تاریخ : شنبه 21 اسفند 1395
کد 1307

در یازدهمین جلسه کمیسیون آموزش اتاق بازرگانی اصفهان : نظام آموزشی دوگانه باهدف تامین نیروی انسانی واحدهای تولیدی در استان اصفهان اجرا می‌شود/ نقش اتاق بازرگانی در ارتباط صنعت و دانشگاه ،واسط‌هایی و تسهیل‌کننده است

یازدهمین جلسه کمیسیون آموزش،پژوهش و توانمندسازی با حضور مدیرکل آموزش فني و حرفه‌ای استان اصفهان و رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز و اعضای کمیسیون در سالن هیات نمایندگان ساختمان شماره 2 اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد .
یازدهمین جلسه کمیسیون آموزش،پژوهش و توانمندسازی  با حضور  مدیرکل آموزش فني و حرفه‌ای استان اصفهان  و  رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز و اعضای کمیسیون در سالن هیات نمایندگان ساختمان شماره 2 اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد .
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان،امیر کشانی رییس کمیسیون آموزش، پژوهش و توانمندسازی اتاق اصفهان در این جلسه گفت:موضوع بیکاری 35 درصدی فارغ‌التحصیلان دانشگاه در استان اصفهان چالشی است که نیاز به همکاری بخش دولتی و خصوصی دارد.
وی از آمادگی اتاق بازرگانی اصفهان برای اجرایی شدن طرح آموزش‌های کاربردی دوگانه  آموزش فنی و حرف‌هایی استان خبر داد و گفت:اتاق بازرگانی از تمام امکانات خود برای  معرفی این طرح به واحدهای تولیدی استفاده خواهد کرد.   
 
جلالی :نظام آموزشی دوگانه باهدف تامین نیروی انسانی واحدهای تولیدی در استان اصفهان اجرا می‌شود
ابوطالب  جلالی مدیرکل آموزش فني و حرفه‌ای استان اصفهان در این جلسه گفت:آموزش­های فنی و حرفه­ای باهدف ارایه مهارت به متقاضیان و کارآموزان پایه­ریزی شده است.
وی افزود: با نگاهی به 4 دهه فعالیت‌های پس از انقلاب اسلامی و اعتبارات اختصاصی به این حوزه به‌عنوان زیرمجموعه‌ای از فصل آموزش، مشخص است که دولت­ها فرصت­های کمی در جهت گسترش فضای این نظام آموزشی فراهم کردند .
 وی اضافه کرد: به دلیل سیاست­گذاری­های آموزشی گاهی  مغایر باسیاست‌های اشتغال ، با فقدان نظام آموزشی هماهنگ با نیازهای صنعت روبرو و با تعداد زیاد فارغ‌التحصیلان آموز­ش­های رسمی با دغدغه اشتغال و عدم مهارت موردنیاز بنگاه­ها و مراکز کسب‌وکار مواجه هستیم.
جلالی خاطرنشان کرد:ازاین‌رو با توجه به اهمیت موضوع  سازمان فنی و ­حرفه­ای با طرح"نظام آموزشی دوگانه" به دنبال رفع این مشکلات است . نظام آموزشی کشور آلمان با بهره­گیری از این الگو، توانسته حدود 70 درصد از فرصت‌های شغلی ایجادشده را از این نظام تامین کند .
وی توضیح داد: در طرح کلی نظام آموزشی دوگانه  40 درصد از آموزش در کارگاه­های آموزشی فنی و حرفه­ای و 60 درصد از آموزش­ در محیط­های کسب‌وکار اجرا می­گردد.
وی افزود:عقد قرارداد سه‌جانبه مابین اداره کل آموزش فنی و حرفه­ای( به‌عنوان بسترساز و هماهنگ­کننده و ارایه کننده بخشی از آموزش)، کارآموز و کارفرما( به‌عنوان پذیرنده کارآموز بر اساس نیازهای خود) و دانش‌پذیر تنها به‌صورت کارآموز وارد محیط کسب‌وکار شده و تمام مسوولیت‌ها بر عهده سازمان فنی و حرفه­ای است .
وی تاکید کرد:کارفرما پس از اتمام دوره آموزش(حدود 6 ماه) تصمیم به جذب یا حذف کارآموز آموزش­دیده می­گیرد.
نوابخش: آموزش با پرورش افراد همخوان با موولفه­های مورد نظر توسعه پایدار است
مهرداد نوابخش رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز و عضو شورای فرهنگ عمومی کشور  در خصوص نقش آموزش در توسعه پایدار گفت:ظهور توسعه در حوزه اقتصادی پس از جنگ جهانی دوم به‌صورت ساختاری و مشخص  بر چشم­اندازهای مورد انتظار در  آن دوره زمانی تاکید داشت.
وی افزود: در دهه 80 میلادی تصور بر آن بود که با گسترش حوزه­های اقتصادی، بنگاه­ها و تولید ناخالص ملی می‌توان به سطح مطلوبی از حوزه­های مورد اهمیت دست‌یافت ،اما برخلاف تصور باوجود توسعه اقتصادی(افزایش سرمایه اقتصادی در سطوح فردی، گروهی و نهادی)، آسیب­های اجتماعی به‌طور صعودی گسترش یافت، حوزه اکولوژی، ساختار طبیعی و جغرافیایی و درنهایت نهادها(ازجمله خانواده) برهم خورد و به‌طورکلی حوزه­های فرهنگی- اجتماعی دچار مشکل شد و کیفیت زندگی اقشار بهبود نیافت. ازاین‌رو بعد از دهه 80 میلادی جامعه­ی برنامه­دار توسعه، به توجه بر توسعه اجتماعی روی آورد و آموزش به‌عنوان حوزه اصلی سرمایه اجتماعی مطرح گردید.
وی اظهار کرد: آموزش با پرورش افراد همخوان با موولفه­های مورد نظر توسعه پایدار است که می­تواند یک اثرگذاری مطلوب را ایجاد و دستیابی به عدالت اجتماعی، برابری و کیفیت مطلوب زندگی را امکان‌پذیر کند.
روحانی: نقش اتاق بازرگانی در ارتباط صنعت و دانشگاه ،واسط‌هایی و تسهیل‌کننده  است
احسان روحانی  مدیر ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد نجف‌آباد در خصوص کلیات طرح و فلوچارت و الگوریتم تعریف‌شده برای حمایت از پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی گفت: راه­های تعامل صنعت و دانشگاه شامل حمایت از تحقیقات ،همکاری تحقیقاتی،انتقال دانشجویان از طریق تعاملات رسمی و غیررسمی،همکاری آموزشی و توسعه برنامه درسی متناسب با نیاز صنعت،تبادل نیروی انسانی و انتقال فناوری است .
وی جذابیت­های دانشگاه برای صنعت را شامل دسترسی به اساتید، نیروی انسانی آموزش­دیده و امکانات؛ارتقای  نگرش و ایجاد مزیت رقابتی از طریق دسترسی به دانش برشمرد و گفت: جذابیت­های صنعت برای دانشگاه شامل قرار دادن اساتید و دانشجویان در معرض مسایل کاربردی ، ایجاد فرصت­های شغلی برای فارغ‌التحصیلان و ایجاد دسترسی به حوزه­های فناوری کاربردی است .
وی اضافه کرد: باوجود جذابیت‌های موجود برای هریک از طرفین، همچنان ارتباط صنعت و دانشگاه ضعیف است ازاین‌رو تصور می­شود جهت تکمیل ارتباط موثر این دو بخش ، وجود عامل سومی برای تبیین نقشه راه و جهت­دهی تحقیقات دانشگاهی نیازمنداست.  
وی تاکید کرد:برای ایجاد نوآوری نیازمند سه رکن دانشگاه، صنعت و دولت هستیم ، اما دولت به دلیل تجربیات نه‌چندان موفق در این عرصه گزینه مناسبی برای تکمیل این فرآیند است .
وی خاطرنشان کرد: با توجه به ارتباط مناسب اتاق بازرگانی با هر سه رکن مطرح‌شده در این روند(دانشگاه، صنعت، دولت) به‌عنوان تکمیل و تسهیل­کننده این تعامل در جایگاه نظارت و مدیریت پروژه به این طرح اضافه و در نظر گرفته شود.
وی  ضمن بیان مساله طرح‌شده به مزایای اجرای این طرح  باهدف جهت‌بخشی به تحقیقات دانشگاهی در راستای بهبود فضای کسب‌وکار به شرح زیر اشاره کرد و گفت:ایجاد ارتباط سریع و  بدون واسطه بین صنعت و دانشگاه،جهت‌بخشی به پژوهش­های دانشگاهی در جهت حل مسایل صنعت و جامعه،ایجاد بانک اطلاعاتی از مسایل مطرح‌شده توسط صنعت و راه‌حل‌های ارائه‌شده از طرف دانشگاه،کمک به واحدهای صنعتی کوچک و متوسط،کاهش هزینه­های تحقیق و توسعه و شناخت مسایل صنعت و پیش‌بینی آینده است . 

 
آلبوم تصاویر 2171-12-95