تاریخ : پنجشنبه 5 مهر 1403
کد 7819

در کمیسیون انرژی و صنایع پترو پالایشی اتاق بازرگانی اصفهان مطرح شد

سالانه حدود ۸ درصد به رشد مصرف برق افزوده می‌شود

نایب‌رئیس کمیسیون انرژی و صنایع پترو پالایشی اتاق بازرگانی اصفهان گفت: هر سال حدود ۸ درصد رشد مصرف برق به کل مصارف اضافه می‌شود که برای جبران این کمبود باید حداقل ۴۰ هزار مگاوات برق در کشور تولید و سپس بهینه‌سازی مصرف انرژی شکل بگیرد.
 به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، احمدرضا صافی، نایب‌رئیس کمیسیون انرژی و صنایع پترو پالایشی اتاق بازرگانی اصفهان در سومین نشست این کمیسیون اظهار کرد: ناترازی برق آن قدر زیاد است که باوجود کتمان میزان ناترازی‌ها اما در نهایت این کمبود هویدا شد و همچنان به‌عنوان یک بحران مطرح است.
 وی با اشاره به اینکه ما با ۱۸ هزار مگاوات ناترازی در مصرف و کمبود تولید برق مواجهیم، افزود: هر سال حدود ۸ درصد رشد مصرف برق به کل مصارف اضافه می‌شود که برای جبران این کمبود باید حداقل ۴۰ هزار مگاوات برق در کشور تولید و سپس بهینه‌سازی مصرف انرژی شکل بگیرد.
 نایب‌رئیس کمیسیون انرژی و صنایع پترو پالایشی اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد: ناترازی موجود فراتر از اختیارات دولت و وزارت نیرو است و باید یک تصمیم اقتصادی و سیاسی در کشور برای این موضوع گرفته شود.
 با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود این ناترازی تا پنج سال آینده نیز خواهد بود، گفت: یک نشستی با تجار کردزبان اربیل عراق داشتیم و این تجار اعلام کردند مقادیر زیادی نیاز به کابل و سیم دارند که فعالان عرصه برق می‌توانند به‌عنوان تجارت با این تجار همکاری نمایند و این یک فرصت خوب تجاری است.
 نایب‌رئیس کمیسیون انرژی و صنایع پترو پالایشی اتاق بازرگانی اصفهان بیان داشت: احداث نیروگاه‌های خورشیدی یکی از پیشنهادهای رفع ناترازی‌ها است اما ساخت نیروگاه‌های برق نیاز به رشد در تأمین سایر انرژی‌ها برای تأمین برق دارد.
 وی با تأکید به اینکه ما باید به سمت اقتصاد برق برویم، افزود:۶۰ درصد برق مصرفی ما در شب مصرف می‌شود که با تأمین برق انرژی خورشیدی ۲ مگاواتی در روز بخش کوچکی از کمبود برق جبران می‌شود.
 صافی از مصوبه تأسیس صندوق انرژی در شورای گفتگوی استان خبر داد و افزود: ۱۰ درصد ناترازی کشور مربوط به استان اصفهان است و ما باید برای جبران این ناترازی از بخش خصوصی کمک بگیریم؛ زیرا به وزارت نیرو نمی‌توان متکی شد.
 
 مسعود سهرابی، مدیر امور دیسپاچینگ و مخابرات برق منطقه‌ای اصفهان با تشریح پیک مصرف برق اصفهان گفت: اوج نیاز مصرف برق امسال در ۱۷ مردادماه و ۷۹ هزار ۸۷۲ مگاوات بوده است که از این میزان ۶۲ هزار ۳۱۵ مگاوات مصرف و ۱۷ هزار و ۵۵۷ مگاوات مدیریت مصرف بوده است که میانگین رشد مصرف ۷ درصد گزارش شده است.
 وی با اشاره به وضعیت نیروگاه‌های تحت پوشش شبکه برق منطقه‌ای اصفهان بیان داشت: از ۱۲ نیروگاه حرارتی، سیکل ترکیبی، گازی، آبی، اختصاصی و پراکنده استان اصفهان ظرفیت نامی ۶ هزار و ۸۵۰ مگاوات و ظرفیت عملی ۶ هزار و ۱۹۶ مگاوات و میزان تولید ۴ هزار و ۶۷۴ مگاوات بوده که ۷۵ درصد ظرفیت عملی تولید بوده است.
 مدیر امور دیسپاچینگ و مخابرات برق منطقه‌ای اصفهان اضافه کرد: باتوجه‌به ایام اوج بار مصرف، آب پشت سدهای برق‌آبی کاهش پیدا کرده چنانچه ۸۹ درصد ظرفیت نیروگاه‌های برق‌آبی را نداریم و این در حالی است که نیروگاه‌ها با تمام توان تولید داشتند.
 وی اضافه کرد: باتوجه‌به مشکلات پیک مصرف ما همچنان مشکل کمبود تولید داریم و همچنان خاموشی‌ها اعمال می‌شود.