تاریخ : پنجشنبه 1 آبان 1399
کد 3420

مسعود گلشیرازی:

لزوم قانون گذاری در تخصیص بخشی از درآمد به حوزه مسئولیت اجتماعی /بنگاه‌های اقتصادی دولتی و خصولتی درانجام مسئولیت‌های اجتماعی خود در بحران کرونا تعلل نکنند

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان دروبینار «مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها در دوران کرونا» که به همت کمیسیون مسئولیت‌ اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی و تشکل‌های اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد، تاکید کرد: بنگاه‌های اقتصادی نباید درباره انجام مسئولیت‌های اجتماعی خود در بحران کرونا تعلل کنند.
مغفول ماندن اختصاص درصدی از  درآمد به اقشار آسیب‌پذیر در اقتصاد دولتی و خصولتی 
مسعود گلشیرازی درباره لزوم توجه بنگاه‌های اقتصادی و اتاق‌های بازرگانی به مسئولیت‌ اجتماعی اظهار داشت: لزوم وجود مساوات در جامعه و اینکه باید بخشی از منافع و درآمد بنگاه ها را برای اقشار آسیب پذیر و هم‌نوع هزینه کرد در متون دینی بسیار مورد تأکید قرار گرفته  است که در عباراتی مانند خمس، زکات و انفاق تجلی یافته و در دنیای امروز تحت عنوان مسئولیت اجتماعی نام برده می شود .
وی افزود: اگر به تکلیف دینی خود به ‌درستی عمل می‌کردیم شاهد نابرابری و اختلاف طبقاتی کشنده و آزاردهنده نبودیم ،اما غفلت بشر و توجه صرف به زراندوزی، قطعاً جامعه را دچار بحران اجتماعی خواهد کرد.
وی با اشاره به عدم توجه به رفاه آحاد جامعه ادامه داد: زمانی می‌توانیم خوشحال باشیم که تمام اعضای جامعه در کنار یکدیگر رشد کنند.
رئیس کمیسیون مسئولیت‌ اجتماعی و تشکل‌های اتاق بازرگانی اصفهان گفت: با مرور تاریخچه اتاق‌های بازرگانی این نتیجه حاصل می شود که  اتاق هایی که توجه خود را از لابی‌گری و مذاکره صرف با اصحاب قدرت ،متوجه رشد کسب‌ وکار اعضای خود کرده‌ و در ادامه مسیر، مسئولیت اجتماعی را در دستور کار خود قرار داده‌اند، به موفقیت رسیده اند. 
وی با تاکید بر اینکه مسئولیت اجتماعی یک تکلیف بوده ، بیان کرد: برای کسب ‌وکار در جامعه، هیچ گریزی نداریم که آحاد جامعه و ذی‌نفعان همگی منتفع شوند .
گلشیرازی اضافه کرد: بیش از 85 تا 90 درصد اقتصاد ایران دولتی و عمومی است که زکات و خمس نمی‌دهد و در نتیجه شاهد وضعیت آزاردهنده اختلاف طبقاتی روزافزون هستیم .اختصاص 20 درصد درآمد به اقشار آسیب‌پذیر در اقتصاد دولتی مغفول مانده که نتیجه آن را در افزایش اختلاف طبقاتی در جامعه شاهد هستیم. 
وی با بیان اینکه کرونا آزمون و تلنگری برای بشر بود تا ببیند آیا به مسئولیت اجتماعی خود عمل می‌کند یا خیر، گفت: یک ماه از سال تحصیلی گذشته است و آمار دانش‌آموزان اصفهانی که به دلیل فقر نهادی در خانواده‌های خود ترک تحصیل کرده‌اند، تأسف ‌بار است. 
رئیس اتاق بازرگانی اصفهان افزود: امروز سود 50 شرکت نخست استان اصفهان که عموما دولتی و خصولتی هستند بیش از 70 هزار میلیارد تومان برآورد شده، در حالی که تهیه تبلت برای دانش‌آموزان مستضعف با 100 میلیارد تومان امکان‌پذیر بود؛ پس بنگاه‌های اقتصادی نباید درباره انجام مسئولیت‌های اجتماعی تعلل کنند و در نظر گرفتن بودجه‌هایی در حد چند دهم درصد به‌عنوان مسئولیت اجتماعی و صرف کردن بخشی از آن در موضوعات غیربنیادی، منجر به انفجار اجتماعی می‌شود که صاحبان بنگاه‌های اقتصادی را از کسب‌وکار خود بازمی‌دارد. 
وی افزود: بنابراین بنگاه‌های اقتصادی بخش خصوصی باید با پرداخت خمس و زکات به تکلیفشان چون اسلاف خود عمل کنند و شرکت‌های دولتی و خصولتی نیز باید بودجه‌های قابل‌ توجهی را به مسئولیت اجتماعی اختصاص دهند.
وی خاطرنشان کرد: اتاق‌های بازرگانی به منظور رفع ابرچالش های خود و جامعه باید با ایجاد نظام ارتباطی میان اعضای خود به تجمیع منابع، روش‌ها و اهداف بپردازند تا جامعه بیش از این دچار شکاف فزاینده‌ ارباب رعیتی نشود.
رئیس کمیسوین مسئولیت اجتماعی اتاق اصفهان در پایان گفت: ما در اتاق بازرگانی اصفهان موضوع مسئولیت اجتماعی را به عنوان وظیفه اصلی خود مورد توجه قرار داده ایم. در سال گذشته سعی کردیم پررونق ترین گام تجمیعی سه گانه بنگاه، اتاق و آحاد ملت را برقرار کنیم تا در دوران کرونا رسالت خود را انجام دهیم؛ اما لازم است بیش از این فعالیت کنیم. 
کرونا و محک مسئولیت اجتماعی
در ابتدای این وبینار نیز رئیس کمیسیون مسئولیت‌ اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق ایران، دوران کرونا را تجربه جدید و تلخی برای بشریت دانست .
مسعود بنابیان با بیان اینکه قطعاً فعالیت کمیسیون مسئولیت‌ اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق ایران با تغییرات زیادی روبه‌رو خواهد شد، اظهار داشت: شاید این فعالیت‌ها نیاز به بازتعریف و همسان‌سازی با شرایط فعلی داشته باشد. 
وی افزود: شاید ساختار شرکت‌ها نیزتغییر پیدا کند.
بنابیان با بیان اینکه کشورمان با توجه به شرایط اقتصادی، روزهای سختی را پشت سر می‌گذارد، گفت: دولت توان حمایت از اقشار و صنایع آسیب‌دیده را ندارد و تا امروز از سوی دولت، هیچ فعالیت حمایتی ندیده‌ایم و این امر نقش شرکت‌ها را در حمایت از بخش‌های آسیب‌دیده پررنگ‌تر می‌کند. در دوران کرونا مسئولیت اجتماعی پررنگ‌تر شده و امیدوارم بتوانیم در این راستا اقداماتی که در شأن هم‌وطنان‌مان است انجام دهیم.
باید از مسئولیت اجتماعی دکوراسیونی پرهیز کنیم
مشاور وزیر نفت در امور اجتماعی نیز با بیان این که ما باید از مسئولیت اجتماعی دکوراسیونی پرهیز کنیم و به سمت مسئولیت نهادی برویم، گفت: در شرایط کنونی بحران کرونا اگر قرار باشد کاری صورت گیرد، باید قبل از وقوع حادثه انجام شود.
امیر طالبیان افزود: ما اگر قبل از کرونا روی ساختارها کار کرده باشیم، می توانیم با این ویروس مقابله کنیم.
وی گفت: در گفتار برخی اندیشمندان پنج پیام شامل؛ فقدان رهبری جهانی، تقویت بنیان های اساسی زندگی بشر، برخورد یکسان ویروس کرونا با همه، داوری و صلاحیت دولت ها با شیوع ویروس کرونا و بازبینی در مسئولیت اجتماعی وجود دارد که باید به آنها توجه کرد.
طالبیان همچنین افزود: در وزارت نفت ما پنج راهبرد را با شیوع ویروس کرونا تعریف کردیم تا بدانیم مسئولیت اجتماعی چیست و این که یکطرفه، خیرخواهانه، موردی و اجباری نیست. این راهبردها شامل: مفهوم سازی؛ حقوق ذینفعان و مفهومی به نام رفاه اجتماعی که در دنیا کسی پاسخگوی آن نیست و باید جایگزین شود؛ توسعه ناقص بدتر از توسعه نیافتگی است و نهادسازی و قرار گرفتن توانمندسازی در دستور کار.
عمل به مسئولیت اجتماعی حرکت به سوی فضای برد-برد است
همچنین در این وبینار سیدمحمود عبادی، مسئول کمیته حاکمیت شرکتی اتاق ایران گفت: نگاه به مسئولیت اجتماعی از سر دلسوزی نیست بلکه این موضوع یک تکلیف است که عمل به آن فضای برد-برد را برای بنگاه اقتصادی و ذی‌نفعان آن فراهم می‌کند.
وی با بیان اینکه تعریف واحدی از نقش ذی‌نفعان در حوزه حاکمیت شرکتی وجود ندارد، ادامه داد: اما این تعاریف وجه اشتراکی دارند. همواره در تعاریف حاکمیت شرکتی از واژه ذی‌نفع استفاده شده چون چیزی که در نگاه اول از حاکمیت شرکتی تصور می شود، ارتباطاتی است که میان مدیرعامل و هیئت‌مدیره وجود دارد در صورتی که منظور وجود ساختاری است که منافع تمام ذی‌نفعان به‌ویژه جامعه را تضمین کند.
عبادی درباره پیشنهادات خود برای عمل به مسئولیت اجتماعی در شرکت‌ها اظهار داشت: تغییر نگرش و باور این مفهوم که حاکمیت شرکتی زمینه‌ساز توسعه مسئولیت اجتماعی است که می‌تواند فضایی فراهم آورد که انجام مسئولیت‌های اجتماعی از رویکردی داوطلبانه به یک وظیفه قانونی تبدیل شود، یکی از این پیشنهادات است.
وی فرهنگ‌سازی برای درک مفهوم حاکمیت شرکتی با تمام اصول و ابعاد آن در بنگاه‌های اقتصادی کشور، بهره‌مندی از ظرفیت‌های اتاق ایران برای توسعه آموزش‌های حاکمیت شرکتی، تأکید ویژه بر هم‌افزایی مفاهیم حاکمیت شرکتی و مسئولیت اجتماعی از طریق کمیسیون‌های مختلف اتاق و تلاش برای ایجاد رقابت در سطح ملی با طراحی جایزه ملی حاکمیت شرکتی را دیگر اقدامات پیشنهادی در این خصوص دانست.
بحران کرونا و دغدغه‌های زنان شاغل
همچنین تهمینه شاوردی، دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی به موضوع «چالش‌های زنان شاغل در دوران کرونا و مسئولیت‌ اجتماعی شرکت‌ها در قبال آن» پرداخت.
وی با بیان اینکه در ایران 62 درصد بیماران کرونایی که شغل خود را از دست داده‌اند زن هستند، درباره پیامدها و آسیب‌های کرونا بر خانواده بیان کرد: افزایش میزان طلاق بر اساس آمار دفاتر ثبت ازدواج و طلاق و ثبت 2 هزار طلاق در چهار ماه نخست سال 99، افزایش 30 درصدی خشونت خانگی در جهان، افزایش مشکلات روانی مانند اضطراب، بی‌اشتهایی، بی‌خوابی و ...  پیامدها و آسیب‌های کرونا بر خانواده بوده است.
دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی درباره مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها نسبت به کاهش یا مدیریت مشکلات زنان شاغل توصیه کرد: سازمان ها به مسئولیت اجتماعی خود در قبال زنان شاغل در خصوص کاهش ساعات کار اداری، اعطای مرخصی تشویقی و استحقاقی و اعطای تسهیلات، دورکاری و شیفت کاری و کاهش موقت ساعات کاری زنان بدون کاهش حقوق عمل کنند.    
 
آلبوم تصاویر وبینار مسئولیت 99