تاریخ : چهارشنبه 4 مهر 1403
کد 7815

در همایش ملی ناترازی صنعت برق و آینده اقتصادی ایران در اتاق بازرگانی مطرح شد

ناترازی انرژی در حال پیشرفت است

عضو هیئت علمی پژوهشگاه نیرو گفت: ناترازی انرژی از اواخر دهه ۹۰ آغاز شده و به صورت انفجاری در حال پیشرفت است.
 به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، کیومرث حیدری، عضو هیئت علمی پژوهشگاه نیرو در همایش ملی ناترازی صنعت برق و آینده اقتصادی ایران با اشاره به اینکه ناترازی انرژی از اواخر دهه ۹۰ آغاز شده و به صورت انفجاری در حال پیشرفت است، اظهار کرد: ما هنوز در اوج بحران ناترازی انرژی نیستیم و می‌توان این شرایط را مدیریت و کنترل کرد.
 وی افزود: صنعت ذخیره ساز یک نقش کلیدی در یک اقتصاد سودآور خواهد داشت و برق به دلیل کمبود، یک کالای اقتصادی است و حداقل بخشی از ناترازی شناسایی شده حاصل انحراف قیمت است و باید دانست که اثرگذاری فعالیت‌های فرهنگی قبل از اقدامات پایه‌ای اقتصادی، بی‌اثر خواهد بود.
 عضو هیئت علمی پژوهشگاه نیرو خاطرنشان کرد: آژانس بین‌المللی انرژی، امنیت انرژی را عرضه انرژی به صورت مستمر و با قیمت مقرون‌به‌صرفه تعریف کرده است.
 وی خاطرنشان کرد: رشد تقاضا از محل رفاه جامعه و یا صنایع، نظام قیمت‌گذاری و فعالیت‌های زیر زمینی، بخش خانگی، اقتصاد زیر زمینی و رمز ارزها از جمله دلایل ناترازی از سمت تقاضا است.
 حیدری یادآور شد: سالانه ۱۵۰ تا بیش از ۲۰۰ میلیون دلار واردات کولرهای گازی داشتیم که در سردترین نقاط کشور نیز کولر گازی نصب می‌شود و مفهوم آن این است که چند هزار مگاوات برای پوشش خانگی نیاز می‌شود؛ لذا باید آماده اتفاقات بدتری برای صنعت باشیم.