تاریخ : پنجشنبه 14 بهمن 1395
کد 1233

رییس کمیسیون آموزش اتاق بازرگانی اصفهان : رابطه دانشگاه و صنعت به‌صورت منطقی تعریف‌نشده است/اتاق بازرگانی می‌تواند حلقه ارتباطی واحدهای صنعتی و دانشگاه‌ها باشد

رییس کمیسیون آموزش،پژوهش و توانمندسازی اتاق بازرگانی اصفهان گفت: رابطه دانشگاه و صنعت به‌صورت منطقی تعریف‌نشده است.
رییس کمیسیون آموزش،پژوهش و توانمندسازی اتاق بازرگانی اصفهان گفت: رابطه دانشگاه و صنعت به‌صورت منطقی تعریف‌نشده است.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان،امیر کشانی در دهمین جلسه کمیسیون آموزش ،پژوهش و توانمندسازی اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد: دانشگاه و صنعت به‌عنوان دو مرکز اثرگذار در جامعه می‌توانند نقش مهمی در توسعه علمی و اقتصادی کشور داشته باشند ولی تاکنون جاده دوطرفه بین این بخش ایجاد نشده است.
وی از ایجاد کمیته ویژه تعامل صنعت و دانشگاه در ذیل کمیسیون آموزش خبر داد و گفت:اتاق بازرگانی می‌تواند حلقه ارتباطی بین صنعت و دانشگاه‌ها باشد و از این رود به دنبال ارایه مدل کاربردی در این راستاست.
وی با اشاره به اینکه نرخ موفقیت شرکت‌های دانش‌بنیان در کشورها از 1 تا 10 ارزیابی می‌شود،افزود:ترکیه و کره جنوبی موفق شدند به نرخ 6 و 7 دست پیدا کنند ولی ایران حداکثر به نرخ  3  رسیده است.  
علی قاضی عسگر  مسئول کمیته ارتباط صنعت و دانشگاه کمیسیون در این جلسه  با اشاره به اینکه در هر شهر ایران دو دانشگاه یا مرکز آموزش عالی فعال است ،افزود: تعداد مراکز آموزش عالی در ایران نسبت به جمعیت از میانگین کشورهای توسعه‌یافته بالاتر است .
وی افزود: برای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان نیاز به‌به تعامل نزدیک دانشگاه و صنعت داریم و این تعامل به مدل و الگو قابل‌اجرا نیاز در ساختار دانشگاهی و واحدهای صنعتی نیاز دارد. .
وی با اشاره به درآمدزایی دانشگاه‌های از محل ارایه راه‌حل‌ها و نوآوری دانشجویان خود گفت:دانشگاه موفق دانشگاهی است که بتواند نیاز صنعت را برآورده  کند  .
وی افزود:از طرف صنعت تقاضا برای آموزش و پژوهش از سوی دانشگاه تعریف‌نشده است.
قاضی  عسگر  اصلاح باورهای صنعت و دانشگاه  نسبت به همدیگر را گام نخست تعالی دو طرف دانست و گفت: تعریف موضوع پایان‌نامه‌ها بر اساس نیاز واحدهای صنعتی می‌تواند به گسترش همکاری صنعت و دانشگاه منجر شود.
وی ارایه معافیت و تسهیلات به صنایعی که دارای واحد تحقیق و توسعه‌اند را مشوق واحدهای صنعتی برای توسعه تعامل با دانشگاه‌ها دانست.
وی به‌روز شدن سرفصل دروس آموزشی  دانشگاه‌ها را یکی از چالش‌های پیش روی تعامل صنعت و دانشگاه برشمرد و گفت:سرفصل برخی از دروس دانشگاه‌ها به سال‌های گذشته برمی‌گردد و نمی‌تواند پاسخگوی نیاز واحدهای صنعتی باشد.
وی کارورزی جدی دانشجویان در محیط‌های صنعتی ،استفاده از تجربه‌های صنعتگران در کرسی تدریس دانشگاه‌ها،صرف بخشی از فرصت‌های مطالعاتی و فعالیت‌های استادان دانشگاه در واحدهای صنعتی و ایجاد دفتر ارتباط صنعت و دانشگاه در اتاق بازرگانی ازجمله  راهکارهای توسعه رابطه واحدهای صنعتی  و دانشگاه‌های استان برشمرد.
نادره راست‌قلم کارشناس ارشد واحد آموزش و پژوهش اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه گفت: از مردادماه سال جاری دوره‌های آموزشی به‌صورت کارگاهی در اتاق بازرگانی اصفهان برگزارشده است .
وی با  ارایه گزارشی از نظرسنجی های انجام شده از شرکت‌کنندگان و استقبال آنان از این کارگاه‌ها گفت: 28 کارگاه آموزشی با حضور بیش از یک هزار نفر از اعضای اتاق بازرگانی در موضوعات بازاریابی ،صادرات و واردات ،حمل‌ونقل ،گمرک ،مذاکرات تجاری  برگزارشده است .  
 
آلبوم تصاویر 2111-11-95