تاریخ : سه شنبه 1 تير 1395
کد 822

در کمسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان مطرح شد؛لزوم بررسی علمی و نظارت گسترده بر تولید محصولات ترا ریخته در کشور/ طرح منطقه ویژه ی اقتصادی کربوهیدارتهای گیاهی در فریدن

یکی از چالش های کشاورزی ایران و جهان گیاهان تراریخته است که گویا عده ای به دنبال رونق آن هستند بدون آنکه در رابطه با این نوع ازگیاهان اطلاعات لازم را داشته باشند و بدانند که در صورت عدم توجه لازم به این موضوع سلامت جامعه و مصرف کنندگان ممکن است به شدت در معرض تهدید قرار گیرد.

رییس کمیسیون کشاورزی ،آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان گفت: یکی از چالش های کشاورزی ایران و جهان  گیاهان تراریخته است که گویا  عده ای به دنبال رونق آن هستند بدون آنکه در رابطه با این نوع ازگیاهان اطلاعات لازم را داشته باشند و بدانند که در صورت عدم توجه لازم به این موضوع سلامت جامعه و مصرف کنندگان ممکن است به شدت در معرض تهدید قرار گیرد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان،«حمیدرضا قلمکاری» در سومین جلسه کمیسیون کشاورزی اتاق اصفهان تصریح کرد: این در حالی است که بسیاری از کشورها توجه ی ویژه ای نسبت به کشاورزی دارند و مسایل و معضلات این صنعت را  به صورت علمی و مساله ای با نگاه فراملی دنبال و برای حل آن ها تلاش می کنند .

 وی با بیان اینکه این کمیسیون بر اساس و چارچوب برنامه استراتژیک طرح ریزی شده ،گفت:  پیگیری مساله ی گیاهان تراریخته، رسالت کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی  اصفهان است و  تشکیل یک دبیرخانه ی دایمی گیاهان تراریخته متشکل از متخصصان این حوزه و پیگیری های لازم  می تواند در انجام این رسالت گام مثبتی باشد .

 قلمکاری به ده طرح کمیسیون کشاورزی ، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی  در 10 ماه گذشته اشاره و گفت: این طرح ها برای رفع موانع و چالشهای استخراج شده کمیسیون و کمیته های اجرایی آن و درنتیجه تحلیلهای استراتژیک این چالشها مطابق فرآیندهای برنامه استراتژیک کمیسیون استحصال شده و با مبنا قرار دادن نگرش و رویکرد علمی برای حل آنها فازبندی اقدامات اجرایی را خواهد نمود.همه این طرحها پس از مطالعه منجر به برنامه های اجرایی شده و زمان اجرای هر قسمت از اجزای این طرح ها نیز مشخص گردیده است .

گیاهان تراریخته می توانند اقلیم و محیط زیست یک منطقه را به کلی تغییر دهند

«سید مهدی سیدی» عضو هیات علمی دانشگاه در این جلسه گفت:محصولات ترا ریخته((Genetically Modified Organisms   در واقع از طریق مهندسی و اصلاح ژن‌های یک ارگانیسم به دست می‌آیند و در این اصلاح ژنتیکی، “دی.ان.ای” موجودات با استفاده از روش‌هایی تغییر می‌یابد، یعنی دی‌ان‌ای پس از ایجاد تغییر در خارج از بدن یک موجود یا گیاه، به درون سلول‌های آن منتقل می‌شود به نحوی که بتواند به جزیی از دی‌ان‌ای آن موجود تبدیل شود.این تغییر می‌تواند موجب تولید فراورده‌هایی شود که ویژگی های جدیدی دارند و آن  را به نسل‌های بعدی انتقال می دهند.

سیدی با بیان اینکه بیو تکنولوژی علمی است که ریشه ی چند هزار ساله دارد افزود :  به صورت علمی 33 سال  از تولید گیاهان تراریخته با استفاده از علم بیو تکنولوژی می گذرد  و اکنون در حالی که همه ی دنیا از میزان تولید گیاهان تراریخته ی خود کاسته اند ما به دنبال افزایش آن هستیم که بسیار جای تامل دارد .

وی گیاهان تراریخته را در دو نوع مقاوم به حشره و مقاوم به آفت کش دانست و افزود: بر اساس یافته های علمی هر اقلیم حشرات مخصوص به خود و البته نژاد های انسانی منحصر به فرد دارد و به همین خاطر نمی توان گفت که یک گیاه تراریخته شده می تواند در تمام دنیا رشد و کیفیت مطلوب داشته باشد .

عضو گروه پژوهش فرهنگستان علوم پزشکی گفت : گیاهان تراریخته می توانند اقلیم و محیط زیست یک منطقه را به کلی تغییر دهند در حالی که مطابق با آمارهای جهانی این نوع از گیاهان نتوانسته افزایش تولید قابل توجهی را داشته باشند و این مهم در تولید پنبه ی تراریخته شده در پاکستان و بورکینافاسو  به خوبی ثابت شده است .

وی با بیان اینکه این گیاهان اصلاً به اروپا ورود نکرده وکشورهای پیشرفته تولید گیاهان تراریخته را فراموش و به سوی تغییر ژن های گیاهی حرکت می کنند افزود : این در حالی است که در برنامه ی ششم توسعه  آمده است که باید یک میلیون هکتار از اراضی کشاورزی ایران به کشت گیاهان تراریخته اختصاص یابد .

هرکس دلش به حال ایران می سوزد از گیاهان تراریخته استفاده نمی کند

«مجتبی خیام نکویی» عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس نیز درباره استفاده از گیاهان تراریخته گفت : آنچه باعث شده تا گیاهان تراریخته  امروزه در کشور ما مطرح شود تاکید برنامه ی ششم توسعه بر کشت این نوع گیاهان است در حالی که بسیاری از کشور ها از جمله چین با وجود اینکه فناوری آن را دارند از تولید چنین گیاهایی برای مردم خود خوداری می کنند .

وی با بیان اینکه اگر ما دو بعد مدیریت و ارزیابی ریسک را در استفاده از این گیاهان بررسی کنیم به این نتیجه خواهیم رسید که تولید گیاهان تراریخته به نفع سلامت مردم نیست و اظهار داشت : در حالی ایران می خواهد به سمت تولیدات گیاهان تراریخته به خصوص تولید برنج تراریخته برود که هیچ کشوری در دنیا جرات چنین کاری را به خود نداده است .

خیام نکویی مسایل مرتبط با کشاورزی را به نوعی یک جنگ نامرئی دانست و گفت : اهمیت این موضوع به گونه ای است که حتی دشمن می تواند از طریق گیاهان و محصولات گیاهی فاقد کیفیت و شاید تراریخته جمعیت و سلامت مردم ایران را به مخاطره و به اقتدار ایران  خدشه وارد کند .

وی با بیان اینکه باید در واردات محصولات کشاورزی هم باید از واردات گیاهان تراریخته جلوگیری کرد افزود : سلامتی مردم بر همه چیز اولویت دارد و نباید بدون مطالعه، آزمایشات اساسی و توجه لازم در عرصه های کشاورزی اقدامی انجام شود زیرا محصولات کشاورزی سلامت یک جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد .

طرح منطقه ویژه ی اقتصادی کربوهیدارتهای گیاهی در فریدن

«علیرضا نکویی» معاون پژوهشی مرکز تحقیقات کشاورزی استان اصفهان در این جلسه با معرفی مطالعات راهبردی طرح ایجاد منطقه ویژه ی اقتصادی کربوهیدارتهای گیاهی در منطقه فریدن تصریح کرد:طرح امکان سنجی توسعه ی ایجاد منطقه ی ویژه ی اقتصادی تولید و تجارت کربوهیدرات هایی گیاهی یکی از اقدامات علمی و برنامه ریزی شده این کمیسیون است که همراستا با اسناد بالادستی و از جمله اقتصاد مقاومتی است و می تواند علاوه بر تحرک در اقتصاد منطقه ای در کاهش صادرات غیر نفتی ، افزایش سرمایه گذاری ، تولید اشتغال مولد ، تحرک اقتصادی منطقه ای را در پی داشته باشد.

نکویی در این ادامه افزود : این طرح در ابتدا از یک منطقه شروع شد اما پس از جلسات بسیار و اعمال نظر صاحب نظران به یک طرح در چهار چوب ملی بدل شد

آلبوم تصاویر کمیسیون کشاورزی-3-95