تاریخ : يکشنبه 14 دي 1393
کد 79

رییس اتاق اصفهان:

روابط بین المللی اتاق های بازرگانی باید تقویت شود

رییس اتاق اصفهان گفت:اتاق های بازرگانی می توانند با تقویت روابط بین المللی با همتایان خارجی خود در توسعه روابط اقتصادی کشور با جهان موثرتر عمل کنند.

رییس اتاق اصفهان گفت:اتاق های بازرگانی می توانند با تقویت  روابط بین المللی  با همتایان خارجی خود در توسعه روابط اقتصادی کشور با جهان موثرتر عمل کنند.

«خسرو کسائیان»در چهل و هفتمین جلسه هیات نمایندگان اتاق اصفهان  تصریح کرد:اتاق های بازرگانی به عنوان بزرگترین تشکل  غیردولتی و پارلمان بخش خصوصی می تواند روابط اقتصادی با سایر کشورها برقرار کند و باید از این ظرفیت برای توسعه اقتصاد کشور  استفاده کرد.

 وی با اشاره به انتشار کتاب تاریخ حِرف،صنعت و تجارت اصفهان به همت اتاق بازرگانی  اصفهان گفت: تاریخ صنعت اصفهان از دوره باستان تا پیروزی انقلاب اسلامی شامل  مجموعه شش جلدی در دو هزار صفحه  است و یک جلد نیز به صورت خلاصه ششصد صفحه  انتشار یافته است .

وی تصریح کرد:این کتاب به  تاریخچه  فعالیت های اقتصادی شهر اصفهان در سه بخش حرفه ها ،تجارت و صنایع پرداخته است .

کسائیان خواستار ترجمه این کتاب به زبان انگلیسی شد و گفت:گردشگران و فعالان اقتصادی که از اصفهان دیدن می کنند ودیگر علاقه مندان در کشورهای دیگر  می توانند از این مجموعه پژوهشی بهره گیرند و با تاریخ صنعت و تجارت اصفهان آشنا شوند.

«فریدون الهیاری»مدیرکل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان و عضو هیات علمی رشته تاریخ دانشگاه اصفهان در این جلسه با اشاره به مراحل تدوین این مجموعه گفت: تاریخ حرف،صنعت و تجارت اصفهان می تواند سرآغاز پژوهش و تحقیق در بخش های مختلف این شهر تاریخی و تاثیرگذار باشد .

وی تصریح کرد:این مجموعه به همت گروه تاریخ دانشگاه اصفهان و با مشارکت واحد پژوهش  دانشگاه انجام شد .

«ابوالقاسم سرتیپی»عضو هیات رییسه اتاق اصفهان در این جلسه گفت:اگر دولتها با یکدیگر اختلاف داشته باشند بخش خصوصی شامل بازرگانان و تجار می توانند ارتباطات خود را در ابعاد مختلف زنده نگه دارند.

«جعفر ذره بینی»رییس کمیسیون تجارت اتاق اصفهان در این جلسه از راه اندازی اتاق ایران و آفریقای جنوبی خبر داد و گفت:در راستای توسعه روابط تجاری و سرمایه گذاری ایران و آفریقایی جنوبی  اتاق مشترک بین دو کشور با هدف  تسهیل روابط تجاری بین فعالان اقتصادی تشکیل می شود .

وی با اشاره به سابقه 30 ساله اتاق ایران و انگلیس گفت:این اتاق توانسته در شرایط دشوار نیز روابط تجاری و اقتصادی  دو کشور را  برقرار کند.

 «مصطفی حجه فروش»عضو هیات نمایندگان  اتاق اصفهان در این جلسه خواستار توجه ویژه به فلسفه اصلی بازار در اقتصاد اصفهان شد و گفت:بازار در فرهنگ اقتصادی اصفهان جایگاه ویژه ای دارد که در معماری و ادبیات گفتاری جامعه نیز تاثیرگذار بوده است .

«محمدرضا رجالی»دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق اصفهان ضمن تقدیر از این پژوهش تاریخی گفت:اصفهان به عنوان یک نام و نشان تجاری در سده های گذشته همواره مورد توجه سایر کشورها بوده است و می توان از این ظرفیت برای برندسازی این شهر در حوزه گردشگری بهره برد.

«سید رسول رنجبران»عضو هیات نمایندگان اتاق  اصفهان در این جلسه خواستار برنامه ریزی جهت اعزام هیات های تجاری به سایر کشورها شد و گفت:پیگیری این سفرها از انجام سفر بسیار مهم تر است زیرا بسیاری این سفرها بدون نتیجه بوده و پیگیری خاصی انجام نشده است.

«زهرا اخوان نسب»عضو هیات نمایندگان اتاق اصفهان در این جلسه با اشاره به برگزاری  کنفرانس بین المللی افزایش همکاری کشورها در توسعه پایدار در آمریکا گفت:هدف اصلی برگزاری این کنفرانس جمع آوری ایده های گوناگون از کشورهای مخلف جهت توسعه پایدار کشورهای بویژه در بخش زنان بود که با برگزاری نشست های تخصصی راهکارهای  توانمندسازی زنان و ایجاد بستر برای  اشتغال بانوان مورد تاکید قرار گرفت.

«مصطفی رناسی»رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق اصفهان خواستار الگوبرداری از اتاق استانبول ترکیه شد و گفت: در توسعه روابط خارجی اتاق باید از  اتاق های موفق در این زمینه انتقال تجربه صورت گیرد.

وی  با اشاره به سفر اخیر مرکز پیمانکاری فرعی اصفهان (مپفا)به بصره عراق گفت:در این سفر راه های توسعه روابط اقتصادی در بخش پیمانکاری بین دو اتاق اصفهان و بصره مورد بررسی قرار گرفت .

وی تاکید کرد:مپفا به عنوان یک تشکل همواره تلاش می کند برای اعضای خود بازارهای جدیدی جهت فعالیت ایجاد کند و این سفر در راستای توسعه فعالیت های اعضای این تشکل در بازار عراق بود.     

«علیرضا نادری»دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق اصفهان در این جلسه گفت:به دلیل تحریم های اقتصادی شرکت های داخلی امکان توسعه همکاری های اقتصادی با سایر شرکت های خارجی را ندارند و بایستی در این زمینه اقداماتی صورت گیرد.

گفتنی است در این جلسه  اعضای جامعه نیکوکاری ابرار اصفهان به پیشنهاد هیات نمایندگان معرفی شدند.