تاریخ : دوشنبه 26 شهريور 1403
کد 7777

در کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی اصفهان مطرح شد

توجه به مخاطرات زمین‌شناسی در انجام اکتشافات ضروری است

معاون وزیر صمت و رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: بر اساس برنامه هفتم توسعه ۲۶۰ هزار کیلومترمربع از مساحت کشور باید زیرپوشش طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی قرار گیرد.
به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، علیرضا شهیدی، معاون وزیر صمت و رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور در کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به طرح تحول در زمینه اکتشاف، اظهار کرد: اگر با موقعیت زمین‌شناسی ایران آشنا باشید متوجه خواهید بود که ما معادن متنوعی در کشور داریم که البته این تنوع با مخاطرات زمین‌شناسی همراه بوده است.
 وی افزود: استان اصفهان نیز از مواهب معدنی خوبی برخوردار است؛ اما دچار مسئله فرونشست زمین شده است، چنانکه به داخل شهر اصفهان رخنه کرده است.
 معاون وزیر صمت و رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور تصریح کرد: تغییرات اقلیمی ۱.۵ درجه‌ای و افزایش دما و نمود آن در کشور و حرارت بیش از حد نرمال موجب شده که بر اساس این شرایط تصمیم‌گیری کنیم .
 وی ادامه داد: کشور ما یک درصد جمعیت جهان و ۷ درصد ذخائر طبیعی جهان را دارد که در آن ۳۵ ماده کانه زدایی وجود دارد و از ۱۱۴ تیپ‌های معدنی شناخته شده درجهان ۸۹ مورد آن در کشور وجود دارد.
 شهیدی گفت: از ۱۱۲ ماده متنوع معدنی در جهان ۸۱ نوع این ماده در کشور ایران وجود دارد.
 وی اضافه کرد: شرایط زمین‌شناسی منجر شده که در مواد معدنی کشور بی‌نظیر باشیم و سرمایه‌گذاری کنیم؛ اما باید کیفیت را بیشتر کرد.
 معاون وزیر صمت و رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی افزود: تقریباً ۴۵ عنصر معدنی را در کشور شناسایی کرده و در این زمینه یک اطلس شناخت از ذخائر معدنی در سال ۹۹ ایجاد کرده‌ایم.
 وی با اشاره به ریسک سرمایه‌گذاری و اهداف پیشرو، تصریح کرد: ما طرح پایش ذخائر معدنی را مطرح کردیم که پایش با چه ماده معدنی و مازاد تولید انجام شود.
شهیدی گفت: از سال ۱۴۰۰ تفاهم‌نامه سه‌جانبه‌ای بین وزارت صمت، ایمیدرو و سازمان زمین‌شناسی امضا شد تا سیاست‌گذاری منسجمی در عرصه چرخه معدن انجام شود و بر اساس آن شاهد نتایج ارزشمندی بودیم.
 وی خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه هفتم توسعه ۲۶۰ هزار کیلومترمربع از مساحت کشور باید زیرپوشش طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی قرار گیرد.
 معاون وزیر صمت و رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی بیان داشت: از سال گذشته این سازمان به تولید اطلاعات پایه در مقیاس یک پنجاه‌هزارم ورود کرده است و براین‌اساس امیدواریم در برنامه پنج‌ساله هفتم، کل کشور را در مقیاس یک پنجاه‌هزارم داشته باشیم.
 وی افزود: تنوع مواد معدنی در ایران به ۸۱ مورد افزایش‌یافته است درحالی‌که درگذشته تصور می‌شد که تنها ۶۸ ماده معدنی در ایران وجود دارد.