تاریخ : دوشنبه 25 مرداد 1395
کد 941

جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان

در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان مطرح شد ؛ سياستهاي ارزي در چند سال گذشته باعث شده ايران به صنايع جهان يارانه پرداخت نمايد/ نرخ ارز مهم ترین شاخص رقابت پذیری صنایع کوچک و متوسط است

در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان مطرح شد ؛ سياستهاي ارزي در چند سال گذشته باعث شده ايران به صنايع جهان يارانه پرداخت نمايد/ نرخ ارز مهم ترین شاخص رقابت پذیری صنایع کوچک و متوسط است

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان گفت: سياستهاي ارزي در چند سال گذشته باعث شده  ايران به صنايع جهان يارانه پرداخت نمايد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان،«محمد رضا رجالی»عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه به بررسی نقش ارز در اقتصاد ایران پرداخت و گفت: امروزه با توسعه جهاني شدن و به تبع آن کم شدن تاثیر تعرفه ها، اقتصادهای جهان با دستكاري ارزش پول ملی خود نسبت به ساير ارزها، از توسعه اقتصادي خود پشتيباني مي نمايند از اين بازي استراتژيك امروزه با نام جنگ ارزها ياد مي شود.

رجالی اظهار کرد:بر اساس روش متداول محاسبه نرخ برابري ارز با استفاده از CPI یا همان شاخص بهای مصرف کننده در طول 50 سال گذشته متاسفانه همواره نرخ ارز کشور پایین تر از نرخ واقعی بوده است لذا صنعت هرگز سر از زیر آب پرداخت یارانه به کالاهای ساخت کشورهای دیگر بیرون نیاورده است.

وی تاکید کرد: بر اساس  روند رشد بهای زمین، مسکن و اقلام سرمایه ای طی 20 سال گذشته نرخ ارز نسبت به سایر کالاهای سرمایه ای و تورم، کمتر از همه کالاهای سرمایه ای بوده است.

 رییس کمیسیون گردشگری و برند شهری اتاق اصفهان خاطر نشان کرد:پایین نگه داشتن نرخ ارز را در ٢٣ سال گذشته نشان می دهد که  نرخ ارز مهم ترین شاخص رقابت پذیری صنایع کوچک و متوسط  است و باید به سمت واقعي شدن اصلاح گردد و نباید مباحث انتخابات آتی باعث عدم اصلاح نرخ ارز گردد.

وی اضافه کرد: بهای تولید کننده (صنعت و کشاورزی) و دستمزدها، ستانده صنایع از سبد تورم در دو سال اخیر به ترتیب 18% و 13% کمتــر از پــرداخت صنـایع کوچک و متوسط به تورم بــوده است این دو گزینه باعث می شود صنایع کشور نتواند از ركود خــارج شود تا جائی که وزیر صنعت 40% رشد منفی را در حوزه سرمايه گذاري در صنايع كشوراعلام کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: چه کســانی از پائین بودن نرخ ارز سود می برند یا به عبارتی چه کسانی مخالف واقعی سازی نرخ ارز هستن؟همواره عده ای با سوء استفاده از شعار واهی "ارزش پول ملی پرچم اقتصاد کشور است" ارقام قابل توجهی در واردات کالاهای مصرفی یا مورد نیاز کشور سود بدست آورده اند.

رجالی یادآور شد:دسته بعدی کسانی هستند که وامهـــــای کلان ارزی با نرخ سود پائین گرفته اند و بازگشت این وام ها با قیمت بالاتر زیان های هنگفتی برای آنان به ارمغان می آورد.

 وی افزود:دسته سوم هم علاقمندند وقتی به خارج از کشور سفر می کنند هزینه سفر و خریدشان پائین باشد.

رناسی :باید زمینه افزایش حجم تجارت ایران با سایر کشورها فراهم شود

«مصطفی رناسی»نایب رییس اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه گفت: افزایش حجم تجارت بازرگانی ایران چه در بخش واردات و صادرات به توسعه اقتصادی  کشور منجر می شود.

وی تصریح کرد:واردات 400 میلیارد دلار در برابر صادرات 400 میلیارد دلار موثرتر از صادرات 45 میلیارد دلار در برابر واردات 40 میلیارد دلاریست .

وی با اشاره به انتشار مجله اتاق اصفهان و وجود مقالات تخصصی و راهبردی در این شماره گفت: این نشریه می تواند دیدگاه بخش خصوصی را به صورت علمی به مخاطبین خود منتقل کند.

وی با اشاره به اهمیت برنامه ششم اقتصادی از تشکیل جلسه فوق العاده هیات نمایندگان به بررسی این برنامه خبر داد .

جباری:فرایند جذب  سرمایه گذاری خارجی به کندی  پیش می رود

«قاسم علی جباری»عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه با اشاره به رویکرد دولت در جذب سرمایه گذاری خارجی گفت:یک سرمایه گذار خارجی برای فعالیت رسمی در ایران نیاز به داشتن کد شناسه است که این فرایند 4 الی 5 ماه به طول می انجامد و برای ثبت شرکت 6 ماه استعلام به درازا می کشد.

وی تصریح کرد:برای جذب سرمایه گذاری خارجی باید شرایط را تسهیل و زمینه حضور سرمایه گذران را فراهم ساخت.

وی تاکید کرد: در مراحل دریافت شناسه و ثبت شرکت  بانک امکان افتتاح حساب به سرمایه گذار خارجی را نمی دهد زیرا کد شناسه هنوز صادر نشده است و حتی امکان اجاره دفتر از طرف سرمایه گذار وجود ندارد .

جباری خاطر نشان کرد:پس از طی  مراحل فوق سرمایه گذار ارز خود را در بانک های ایران مجبور است به قیمت دولتی  تبدیل به ریال کند که این موضوع خودچالش دیگری است .

رنجبران: ستاد احیای زاینده رود به سرعت تشکیل و وارد عمل شود

«سید رسول رنجبران»عضو عیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه با اشاره به بحران آب در استان اصفهان گفت: سد زاینده رود با 260 میلیون متر مکعب آب در شرایط هشدار قرار گرفته است زیرا از این میزان 80 میلیون مترمکعب رسوبات است و ورودی آب مانند خروج آب 12 متر مکعب بر ثانیه است .

وی با اشاره به پیش بینی هواشناسی مبنی بر بارش بسیار اندک در فصل پاییز سل جاری گفت:برای مدیریت شرایط کنونی باید ستاد احیای زاینده رود به سرعت تشکیل و وارد عمل شود .

وی تصریح کرد:بی تفاوتی به شرایط کنونی باعث زیان  در آینده نزدیک خواهد شد و مدیران استان و کشور باید تامل جدی در این موضوع داشته باشند .

کشانی:اکوسیستم کارآفرینی زمینه رونق اقتصادی اصفهان را فراهم می سازد

«امیر کشانی »رییس کمیسیون آموزش ،پژوهش و توانمندسازی اتاق اصفهان در این جلسه گفت:اکوسیستم کارآفرینی در بین شهرهای جهان به عنوان یک پارامتر قابل اندازه گیری است و بر اساس آن می توان رونق اقتصادی را در آن شهرها مشاهده کرد.

وی تصریح کرد:در اکوسیستم کارآفرینی توسعه و ارتقا زیرساخت های آموزشی اقتصادی همواره مورد توجه است و از این رو کمیسیون آموزش برای ارتقا جایگاه اصفهان در بین شهرهای کارآفرین  تلاش می کند بستر مناسبی برای ایجاد اکوسیستم کارآفرینی مناسب برای فعالان اقتصادی و جوانان فراهم کند .

وی از نیازسنجی 130 دوره مورد نیاز فعالان اقتصادی استان اصفهان توسط کمیسیون آموزش خبرداد و گفت:110 دوره طی تقویم مشخص در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار می شود .

سبحانی: واقعی شدن نرخ ارز بر اساس موولفه های اقتصادی به تولید داخل کمک می کند

«بهرام سبحانی»عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه خواستار ایجاد بانک اطلاعات صنایع استان اصفهان شد و گفت:این بانک اطلاعات می تواند به معرفی توانمندی های صنعتی استان کمک کند .

وی خواستار بررسی واقعی شدن نرخ ارز بر اساس موولفه های اقتصادی شد و گفت:مشخص شدن نرخ ارز در تمام ابعاد می تواند به تولید داخل کمک کند.

قلمکاری:100 هکتار زمین کشاورزی اوکراین برای طرح پایلوت کشت فرا سرزمینی استان اصفهان

«حمیدرضا قلمکاری»عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه با اشاره به سفر هیات کارشناسی کمیسیون کشاورزی اتاق ایران به اوکراین جهت بررسی کشت فرا سرزمینی گفت:اتاق اصفهان با اتاق خرسون اوکراین تفاهم نامه همکاری در موضوع کشت فراسرزمینی به امضا رسانده و در این راستا هیات کارشناسی کمیسیون برای بررسی شرایط کشت به اوکراین  سفر کرد.

وی افزود:در این سفر شرایط دریافت زمین و تولید به روش مکانیزه مرود بحت و بررسی هیات اعزامی اتاق بازرگای اصفهان قرار گرفت.

وی اضافه کرد:ایجاد پایلوت 100 هکتاری در اوکراین می تواند نخستین گام بخش کشاورزی استان اصفهان در این کشور جهت کاشت اقلام مورد نیاز است .

«مرتضی بیشه»عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه گفت:تشکیل موسسه آموزش عالی اتاق بازرگانی می تواند با تمرکز بر روی آموزش فعالان اقتصادی  می تواند موثر باشد.

«احمدخوروش»عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه خواستار تسهیل شرایط برای فعالیت واحدهای صنعتی شد و گفت:آلاینده بودن واحدهای صنعتی یکی از چالش های پیش روی این واحدهاست که نیاز به بررسی دقیق در این زمینه است .

اسماعیلی: راه اندازی  پایگاه خبری  اتاق اصفهان به انعکاس دیدگاههای  مختلف اقتصادی کمک می کند

«امیر عباس اسماعیلی»دبیرکل اتاق بازرگانی اصفهان  در این جلسه با اشاره به برگزاری نشست مشترک با نمایندگان عضو کمیسیون برنامه و بودجه ،برگزاری همایش دختران فیروزه،دیدار با سفرای جدید جمهوری اسلامی در 20 کشور و رونمایی از پایگاه خبری تحلیلی از اهم فعالیت های اتاق برشمرد و گفت:راه اندازی این پایگاه خبری به انعکاس دیدگاه اتاق در خصوص موضوعات مختلف اقتصادی کمک می کند.