تاریخ : دوشنبه 26 شهريور 1403
کد 7778

در کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی اصفهان عنوان شد

معادن بزرگ سنگ‌آهن تأمین‌کننده اهداف برنامه فولادی کشور نخواهند بود

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، فناوری اطلاعات و بودجه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: در کل مساحت کشور حدود ۴ درصد برای اکتشاف مناسب است که این مقدار بسیار کم است.
به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، رضا جدیدی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، فناوری اطلاعات و بودجه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور در کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی اصفهان اظهار کرد: در کل مساحت کشور حدود ۴ درصد برای اکتشاف مناسب است که این مقدار بسیار کم است و از حدود ۱۰۰ درخواست اکتشاف در کشور یک مورد فقط می‌تواند مجوز دریافت کند.
 وی با تشریح فرصت‌های حکمرانی ذخایر معدنی کشور افزود: فرصت‌های حکمرانی ذخایر معدنی کشور شامل تنوع منابع طبیعی و معدنی در کشور، فرصت ارتقای سهم معدن در تولید ناخالص ملی و بهره‌گیری از معادن در تولید ثروت ملی و گذار از اقتصاد نفتی می‌شود.
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، فناوری اطلاعات و بودجه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور با اشاره به مسائل‌ کلان‌ حکمرانی ‌اکتشاف ‌ذخایر معدنی ‌کشور تصریح کرد: در این راستا شناسایی دارایی‌های معدنی کشور، تأمین منابع - آینده‌نگری - آینده‌پژوهی صورت‌گرفته است.
 وی ادامه داد: براساس ۱۷ عنوان برنامه راهبردی در این زمینه و بررسی ذخایر قطعی معدنی بر اساس داده‌های مرکز آمار، معادن سنگ‌آهن و مس بیشترین ذخایر را دارا بوده که میزان مصرف سنگ‌آهن در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۱۲ میلیون‌تن بوده است.
جدیدی گفت: سهم ایران در بین سایر کشورها از ذخایر سنگ‌آهن دنیا ۱.۷ درصد است و این ذخیره تا ۱۱ سال دیگر وجود دارد.
 وی اضافه کرد: بر اساس سند چشم‌انداز ۱۴۰۴، ظرفیت فولادسازی کشور ۵۵ میلیون تن تعیین شده است، لذا میزان سنگ‌آهن موردنیاز برای تولید این میزان فولاد برابر با ۱۶۰ میلیون تن در سال تخمین زده می‌شود.
 مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، فناوری اطلاعات و بودجه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور افزود: این در حالی است که از طرفی ذخایر سنگ‌آهن کشور در چند سال اخیر افزایش چندانی نیافته و از سوی دیگر، معادن بزرگ سنگ‌آهن کشور با توجه به روند افزایش تولید و کاهش ذخایر، به‌طورقطع تأمین‌کننده اهداف برنامه فولادی کشور نخواهند بود.
 وی با مقایسه میزان منابع با مصارف گفت: باید عرصه‌های جدید معادن اکتشاف شود.
 جدیدی در ادامه صحبت‌های خود یکی از چالش‌های این حوزه را کمبود نیروی انسانی متخصص و موانع ساختار قانونی و مالی عنوان کرد.