادرات گفت: از دولت‌ها کمکی نمی‌خواهیم و امیدواریم سنگ نیز جلوی پای صادرکنندگان نیندازند در حالی که تعهد برگشت ارز حاصل از صادرات ضربه بزرگی به صادرات فرش و صنایع‌دستی زد.
وی ادامه داد: ممنوعیت خروج سنگ‌های نیمه‌قیمتی و محدودیت خروج نقره، مشکل ما در حوزه ظروف و زیورآلات نقره و سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی است و این قوانین باید اصلاح شود.
شیردل تصریح کرد: هنرمندان ما نمی‌توانند زیورآلات خود را صادر کنند بنابراین به کشورهای کانادا، چین و ترکیه مهاجرت کرده‌اند و بسیاری از هنرمندان اصفهانی هم‌اکنون در ترکیه مشغول فعالیت هستند.
در ادامه مجید نایب‌زاده مدیر امور نمایشگاه‌های شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان، گفت: پیش از شیوع کرونا نمایشگاه داخلی صنایع‌دستی اصفهان هر سال یا دو سال یک‌بار برگزار می‌شد که نمایشگاه صنایع‌دستی و گردشگری سال 98 نقطه عطف آن بود. امیدوارم در صورت بهبود شرایط کرونایی بتوانیم در تیرماه 1401 میزبان نمایشگاه صنایع‌دستی و گردشگری استان باشیم.
وی افزود: برای حضور در نمایشگاه‌های خارجی نیازمند همدلی بیشتری هستیم تا فعالان صنایع‌دستی اصفهان به صورت هماهنگ و متحد در این نمایشگاه‌ها حضور یابند.
همچنین رزیتا مشکلانی رئیس بخش خارجی شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان، با تأکید بر اهمیت بازاریابی و تبلیغات برای صادرات صنایع‌دستی، حضور در نمایشگاه‌های خارجی را راه‌حل توسعه صادرات در این حوزه دانست.
مرتضی نصوحی مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان نیز تأکید کرد تشکیل شرکت مدیریت صادرات و بازاریابی صنایع‌دستی می‌تواند 80 درصد مشکلات این حوزه را رفع کند.
وی گفت: از چند سال پیش برند شهر خلاق صنایع‌دستی را برای اصفهان دریافت کرده‌ایم که می‌توان از بستر ارتباطات شبکه شهرهای خلاق صنایع‌دستی جهان برای رسیدن به اهداف خود استفاده کنیم.
همچنین نیازی مسئول واحد توسعه بازار صنایع کوچک شرکت شهرک‌‌های صنعتی اصفهان اظهار داشت: با آغوش باز دست یاری به سوی فعالان صنایع‌دستی دراز می‌کنیم و مشکلات بسیاری را پیگیری کرده‌ایم که خوشبختانه به ثمر نشسته است.
وی با اشاره به فعالیت 32 شرکت مدیریت صادرات در کشور افزود: استان اصفهان 3 شرکت مدیریت صادرات دارد که در همکاری با یکی از این شرکت‌ها به نتایج خوبی برای تشکیل کنسرسیوم سنگ اصفهان رسیده‌ایم.
نیازی ارزیابی آمادگی صادرات را یکی از خدمات شرکت‌های مدیریت صادرات دانست و گفت: بسیاری از مشکلات اساسی که صادرکنندگان با آنها مواجه هستند از سوی این شرکت‌ها و کنسرسیوم‌ها قابل رفع است.
لزوم پیگیری مصوبات محقق‌نشده نشست‌های پیشین میز توسعه صادرات صنایع‌دستی اصفهان، رفع موانع قانونی و زیرساختی تولید، پیگیری برندسازی و استانداردسازی بسته‌بندی صنایع‌دستی از سوی تولیدکنندگان، لزوم تشکیل شرکت مدیریت صادرات صنایع‌دستی و پیگیری بازاریابی و تبلیغات، شناخت نمایشگاه‌های خارجی موثر و ایجاد ارتباط و تعامل برای حضور در آنها، برنامه‌ریزی برای حضور موفق در بازارهای خارجی، رفع مشکل بیکاری فعالان حوزه صنایع‌دستی، تولید صنایع‌دستی متناسب با نیاز مشتریان و تدوین تقویم نمایشگاه‌های داخلی و خارجی و ایجاد نمایشگاه‌های دائمی در شهرهای خواهرخوانده از جمله محورهای سخنان سایر حاضران در این نشست بود.

 
آلبوم تصاویر نشست میز توسعه صادرات صنایع‌دستی