تاریخ : شنبه 24 شهريور 1403
کد 7773

رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی اصفهان:

۸۰۰ معدن در استان اصفهان شناسایی شده است

رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی اصفهان اظهار کرد: اصفهان دومین استان کشور از نظر وفور معادن بوده و در آن ۸۰۰ معدن شناسایی شده است.
به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، احمد خوروش، عضو هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی و رئیس کمیسیون معدن اتاق در نشست این کمیسیون اظهار کرد: استان اصفهان دومین استان کشور از نظر وفور معادن بوده و در آن ۸۰۰ معدن شناسایی شده است؛ اما انتظار اتاق بازرگانی اصفهان باتوجه‌به پتانسیل استان از سازمان زمین‌شناسی بیشتر است.
 وی با اشاره به نقش و اهمیت سازمان زمین‌شناسی در حوزه معدن، افزود: تفاهم‌نامه‌ای سال گذشته با محتوای همکاری این مجموعه بسته شد و انتظار می‌رفت که اتفاقات خوبی برای معدن‌کاران رخ دهد که متأسفانه این انتظار برآورده نشد.
 خوروش گفت: ما به دنبال نتایج بهتری برای معدن‌کاران باتوجه‌به شرایط سخت بودیم و در این زمینه، همکاری سازمان زمین‌شناسی و شناسایی معادن جدید بسیار می‌تواند راهگشا باشد.
 *برای نجات آینده کشور باید به توسعه معادن روی‌آوریم
 زهرا سعیدی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی گفت:۸۰ درصد معادن کشور هنوز اکتشاف نشده است درحالی‌که نجات آینده کشور منوط به اکتشاف معادن است و ما باید تلاش کنیم که آینده خاک به آینده آب دچار نشود.
 وی ادامه داد: باید برای حل مشکلات و قوانین طرح آماده کرد که ما از فعالان این عرصه درخواست داریم طرح و راهکارهای بهبود وضعیت را استخراج و جهت طرح در مجلس ارائه کنند.
 سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تأیید کمبود نیروی انسانی در حوزه معدن، گفت: در دیدار با رئیس‌جمهور تأکید کردم که یکی از اقدامات این دولت جلوگیری از خروج جوانان از کشور و ایجاد انگیزه در کشور باشد.
*برنامه‌ریزی شاخص در کشور نیازمند شناسایی منابع است
 محمود حقیقت‌سرشت، معاون اقتصادی استاندار اصفهان گفت: باید به فکر ذخیره‌کردن ذخایر کشور بود.
 وی با اشاره به پدیده فرونشست زمین گفت: مسئله فرونشست زمین تنها در اصفهان رخ نداده است و حتی در برخی از نقاط نزدیک به دریا در کشور و نیز سایر کشورهای در کنار دریا فرونشست وجود دارد.
 حقیقت سرشت بیان کرد: ما هیچ داده و شاخصی در زمینه منابع کشور نداریم و در صورتی می‌توان برای آن برنامه‌ریزی کرد که داده‌ای دراین‌خصوص داشته باشیم.
حسام‌الدین فرهادی نسب، نایب‌رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی نیز گفت: باتوجه‌به سابقه چند ساله در زمینه اکتشافی و زمین‌شناسی، مشکلات بسیار زیادی داریم چرا که اکتشافات یک مسئله حاکمیتی است.
 وی بیان داشت: امیدواریم در دولت جدید راه‌حلی برای صاحبان بخش خصوصی و دریافت اطلاعات و اکتشافات جدید داشته باشیم.
 نایب‌رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق اصفهان تصریح کرد: طی یک محیط کاملاً علمی این چند سال با سازمان زمین‌شناسی تعامل داشتیم و امیدواریم این ارتباط مستمر و این منشأ خیروبرکت و اتفاق خوب در سند چشم‌انداز معدن رقم بخورد؛ زیرا اکتشاف مسئله بسیار مهمی است.
 در پایان این نشست تفاهم‌نامه دوجانبه همکاری بین کمیسیون معادن اتاق بازرگانی و سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور منعقد شد.