تاریخ : يکشنبه 20 تير 1395
کد 854

ارایه سه طرح از سازمان مدیریت پسماند در نشست ITDO

نشست شورای سیاستگذاری دفتر توسعه سرمایه گذاری وفناوری اتاق بازرگانی اصفهان(ITDO) ، با موضوع « بررسی سه طرح از سازمان مدیریت پسماند» با حضور نمایندگان شهرداری و سازمان مدیریت پسماند تشکیل شد.

نشست شورای سیاستگذاری دفتر توسعه سرمایه گذاری وفناوری اتاق بازرگانی اصفهان(ITDO) ، با موضوع « بررسی سه طرح از سازمان مدیریت پسماند» با حضور نمایندگان شهرداری و سازمان مدیریت پسماند تشکیل شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی اصفهان، در این جلسه امیر حسین کمیلی، مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان گفت:پسماند شهری به دو بخش پسماند خشک و تر تقسیم می شود که در سطح شهر اصفهان در شبانه روز حدود 1000 تن پسماند تر و 100 تن پسماند خشک وجود دارد و حدود 60 درصد پسماند تر به کودآلی تبدیل شده و حدود یک و دو دهم درصد از روی خطوط پردازش، بازیافت خواهد شد و حدود چهل درصد نیز ضایعات وجود دارد. وی ضمن اعلام تغییر قراردادهای خدمات شهری در رابطه با پسماندها در سال جاری گفت:در سال های گذشته حق بهره برداری و جمع آوری پسماندها به صورت مزایده  به یک پیمانکار واگذار شده و به ازاء هر تن پسماند تر که پیمانکار جمع آوری می کرد مبلغی به آنها پرداخت می شد و امسال پسماند خشک نیز جزو همین چرخه قرار گرفته و هزینه جمع آوری این نوع پسماندها نیز به پیمانکار ارایه می شود و پیمانکار پسماندها را به شهرداری تحویل داده و ما آنها را به کود آلی تبدیل می کنیم. مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان در ادامه با بیان این که بازار مواد بازیافتی در مرحله جمع آوری برای پیمانکار به صرفه نیست گفت: برای اقتصادی شدن این صنعت باید طرح تبدیل مواد پت بازیافتی به پرک پت را اجرایی کرد.

مهندس حسام نژاد، مدیر و قایم مقام شهردار اصفهان در امور سرمایه گذاری و مشارکت ها نیزدر ادامه این نشست گفت: شهرداری قادر است طیف وسیعی از طرح ها و پیشنهادات را ارایه دهد که می توان آنها را با همکاری بخش خصوصی عملیاتی نمود. وی خواستار باز شدن جایگاه ویژه برای شهرداری در جلسات دفتر توسعه سرمایه گذاری و فناوری ITDO)) اتاق بازرگانی اصفهان و برگزاری جلسات ماهیانه به منظور ارایه طرح های پیشنهادی و اقتصادی کردن آنها با کمک بخش خصوصی  در این جلسات شد.

1-     طرح تبدیل مواد لاک بازیافتی به گرانول

2-     طرح تبدیل مواد نایلون بازیافتی به کیسه زباله

3-     طرح تبدیل مواد پت بازیافتی به پرک پت.

وی موارد کاربرد پت بازیافتی در ایران را شامل الیاف برای صنایع فرش و موکت، صنایع عایق و پوشش بام، صنایع تسمه-بسته بندی و نوار، الیاف جهت صنایع پوشاک و صنایع تولید طناب عنوان کرد و سود ناخالص اجرای این طرح را بدون احتساب مالیات و ارزش افزوده حدود 768میلیون تومان عنوان نمود. وی سرمایه ثابت اولیه طرح تبدیل مواد نایلون بازیافتی به کیسه زباله را نیز 150/3 میلیون تومان و سود ناخالص را 018/2 میلیون تومان، همچنین سود ناخالص طرح تبدیل مواد لاک بازیافتی به گرانول لاک را 890 میلیون تومان عنوان کرد. حشمت نژاد در پایان دغدغه اصلی صنایع بازیافتی را تامین مواد اولیه ذکر کرد و تصریح نمود: شهرداری در طرح های مذکور تامین مواد اولیه را برای سرمایه گذار تضمین می نماید.


آلبوم تصاویر itdo-4-95