تاریخ : دوشنبه 17 خرداد 1395
کد 801

در نشست هم اندیشی کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان و بنیاد مطالعات و پیشرفت نصف جهان مطرح شد: رفع مشکلات زاینده رود نیازمند عزم ملی است

نشست هم اندیشی کمیسیون کشاورزی، آب ومحیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان و بنیاد مطالعات و پیشرفت نصف جهان در زمینه چالش های کشاورزی، آب و محیط زیست استان در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی برگزار شد.

نشست هم اندیشی کمیسیون کشاورزی، آب ومحیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان  و بنیاد مطالعات و پیشرفت نصف جهان در زمینه چالش های کشاورزی، آب و محیط زیست استان  در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی برگزار شد.

رفع مشکلات حوزه زاینده رود نیازمند عزم ملی  است

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، دراین نشست،«حمید رضا قلمکاری»رییس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان ضمن ارائه گزارش اهم فعالیت های این کمیسیون گفت: در این  کمیسیون  کارهای اساسی انجام شده که از جمله می توان به اقدام برای رفع موانع پیش روی کسب و کار، بررسی شکاف ها در زمینه کشاورزی از مزرعه تا سفره اشاره کرد.

قلمکاری افزود: این کمیسیون دارای هفت کمیته مستقل است که هدف آن ها ارایه بسته پیشنهادی جهت رفع مشکلات اساسی استان است. وی ضمن اشاره به بحران آب استان گفت: امروز حل مشکل و معضلات زاینده رود نیازمند عزمی ملی است و باید کارگروه نجات ملی زاینده رود شکل بگیرد.

در ادامه «حمید اسلامیان» رییس کارگروه آب بنیاد مطالعات و پیشرفت نصف جهان، بزرگترین و مهم ترین معضل استان را مشکل آب دانست و گفت: هدف از تشکیل این جلسه مشاوره در مورد معضل آب و تلاش برای کمک به مسوولین اجرایی کشور در حل این بحران است. وی برخی از اقدامات صورت گرفته در این بنیاد را تقویت حقوقی مصوبه های شورای عالی آب، درخواست از مقام معظم رهبری برای ورود به موضوع شرعی حق آبه ها، جلسه با وزرای کشاورزی و نیرو، رسیدگی به برداشت های بدون مجوز آب بالادست، پرداختن به موضوع بسیار مهم آلودگی آب زاینده رود برشمرد و افزود: امید است با همدلی و همکاری مسئولین استانی و ملی مشکل آب استان حل شود.

در ادامه رییس هیات مدیره  بنیاد مطالعات و پیشرفت نصف جهان از جمله اقدامات این بنیاد را تلاش برای استقرار محل اجلاس سران در اصفهان، افزایش ظرفیت زندان اصفهان متناسب با افزایش جرم، تلاش برای حل مشکل راه اندازی اتوبان همت ذکر کرد و افزود: به منظور حل مشکلات استان به ویژه معضل آب، در این بنیاد کارگروه های مختلفی مانند کارگروه آب، کشاورزی و محیط زیست شکل گرفته و از رؤسای این کارگروه ها خواسته شد راهکارهای عملیاتی برای حل مشکلات استان استخراج نمایند.

« علی شمشیری» همدلی و همگرایی را هدف اصلی بنیاد دانست واظهار داشت: بزرگترین هدف ما بعد از شناسایی معضلات استان، کشف راه حل است. وی تصریح کرد: بسیاری از مشکلات استان در این بنیاد شناسایی شده و به دنبال کشف راه حل های عملیاتی با پشتوانه همدلی و همگرایی مسوولین هستیم.

اصفهان رتبه چهارم خشکسالی درکشور

در ادامه این نشست«مسعود میرمحمد صادقی» مدیرعامل آب منطقه ای اصفهان گفت: در سال های اخیر وضعیت بارش در کل کشور مطلوب نبوده و زاینده رود و حوزه آن نسبت به کل کشور وضعیت بدتری دارند و میزان بارندگی در این حوزه با کاهش چشمگیری روبروست تا جایی که غرب این حوزه با 11 درصد کاهش روبرو بوده و هرچه به شرق نزدیکتر می شویم، این کاهش چشمگیرتر شده و این عدد در شرق حوزه به حدود 80 درصد می رسد.

وی افزود:نکته اساسی بحران این است که منابع آب با مصارف آن هماهنگ نیست و در کل حوزه حدود 700 میلیون مترمکعب کمبود منابع داریم و اگر طرح های بلندمدت اجرایی شود، این عدد به 500 میلیون متر مکعب خواهد رسید. مدیرعامل آب منطقه ای اصفهان معضل دیگر را کاهش شدید آب های تجدید پذیر عنوان کرد و افزود: متاسفانه آمارها نشان می دهد هر میزان آب تجدیدپذیر ایجاد شود، همان مقدار یا حتی بیشتر مصرف خواهد شد. وی از جمله دلایلی که باعث شده آب استان به وضعیت بحرانی برسد را باروری بیش از حد ابرها، مدیریت نامنسجم، توسعه صنایع، سطح زیر کشت و جمعیت، برداشت بیش از حد از بالادست ،ذکر کرد وگفت: به منظور رفع بحران باید یک سری اقدامات درون و برون حوزه ای صورت بگیرد، مانند کنترل برداشت ها در کل حوزه- چه در آب های سطحی  و چه آب های زیر زمینی- اصلاح قیمت انرژی و آب، پیگیری و اجرای طرح تونل کوهرنگ و سد کوهرنگ، طرح بهشت آباد، انتقال آب چشمه لنگان به گلاب .

میرمحمد صادقی  تأکید کرد: مهمترین اقدام برای خروج از این بحران ، یکپارچه کردن مدیریت حوزه و مشارکت همه ذی نفعان و بهره برداران در تصمیم گیری های حوزه  است .

«مجید خراسانی»عضو بنیاد مطالعات و پیشرفت نصف جهان این نشست را شروع یک هم اندیشی دانست و گفت: متاسفانه یک سناریوی اجرایی برای حل معضل آب وجود ندارد و سناریوها به صورت جزیره ای است که این امر در به تعویق افتادن حل این معضل بسیار مهم است. وی سه گام اساسی بنیاد آب را مشاوره، حمایت و مطالبه ذکر کرد و گفت : در این بنیاد تلاش می شود نگاه مردم و مسئولین نسبت به موضوع آب تغییر کند. باید بودجه ها جهت رفع مشکل به بودجه های استانی محدود نشود و نقاط مشترک بین استان های اصفهان و چهارمحال و بختیاری برای حل معضل استفاده شود.

در  پایان  این نشست راهکار هایی شامل استفاده از پتانسیل های رسانه ای و علمی دانشگاه ها، استفاده از پتانسیل های انجمن های مردم نهاد و استان های بهره مند از آب اصفهان، تغییر الگوی کشت کشاورزان، عدم صدور مجوز برای صنایع آب بر،بازنگری در حق آبه طومار شیخ بهایی و به روز شدن آن، توجه به پساب ها ، تأمین منابع از بخش های غیر دولتی، ممیزی پروژه های آبی استان و یافتن دلیل تعویق اجرای آنها، تعامل و فهم مشترک سازمان محیط زیست و آب منطقه ای،عملیاتی کردن نقش، سهم و جایگاه اصفهان در« کشت فرا سرزمینی» و همگرایی و همراهی مسئولان استانی در زمینه رفع بحران آب  جهت حل بحران آب حوزه زاینده رود توسط برخی از کارشناسان و صاحبنظران شرکت کنن ارایه شد.

 

آلبوم تصاویر منشست مشترک کمیسیون کشاورزی-3-95