تاریخ : جمعه 6 مهر 1403
کد 7822

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در دهمین گردهمایی فعالان صنایع پلیمری استان اصفهان مطرح کرد

چالش قیمت مواد اولیه مانعی برای صادرات محصولات پلیمری

دهمین گردهمایی فعالان صنایع پلیمری استان اصفهان به‌منظور تبادل نظر و بررسی بازارهای صادراتی در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.
به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، امیر کشانی، رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در دهمین گردهمایی فعالان صنایع پلیمری استان اصفهان گفت: صنایع پایین‌دستی علاوه بر مشکلات تحریم اکنون با مشکل قیمت‌گذاری محصولات اولیه نیز مواجه هستند. به‌عنوان نمونه در حوزه صنایع پلیمری باتوجه‌به محدود بودن عرضه‌کنندگان مواد اولیه در بورس کالا و تعیین نرخ پایه بر اساس بورس لندن، قیمت رقابتی محصولات با ۲۰ درصد افزایش نسبت به قیمت پایه به دست صنایع پایین‌دستی می‌رسد. این اتفاق یعنی تورم ۲۰ درصدی که فشار آن بر دوش مردم و صنایع خُرد است. در بحث صادرات محصولات پلیمری با انحصار عرضه مواد اولیه پتروشیمی مواجه هستیم. در این زمینه دولت باید با استفاده از ابزارهای مالیاتی تلاش کند در بحث نرخ‌گذاری مواد اولیه پتروشیمی در بورس کالا نظارت کند.

 مسعود جمالی، نایب‌رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنایع پلیمر استان اصفهان هم اظهار داشت: کشور عراق که روزگاری واردکننده محصولات پلیمری از کشور ما بود الان توانسته صادرکننده محصولات پلیمری به آمریکا باشد. این نکته نشان می‌دهد که زمین‌های بازی در حوزه صادرات محصولات و تجارت منطقه‌ای و جهانی در حال تغییر است و باید خودمان را با آن وفق دهیم. یکی از بازارهای درحال‌رشد که توجه بسیاری از کشورهای صنعتی را به خود جلب کرده، قاره آفریقا است؛ چراکه با رشد جمعیت همراه است و تا سال ۲۰۴۰ جامعه جوانی خواهد داشت. علاوه بر این دسترسی راحت برای حمل‌ونقل کالا از لحاظ جغرافیایی، رشد اقتصادی سریع و تنوع بالای کشورها باعث شده که این قاره به یک بازار جذاب برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان تبدیل شود.
 مهرداد شاطریان، خزانه‌دار انجمن صنایع پلیمر استان اصفهان نیز در این همایش گفت: امسال را با ناترازی برق آغاز کردیم و تاکنون سال سختی برای فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان بوده است. کشور ما جزو کشورهای ثروتمند و غنی محسوب می‌شود؛ ولی بااین‌حال مسئولان از نبود پول، اعتبار و کسری بودجه گلایه دارند. تاوان این کسری‌ها را بخش خصوصی و مردم پرداخت می‌کنند. هزینه سوءمدیریت‌ها در بخش‌های دولتی بر دوش مردم است. بااین‌وجود فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به تلاش خود ادامه می‌دهند و مطمئنیم که کشور مسیرش را پیدا خواهد کرد و به موفقیت می‌رسد.