تاریخ : شنبه 8 آبان 1395
کد 1073

جباری در گردهمايي بين‌المللي كشورهاي حاشيه جاده ابريشم در اتريش: اصفهان به عنوان یکی از شهرهای تاثیرگذار جاده ابریشم شناخته می شود

جباری در گردهمايي بين‌المللي كشورهاي حاشيه جاده ابريشم در اتريش: اصفهان به عنوان یکی از شهرهای تاثیرگذار جاده ابریشم شناخته می شود

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی اصفهان گفت: اصفهان به عنوان یکی از شهرهای تاثیرگذار و عضو OBOR (One Belt- One Road) یک جاده یک کمربند جاده ابریشم شناخته می شود.

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی اصفهان گفت: اصفهان به عنوان یکی از شهرهای تاثیرگذار و عضو  OBOR (One Belt- One Road) یک جاده یک کمربند جاده ابریشم  شناخته می شود.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان،قاسم علی جباری در  گردهمايي بين‌المللي كشورهاي حاشيه جاده ابريشم در دفتر سازمان ملل متحد در وين اتريش تصریح کرد:عضویت شهر اصفهان در  OBOR فرصت مناسبی برای توسعه همکاری های اقتصادی و تقویت ارتباطات بین اللمللی با شهرهای عضو این جاده است .

گردهمايي بين‌المللي كشورهاي حاشيه جاده ابريشم از از ۱۷ لغايت۲۱ اكتبر ۲۰۱۶ در مرکز یونیدو دفتر همکاری‌های صنعتی سازمان ملل متحد در وین با عنوان «يك كمربند؛ يك جاده» (One Belt- One Road) برگزار شد.

این  گردهمايي بين‌المللي كشورهاي حاشيه جاده ابريشم در حالي در وين اتريش برگزار شد كه از پيش براي آن اهدافي مشخص واعلام شده بود كه از آن جمله مي‌توان به  زمینه‌سازی توسعه ارتباطات حمل و نقل بین کشورهای عضو، بررسی زمینه‌های بهبود سطح تولید، توسعه هوشمند شهری، افزایش پهنه‌های اقتصادی بین المللی، فراهم آوردن زمینه‌های ارتباط بین کمیته های اجرایی منطقه‌ای، تقویت مدیریت صنعتی، زمینه‌سازی تحول و رشد صنایع، توسعه شبکه جهانی ارتباطات تجاری، بهبود همکاری‌های بخش خصوصی و دولت، هماهنگی لجستیک مالی و فنی و ایجاد زمینه گفتگو بین شهرهای عضو جاده ابریشم اشاره كرد.

رییس کمیسیون حمایت از سرمایه‌گذرای، تامین مالی و توسعه روابط خارجی اتاق اصفهان در این راستا گفت:  اتاق بازرگانی اصفهان تنها نماينده جمهوري اسلامي ايران در همايش  OBOR بود كه چندي پيش، كشور ما به صورت رسمي به جمع اعضاي شركت‌كننده در آن پيوسته بود.

جباری گفت: بيشتر شركت كنندگان  OBOR از كشورهاي جنوب شرق آسیا بودند و موضوع اين همايش به مسايل و دغدغه‌هاي کشورهاي عضو اتحاديه جاده ابريشم اختصاص داشت.

وی با اشاره به برگزاري اين همايش در مقر سازمان ملل در وين اتريش افزود: سازمان ملل متحد و یونیدو به عنوان ميزبان اصلي اين‌ همايش‌، به دنبال احیای راه ابريشم است تا بتواند اهدافي را از نظر اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حفظ محیط زیست - آن هم صورت پایدار – در دستور کار اعضاي اين اتحاديه قرار دهد.

عضو هيات نمايندگان اتاق اصفهان با اشاره به اهداف برگزاري نشست‌هاي OBOR گفت: جمع این نشست‌ها یک جهت اساسي را دنبال مي‌كند که آن هم تنظيم دستور کاری برای نشست سران در سال ۲۰۳۰ است.

وي اعصاي اتحاديه جاده ابريشم را ۲۷  كشور معرفي كرد كه هزاران سال است با هم مراودات بين‌المللي دارند.
وي ادامه داد: براساس دستور كار ۲۰۳۰، کشورهاي در طول جاده ابریشم براي تعامل و مراودات بيشتر جهاني با يكديگر همکاری خواهند داشت، از مزیت‌های همدیگر استفاده مي‌کنند و همکاری‌های مشترکی را برای توسعه پایدار و یک زندگی بهتر در جوامع خود برنامه‌ريزي مي‌كنند.

رییس کميسیون حمایت از سرمایه‌گذاری، تامین مالی و توسعه روابط خارجی اتاق اصفهان، اهداف ديگر اين نشست را كمك به كشوري اتحاديه، براي توسعه و رشد پايدار اعضا عنوان كرد.

همچنين وي از ارتباطات علمي و تبادلات فني اعضا براي توسعه صنایع كشورهاي خود خبر داد كه در عين حال به همكاري براي كاهش آلودگی‌هاي زيست‌محيطي  در صنايع منجر خواهد شد.

جباري در ادامه گفت: در گذشته و امروز، جاده ابریشم شامل دو مسیر بوده است. یک مسیر آن از خشکی است و از طریق چین، افغانستان، هندوستان، ایران و شعباتی که از آنها جدا  می شود تا ترکیه ادامه دارد و در نهایت تا اسپانیا پیش می‌رود. سپس این کشورها را دور مي‌زد و از طریق دریای مدیترانه با ديگر کشورهای حوزه این دریا ارتباط برقرار مي‌کند و در پايان به کانال سوئز پيوند مي‌خورد.

جباري، بازگشت اين مسير را  هم در گذشته و حتي هم‌اکنون، از طریق اقیانوس هند به کشورهای مبدا دانست و افزود: به همين دليل به این مسیر، راه کمربندی می‌گویند. کمربندی که راه صلح بین کسانی است كه در طول این جاده با هم همکاری می‌کنند.

رییس کميسیون حمایت از سرمایه گذاری، تامین مالی و توسعه خارجی اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد:  اغلب کشورها به صورت گروهی  شركت كرده بودند و آنها می‌توانستند چند دقیقه ای به معرفی کشور یا شهر خود بپردازند؛ البته برای افراد، زمان سخنراني و پنل‌هاي ارايه ديدگاه‌ها با برنامه‌ریزی قبلی مشخص شده بود.

جباري به صحبت‌هاي خود در اين نشست نيز اشاره كرد و گفت: من اصفهان را به عنوان یک مقصد جدید در دنیا معرفي كردم تا صلح و دوستی را بتوانیم توسعه دهیم و همکاری های اقتصادی مشترک داشته باشیم.

وي اظهار داشت: بسياري از شركت‌كنندگان اذعان داشتند عاشق ايران و اصفهان هستند. عده‌ای از حضار که پيش از اين‌ها و با وجود تحریم ها و سختی مراودات پولی با اصفهان ارتباط اقتصادی و توريستي داشتند نيز اعلام كردند اصفهان روياي سفر آنان است و سفرهاي پيشين را آخرین ديدار از اصفهان ندانستند و اظهار اميدواري نمودند برای همکاری‌هاي تجاري به اصفهان سفر کنند.

جباري از دعوت ويژه نمایندگان اسپانیا و اتریش برای سفر به اصفهان و بازدید از جاذبه های گردشگری آن در حاشیه این همايش نيز خبر داد و گفت: در این جلسه درخواست من از دیگر کشورها؛ مراودات و تعاملات اقتصادي با محوريت صنایع بدون آلاينده، همکاری در زمینه تعلیم و تربیت، رواج گردشگری، آموزش بازار کسب و کار و درآمد بالا، دریافت امکانات و تکنولوژی شهری بود.

این فعال اقتصادی خاطر نشان کرد:  تاكيد سخنراني‌هاي ديگر این نشست بر آن بود که یک زندگی با آرامش برای ساکنان جاده ابریشم به وجود آيد، دل‌هايشان به هم نزدیک‌تر شود، بتوانند ارتباطات دوستانه را تقويت کنند و این ارتباط را خانه به خانه، کوچه به کوچه، خیابان به خیابان، شهر به شهر، استان به استان، کشور به کشور توسعه دهند.

جباري در پايان مهم‌ترين دستاورد نشست را فراهم آوردن زمینه اجرای دستور کار مصوب سران در سال ۲۰۳۰ دانست و گفت: در نشست وين، ارتباطات اولیه برقرار شد و از اين پس بايد تعاملات به صورتي پيش رود كه هر کشوری، فعالیت‌های مشخص خود را براي حضور فعال‌تر در اتحاديه جاده ابريشم اعلام كتد.

 

آلبوم تصاویر 1968-8-95