تاریخ : دوشنبه 28 مهر 1393
کد 9

مسوول کمیته معدن اتاق اصفهان: طرح آمایش سرزمین در بخش معدن می تواند به بهره برداری از معادن کمک کند

مسوول کمیته معدن اتاق اصفهان: طرح آمایش سرزمین در بخش معدن می تواند به بهره برداری از معادن کمک کند
مسوول کمیته معدن اتاق اصفهان گفت:طرح آمایش سرزمین در بخش معدن می تواند به بهره برداری از معادن کمک کند.
 «عباس تاجبخش»در نوزدهمین جلسه کمیته معدن اتاق اصفهان تصریح کرد:طی سال های اخیر فعالیت های پراکنده در حوزه شناسایی ظرفیت های معدنی استان اصفهان انجام شده است ولی طرح آمایش سرزمین می تواند ساختار مناسبی برای فعالیت معدنکاران ایجاد کند.
وی از کاهش صادرات مواد معدنی طی سال جاری خبر داد و گفت:سال گذشته 20 میلیون تن سنگ آهن صادر شده و این در حالیست  طی نیمه سال جاری صادرات این محصول معدنی  به 2 میلیون تن نمی رسد .
وی از بیکاری کارگران برخی از معادن بویژه در بخش فلزات خبر داد و گفت:چنانچه راهکارهای برای بخش معدن ایجاد نشود شاهد بیکاری معدنکاران بیشتری در این بخش خواهیم بود.
استان اصفهان در طرح آمایش سرزمین در کشور پیشرو است  
«سید رسول رنجبران»عضو کمیته معدن اتاق اصفهان در این جلسه با اشاره طرح آمایش سرزمین استان اصفهان در بخش های مختلف گفت:بخش معدن این آمایش می تواند با همکاری فعالان بخش معدن تکمیل شود.
عضو هیات نمایندگان اتاق اصفهان اضافه کرد:استان اصفهان در طرح آمایش سرزمین پیشرو بوده و معاون برنامه ریزی رییس جمهور از تهیه این طرح تقدیر کرد.
   «احمد دادوند»عضو کمیته معدن اتاق اصفهان در این جلسه گفت:شرایط برای معادن سنگ آهن بسیار دشوار شده است زیرا هزینه حمل و نقل و دستمزد کارگران افزایش یافته و از طرف دیگر قیمت سنگ آهن در بازارهای جهانی کاهش یافته است .
وی با اشاره به چالش معادن زغال گفت:به دلیل افزایش هزینه ها و عدم افزایش قیمت زغال ، معادن این بخش با چالش جدی روبروست.
شش درصد ارزش افزوده معادن ایران به استان اصفهان اختصاص دارد
«گوگردچیان»مشاور بخش معادن آمایش سرزمین استان اصفهان در این جلسه گفت:آمایش سرزمین در 14 بخش  صورت گرفته است و معدن یکی از بخش های مهم به شمار می آید.
وی تصریح کرد:شش درصد ارزش افزوده معادن ایران به استان اصفهان اختصاص دارد.
گوگردچیان با اشاره به پتانسیل های معادن استان اصفهان در بخش فلزات و سنگ گفت:اکتشاف و فعالیت چندانی برای استخراج از این معادن نشده است.
وی یکی از چالش های بخش معدن را مسایل و مشکلات شوراهای محلی روستاها با معدن کاران برشمرد و گفت:تنظیم روابط معدنکاران و شوراهای محلی از مهمترین اقدامات فعالان بخش معدن است.  
  استان اصفهان مرکز فرآوری  معادن سنگ  کشور است
«رسول فروغی»عضو کمیته معدن اتاق اصفهان از نقش سازمان زمین شناسی در معرفی ظرفیت های معدنی در استان اصفهان خبر داد و گفت:نقاط امیدبخش برای اکتشاف معدن از طریق این سازمان می تواند به اطلاع معدن کاران رسانده شود.
وی بالاترین ذخایر معادن استان اصفهان را به مصالح ساختمانی دانست و گفت:مزیت دوم معادن استان سنگ های تزیینی استان اصفهان است.
 وی اضافه کرد:به دلیل وجود واحدهای متعدد فرآوری سنگ استان اصفهان بهترین مزیت برای استخراج و فرآوری معادن سنگ تزیینی است.
فروغی تاکید کرد:بخش معدن نیازمند حضور شرکت های بزرگ و توانمند است زیرا این بخش نیازمند سرمایه گذاری بزرگ دارد و با سرمایه اندک می توان از معادن بهره برداری مناسب کرد.