تاریخ : دوشنبه 22 مرداد 1397
کد 2065

بزرگداشت روز ملي تشکل ها در اتاق بازرگاني اصفهان

پورسينا: در حمايت از تشكل ها مصمم هستيم/ تشكل هاي ثبت شده در اتاق بازرگاني اصفهان از ٥ تشكل به ١٧ تشكل افزايش يافته است

نخستین نشست تشکل های اقتصادی استان اصفهان با محور برندسازی و صادرات کالا ايراني و حضور مدیر کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی،روساي اتاق تعاون و اصناف و اعضاي هيات رييسه تشكل ها در سالن همایش های بین المللی اتاق بازرگاني برگزار شد.
محسن پورسینا رییس کمیسیون تشکل های اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست گفت:تشکل های اقتصادی و صنعتي  استان اصفهان ا دارای پیشنیه طولانی هستند و بسیاری از تشکل های ملي از این استان منشا گرفته است .
وی ضمن ارائه گزارش از نحوه تشكيل و فعالیت کمیسیون تشکل ها اتاق بازرگانی اصفهان در دوره هشتم هیات نمایندگان گفت:طی چهار سال گذشته تعداد تشکل های ثبت شده از ٥ تشكل به ١٧ تشکل افزایش یافته است و ٣ تشکل نيز مراحل نهایی ثبت را طی می کنند و اعتقاد راسخ داريم يكي از مهمترين وظايف و ماموريت هاي اتاق هاي بازرگاني حمايت از تشكل هاي اقتصادي است.
عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی اصفهان اظهار داشت:تشکل های اقتصادی با ارایه درخواست به اتاق بازرگانی و بررسی عدم وجود تشکل موازی، اقتصادی بودن فعالیت تشکل و مطابقت با قانون بهبود محیط کسب و کار می توانند مراحل ثبت را دنبال کنند و با جذب حداقل ٢٠ عضو دارای کارت عضویت یا بازرگانی، پروانه فعالیت تشکل خود را از اتاق بازرگانی دریافت کنند .
پورسینا با اشاره به هم افزایی و همراهی سه اتاق بازرگانی،اصناف و تعاون استان اصفهان گفت: سه اتاق در استان اصفهان همواره هماهنگ و متحد فعالیت می کنند و برگزاری مشترک روز ٢٢ مرداد به عنوان روز  تشکل ها یکی از پیامدهای این همراهی است .
خزانه دار اتاق بازرگاني اصفهان در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به رهايي اقتصاد ايران از تصميم هاي خلق الساعه و غير كارشناسانه گفت: يكي از راهکارهای مهم در این مسیر، تقویت بخش خصوصی و کوچک کردن حجم دولت است؛ دولت‌ها نیز در ابتدای کار، اعتقاد راسخ خود به این مهم را اعلام می‌کنند، ولی در نهایت، شاهد افزایش حضور دولت در عرصه اقتصاد کشور بوده‌ایم و عملا" اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و خصوصی‌سازی به اهداف واقعی خود نرسیده است.
پورسينا افزود: برای تحقق این اهداف، تقویت تشکل‌های تولیدی و اقتصادی در کشور ضروری به نظر می‌رسد و اصولا" حضور تشکل‌ها در کلان اقتصاد کشور و «تشکل‌محوری» در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌ها، استفاده از سیستم مشارکتی و ایجاد انگیزه در تشکل‌ها، کاهش فاصله دولت و بخش خصوصی و بکارگیری نخبگان اقتصادی در تصمیم‌گیری‌ها و جلوگیری از موازی‌کاری‌ها، باید از اولویت‌های کاری وزارتخانه‌های اقتصادی دولت باشد تا وزن تشکل‌ها در حوزه‌های اقتصادی بیشتر شود، موانع حضور آنها در مراجع تصمیم‌گیری از سوی دولت کاهش یابد و تشکل‌ها به عنوان موتور محرکه تولید و اشتغال تلقی شوندو قطعا تنها از این طریق است که می‌توانیم با بکارگیری توان تشکل‌ها و بهره‌برداری از ظرفیت‌های آنها در اقتصاد، مزیت‌های سرمایه‌گذاری در کشور را به سرمایه‌گذاران خارجی و ایرانیان مقیم خارج انتقال دهیم و منابع مالی لازم برای توسعه صنعتی و معدنی کشور را فراهم کنیم؛ منابعی که در دوران آغاز تحریم‌هاي جديد با کمبود مواجه خواهند شد.
محمدرضا رجالی رییس کمیسیون گردشگری و برند شهری اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست گفت:پروژه برند شهری اصفهان به همت اتاق بازرگانی اصفهان و همراهی استانداری،شوراي شهر ،شهرداری،سازمان میراث فرهنگی ،صدا و سيما و اداره كل ارشاد و فرهنگ اسلامب رونمایی شد.  
وی اضافه کرد:طراحي ، ثبت و رونمایی برند شهری برای نخستین بار در كشور انجام شد و امیدواریم با همراهی بخش خصوصی و حمایت بخش دولتی نتایج اثر بخش آن برای بخش های مختلف جامعه ملموس شود.
وی افزود: برندسازی شهری یکی از مهمترین مولفه هاي صنعت گردشگری است و برای توسعه این صنعت و رونق فضای کسب وکار در لایه های مختلف جامعه به این پدیده بیش از پیش نیاز داریم.     
حبیب الله بهرامی رییس اتاق تعاون استان اصفهان در این نشست گفت: تشکل ها پل ارتباطی بین فعالان اقتصادی ومسوولین اند و باید ارزش این ارتباط بیش از پیش تكريم شود.
وی به نقش کلیدی تشکل های اقتصادی در  تصمیم سازی های مسوولین دولتی و مجلس اشاره کرد و گفت:هر جا که دولت از نظر تشکل های اقتصادی برای تصمیم سازی بهره گرفت نتیجه مثبتی گرفته است .
بهرامی  افزود:در نوسانات اخیر ارزی  شاهد بودیم دولت به نظرات بخش خصوصی توجه نکرد و نتیجه آن را نيز ديد.   
 وی از پیگیری تشکیل مجمع تشکل های اقتصادی استان اصفهان شامل اتاق های بازرگانی ،تعاون و اصناف خبر داد و گفت:همراهی تشکل های اقتصادی  و هم صدایی آنان می تواند دستاوردهای خوبی برای فضای اقتصادی استان و کشور داشته باشد.
رسول جهانگیری رییس اتاق اصناف مرکز استان اصفهان در این نشست گفت:به دلیل اقتصاد دولتی همواره دولت به عنوان پدر در عرصه اقتصادی نقش ایفا می کند ،پدری که به فرزند امکان فعالیت و توانمندشدن را نمی دهد .
وی با اشاره به نوسانات اخیر ارزی در کشور گفت:دولت بدون توجه به نظرات بخش خصوصی دست به آزمون و خطای در این بازار حساس زد و نتیجه آن را امروز در فضای اقتصادی شاهد هستیم.
وی تاکید کرد:نوسانات ارزی از تولیدکننده تا مصرف کننده را با بحران روبرو ساخت و این در حالیست که  هشدارها از سوی  بخش خصوصی به دولت ارایه شده بود .
جهانگیری از دولت خواست که برای توانمندشدن بخش خصوصی کشور  قسمتی از وظایف را به این بخش تفویض کند تا تشکلهای اقتصادی برای خود تصمیم منطقی و اثربخش بگیرند.
محسن نیرومند مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان در این نشست گفت:استان اصفهان دارای ١٢٠ تشکل کارفرمایی ٤٢٠ تشکل کارگری است .
وی به ظرفیت بین المللی تشکل های کارگری و  کارفرمایی اشاره کرد و گفت: سازمان بین المللی کار هر ساله اجلاسی با حضور نمایندگان تشکلهای کارگری و کارفرمایی از سراسر جهان برگزار می کند و تشکل های استان می تواند از این ظرفیت استفاده کنند.
وی ایجاد کمیته های تخصصی تشکل ها را عامل موفقیت در  پویایی این تشکلها برشمرد و گفت:داوری و حل اختلاف یکی از کارکردهای مهم تشکل های اقتصادی است که در نوع خود در کشور کم نظیر است .
نیرومند ضعف کار تیمی ،تفکر امتیاز گیری ،تک روی به جای جمع گرایی و تعدد تشکل را آفت فعالیت تشکلی در استان اصفهان برشمرد .
وی اضافه کرد:هم گرایی سه جانبه گرایی در تشکل های کارگری و کارفرمایی با اداره کار می تواند نمونه موفقیت آمیز همگرایی بخش دولتی و خصوصی در یک کار تیمی باشد.
وحید خدری کیا مشاور اتاق بازرگانی ایران در این نشست با اشاره به اهمیت برندسازی در صادرات کالا گفت:متاسفانه شرکت های ایرانی در برندسازی بسیار عقب تر از رقبای بین المللی اند.
وی افزود: با وجودی که ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت و گاز جهان به شمار می آید از داشتن یک برند معتبر مانند شل و BP محروم است و نمونه آن در تولید زعفران ، پسته و فرش  نیز شاهد هستیم که با وجودی که تولید کننده اول دنیا هستیم از داشتن برند معتبر بین المللی محرومیم.
 وی نخستین گام در صادرات بلند مدت کالاهای ایرانی را برندسازی برشمرد و گفت:متاسفانه اقتصاد ایران بر مبنای خام فروش بنا نهاده شده و برای تولید محصولات با ارزش  افزوده باید تلاش بیشتری در برندسازی انجام داد.
گفتني درپایان این نشست از اتاق تعاون،اتاق اصناف ،کانون کارفرمایان و  ١٤ تشکل اقتصادی استان اصفهان با اهداي لوح تقدير و تنديس قدرداني شد.
آلبوم تصاویر Baz-21-5-1397