تاریخ : سه شنبه 27 شهريور 1403
کد 7780

در گردهمایی شرکت‌های دانش‌بنیان در اتاق بازرگانی مطرح شد

نمایشگاه «فن نما» نمایشگر وضعیت زیست‌بوم اقتصاد دانش‌بنیان است

رئیس انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان استان اصفهان گفت: نمایشگاه «فن نما» نمایشگر وضعیت زیست‌بوم اقتصاد دانش‌بنیان است.
به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، فرید نجات‌بخش، رئیس انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان استان اصفهان در گردهمایی فعالان اقتصاد دانش‌بنیان با محوریت معرفی ظرفیت‌های نمایشگاه فن نما در تحقق شعار سال هم‌زمان با نکوداشت سالروز تأسیس شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور اظهار کرد: در سال ۱۳۹۴ زمانی که این انجمن تشکیل شد آن را متناسب با شعار سال رهبر انقلاب تنظیم کردیم که بتواند راهنما و چراغ راه ما باشد.
وی افزود: در ابتدای امر در حوزه تولید و اقتصاد دانش‌بنیان شاهد جزیره‌ای کارکردن و موازی‌کاری‌هایی بودیم بر همین اساس در سال ۱۴۰۰ با جلساتی که برگزار کردیم به این نتیجه رسیدیم که ما در این حوزه نیاز به یک گردهمایی داریم تا وضعیت اقتصاد دانش‌بنیان استان را در یک نگاه به نمایش بگذاریم.
رئیس انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان استان اصفهان با بیان اینکه در این گردهمایی قصد داشتیم تا اشکالات تولید و اشتغال‌زایی احصا و مرتفع شود، تصریح کرد: ما در این نمایشگاه مشخص کردیم که چقدر از تولیدات دانش‌بنیان در راستای زیست‌بوم است و در واقع به‌نوعی ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان صورت گرفت.
وی ادامه داد: درواقع با این ارزیابی مشخص می‌شود که چقدر برای حمایت از تولید و نیز بازار محصولات تولید شده متمرکز و نیاز به حمایت داریم از سویی دیگر برخی از شرکت‌ها نقش مهمی در تولید دانش‌بنیان دارند؛ اما اثرگذاری آنها چندان محسوس نیست که با این نمایشگاه میزان اثرگذاری هر شرکت بر زیست‌بوم و تولید مشخص می‌شود.
نجات‌بخش گفت: شهرداری اصفهان یکی از ارگان‌های حامی «فن نما» است که مسئولیت دارد که همه فعالان اقتصادی را از چهار گوشه کشور در یک نقطه جمع کند.
وی تأکید کرد: نسل آینده اکنون برای ما تولیدی ندارند؛ اما در آینده بار مالی آن را بر دوش خواهند کشید؛ لذا از اکنون بخشی از تولید ملی و مجموعه تجارت در این نمایشگاه برای سرمایه‌گذاری نسل آینده در پاویون‌ها برگزار می‌شود.
رئیس انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان استان اصفهان گفت: از مهم‌ترین خصوصیات یک تولید خوب اشتغال‌زا بودن، ایرانی و بومی بودن، دانش‌بنیان و مشارکت مردمی همراه با پشتیبانی حاکمیتی است که قصد آن برداشتن موانع برای یک تولید مناسب است که در نمایشگاه فن نما این موارد لحاظ شده است.
وی اضافه کرد: صنایع خلاق و نوآور، آینده‌سازان (دانشجویان و دانش‌آموزان)، اساتید دانشگاهی، حامیان مادی و معنوی و پاویون‌ها، شهر هوشمند، نفت و گاز و پتروشیمی، فولاد، کارفرمایان بزرگ و تسهیلگران از پارک‌های علم و فناوری و سرمایه‌گذاران شامل بانک‌ها و صندوق‌های پژوهش و فناوری و خطرپذیر در این نمایشگاه حضور دارند.
نجات‌بخش گفت: این نمایشگاه درصدد ایجاد نگاه جدید به اقتصاددانش بنیان است و انرژی‌های تجدیدپذیر، محصولات غذایی سازگار با محیط‌زیست، بازچرخانی آب، دارو و تجهیزات پزشکی و تولیدات سبز بر طبق استانداردهای جهانی از شرکت‌کنندگان این نمایشگاه هستند.
وی بیان داشت: یک بیمارستان ۲۵۰ تختخوابی در حال ساخت است که در این نمایشگاه به‌عنوان کارفرما حضور خواهد داشت و شرکت‌های دیگر می‌توانند سایر تجهیزات موردنیاز این بیمارستان را عرضه کنند.
رئیس انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان استان اصفهان گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان صنایع دفاعی و نظامی از دیگر شرکت‌کنندگان این نمایشگاه هستند که باتوجه‌به سطح بالای ارائه خدمات به یک هزار شرکت دانش‌بنیان در این حوزه، یک پاویون به این موضوع اختصاص پیدا کرده است.
وی با اشاره به اینکه شرکت‌های فناور در این نمایشگاه دیده می‌شوند، گفت: یکی از خصوصیات فناوری بین‌رشته‌ای بودن است که نیاز به آموزش را بر طرف می‌کند.
نجات‌بخش بیان داشت: امسال در دومین دوره این نمایشگاه پاویون بین‌المللی ۱۰ کشور را خواهیم داشت و پیش‌بینی می‌شود میزبان ۶۰ نفر مهمان خارجی باشیم که بیشتر آنها برای بار دوم در این نمایشگاه شرکت می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: نمایشگاه فن نما نمایشگر وضعیت زیست‌بوم اقتصاددانش بنیان است که ارتباط‌گیری بخش صادراتی در این نمایشگاه پیش‌بینی شده است.
 
 مهدی شایق، رئیس اداره ارتباط با صنایع و شرکت‌های دانش‌بنیان شهرداری نیز در این نشست گفت: در این نمایشگاه یک زوم بندی و ناحیه‌بندی از فناوری‌های مختلف وجود دارد که باتوجه‌به مزیت‌های استانی مثل فناوری‌های فولادی، فناوری‌های نفت، گاز، پتروشیمی، حوزه شهر هوشمند، فناوری‌های مربوط به‌سلامت، محیط‌زیست و امنیت غذایی با حوزه کارفرمایی توانمندی تقسیم‌بندی می‌شود.
وی افزود: در این میان شرکت‌های دانش‌بنیانی وجود دارند که در آن زنجیره فناوری مربوط به آن حوزه فعالیت دارند و به نتایج و دستاوردهایی هم رسیده‌اند.
رئیس اداره ارتباط با صنایع و شرکت‌های دانش‌بنیان شهرداری بیان داشت: در این نمایشگاه نشست‌هایی از جنس آموزش در حوزه بحث‌های نوآوری و کارآفرینی و همچنین نشست‌های حاکمیتی در قانون جهش شرکت‌های دانش‌بنیان برگزار می‌شود.
وی ادامه داد: همچنین قرار است با حمایت اتاق بازرگانی مشاوره‌هایی برای شرکت‌های دانش‌بنیانی که در تلاش‌اند با مدیران صنایع ارتباط برقرار کنند، برگزار شود.
 شایق ارائه میز این ساخت از نیازهای شهرداری اصفهان، ملموس سازی شهر هوشمند در ناحیه مدیریت شهری، پیش‌بینی جلسات رودررو، ایجاد فضا برای حضور فن‌بازار ملی از ویژگی‌های این نمایشگاه عنوان کرد و گفت: حضور ۱۵ میهمان، خارجی، حضور استان‌ها، پارک‌های علم و فناوری کشور، مراکز رشد دانشگاهی از برنامه‌های این نمایشگاه است.
 در پایان این نشست از ۹ شرکت دانش‌بنیان فعال که در شهریورماه تأسیس شده است، تقدیر به عمل آمد.