تاریخ : يکشنبه 24 مرداد 1395
کد 937

سهل آبادی : وجود نمایندگان اتاق بازرگانی در هیات های تشخیص مطالبات تامین اجتماعی، قوت قلبی برای تولید کنندگان است

سهل آبادی : وجود نمایندگان اتاق بازرگانی در هیات های تشخیص مطالبات تامین اجتماعی، قوت قلبی برای تولید کنندگان است

نشست هم اندیشی نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان در هیات های تشخیص مطالبات تامین اجتماعی در سالن اجتماعات برگزار شد .

 نشست هم اندیشی نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان در هیات های تشخیص مطالبات تامین اجتماعی در سالن اجتماعات برگزار شد .

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان ، سید عبد الوهاب سهل آبادی، رییس اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست گفت: در حالی که در شرایط کنونی، بسیاری از کشورها از لحاظ امنیتی دچار مشکل هستند، ایران با قدرت نظامی که دارد در امنیت کامل به سر می برد و در کشوری که در بسیاری از صنایع از جمله صنایع نظامی قدرتمند است، باید اندیشید که چرا قادر به حل مشکلات اقتصادی نیستیم.

وی با بیان اینکه امروزه طیف وسیعی از مردم کشورمان با دغدغه معاش دست و پنجه نرم می کنند و اشتغال یکی از معضلات اصلی هر خانواده ای است، تصریح کرد: یکی از وظایف اتاق های بازرگانی، رفع معضلات و موانع اقتصادی مردم است و در چهار سال گذشته کمیسیون پشتیبانی اتاق بازرگانی با همراهی نمایندگان تامین اجتماعی، سعی در رفع مشکلات صاحبان صنایع نموده است.

سهل آبادی گفت: وجود نمایندگان اتاق بازرگانی در هیات های تشخیص مطالبات تامین اجتماعی، قوت قلبی برای تولید کنندگان کشور است. وی با بیان اینکه یکی از خواسته های ما این است که سازمان تامین اجتماعی، مبالغی که به عنوان جریمه از صاحبان صنایع می گیرد را به جای اینکه به خزانه واریز کند، در صندوق تامین اجتماعی ذخیره نماید تا از این مبالغ در جهت رفع مشکلات این سازمان استفاده شود و دیگر اینکه دولت بدهی خود به تامین اجتماعی را بپردازد. وی  ضمن تشکر از مدیر کل تامین اجتماعی اصفهان، اظهار امیدواری کرد با وجود تشکیل هیات نمایندگان اتاق در تامین اجتماعی، از دغدغه های جامعه کار و تولید، فعالان اقتصادی، تجاری و کشاورزی کاسته شود.

مصطفی رناسی، نایب رییس اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست  گفت: فضای کسب و کار ایران، خصوصا اصفهان نامساعد است و از نظر سخت بودن فضای کسب و کار از بین170 کشور ما رتبه 130 را دارا هستیم که وضعیت در اصفهان حتی بدتر است.

وی با بیان اینکه به دلیل عدم اطلاع صاحبان صنایع از قوانین مالیاتی و حسابداری و چون اکثر مدیر عامل ها تجربی کار کرده و تخصص لازم را ندارند، با مشکلات زیادی مواجه شده اند، که اتاق بازرگانی به منظور رفع این مشکلات به آموزش هیات نمایندگان اتاق در امور تامین اجتماعی و مالیاتی پرداخته و با تصویب آیین نامه هیات نظارت سعی در دفاع هرچه بهتر از کارفرمایان دارد.

 وی اظهار امیدواری کرد با برگزاری این جلسات، اطلاعات نمایندگان از قوانین افزایش یافته و آنها تمام قد ازحقوق فعالان اقتصادی دفاع نمایند.

مرتضی بیشه، رییس کمیسیون بهبود فضای کسب و کار نیز در این نشست هدف از برگزاری این جلسات را دفاع از حقوق صنعتگران بیان کرد و گفت: درگذشته اقتصاد ما اقتصاد مبتنی بر نفت بوده و دولت کمبودهای خود را از محل فروش نفت تامین می کرد، ولی با تحولی که در دولت تدبیر و امید صورت گرفت، در زمان حال وارد اقتصاد تولید محور شده ایم و نفت به اندازه کافی به فروش نمی رسد، فشار دولت بر تمامی ارگان ها به ویژه تامین اجتماعی و دارایی افزایش یافته است، پس ما  باید بدانیم که چگونه می توانیم موادی از قوانین تصویب شده را که به ضرر تولید کننده است، تغییر داده و از حقوق فعالان اقتصادی دفاع کنیم. وی تاکید کرد: در زمان حال که تعطیلی کارخانه ها بالای 50 درصد است ، متاسفانه بسیاری از صنعتگران به دلیل نوع برخورد کارشناسان ادارات و مشکلاتی که برای آنها ایجاد کرده اند، کارخانه های خود را تعطیل کرده یا حاضر به توسعه کسب و کار خود نیستند.

حسینعلی صالحی، مشاور تامین اجتماعی اتاق بازرگانی نیز در این جلسه به ارایه ایراداتی که به برخی ازمواد بخشنامه های تامین اجتماعی وارد است، از جمله بخشنامه 1/11 جدید درآمد و 3/11 پرداخت و گفت: طبق ماده 47 قانون تامین اجتماعی، سازمان می تواند دفاتر کارفرما را مورد بازرسی قرار دهد و بخشنامه 3/11 با نیت حسابرسی نوشته شده نه بازرسی. وی با اشاره به تصویب قانون بهبود مستمر محیط کسب و کارو بندهای آن گفت: بندهایی از این قانون دستگاه های دولتی را مکلف کرده تا بر روی بخشنامه ها مروری داشته و با هماهنگی اتاق های بازرگانی به اصلاح موادی از آن بپردازند. که با این وجود به نظر می رسد نمایندگانی که به این قانون رای داده اند، متقاعد شده اند که در قانون اشکالاتی وجود دارد که باید رفع شود ولی تا امروز هیچ اقدامی در جهت اصلاح قانون صورت نگرفته و تنها اثر آن بخشنامه 3/11 است. وی با بیان اینکه در قانون تامین اجتماعی تعریفی از مزد آمده است که شامل هرگونه وجوه و مزایای نقدی یا غیر نقدی مستمر است که در قبال کار پرداخت می شود، ولی از سال 1354 که قانون تامین اجتماعی تصویب شده مصوبه ای پیدا نمی شود که بگوید غیر مستمر چیست؟ گفت: بخشنامه 3/11 مشکلات را حل نکرده و در سال 1372 شورای عالی تامین اجتماعی، بدون تعریف مزایای غیر مستمر مواردی را به عنوان غیر مشمول بیمه تعریف کرد که پاداش، پاداش افزایش تولید، کارانه، بهره وری و پاداش کاهش ضایعات که در بخشنامه های قبلی به عنوان غیر مشمول بیمه قید شده، در بخشنامه 3/11 بدون استناد به هرگونه مصوبه ای حذف شده است. وی ضمن مطرح کردن ایراد وارده بر این بخشنامه افزود: اگر قرار است چیزی از مزایای مستمر یا غیر مستمر از پرداخت حق بیمه معاف شود، نیاز به مصوبه شورای عالی است که با حذف شورای عالی و جایگزینی هیات امنا، در هیات امنا نیز اشاره ای به این مورد نشده است.  مشاور تامین اجتماعی اتاق بازرگانی در ادامه به مطرح کردن ایرادات موارد دیگری از بخشنامه 3/11 پرداخت. لازم به ذکر است در پایان جلسه به سوالات نمایندگان اتاق بازرگانی در جلسات هیات های تامین اجتماعی، پاسخ داده شد.     

آلبوم تصاویر هیئت های تشخیص-5-95