تاریخ : شنبه 24 شهريور 1403
کد 7772

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی اصفهان عنوان کرد

قیمت‌گذاری دستوری و ارز ترجیحی دو مشکل حوزه کشاورزی و دامپروری

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی اصفهان یکی از معضلات صنعت دامپروری را قیمت‌گذاری دستوری و رفع ارز ترجیحی عنوان کرد و گفت: در اتاق بازرگانی پژوهش‌هایی در راستای اصلاح قوانین قیمت‌گذاری صورت گرفته است.
به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، محمدجعفر فوده، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در نشست هم‌اندیشی فعالان بخش کشاورزی و دامپروری با رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در دو دوره گذشته اتاق اصفهان در بخش کشاورزی چندان دغدغه‌ای وجود نداشت و علت آن این بود که رؤسای این کمیسیون‌ها خود فعال بخش کشاورزی نبودند.
 وی افزود: این دوره برای نخستین بار رئیس کمیسیون کشاورزی و سایر اعضای این کمیسیون خود از فعالان بخش کشاورزی و دامپروری هستند.
 نایب‌رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به اینکه یکی از فعال‌ترین کمیسیون‌های اتاق اصفهان کمیسیون کشاورزی است، بیان داشت: در تمام کمیته‌های کمیسیون‌های کشاورزی معاونین جهاد کشاورزی اصفهان حضور دارند و اتفاقات خوبی در حمایت از بخش کشاورزی در آن رخ داده است.
 وی یکی از معضلات صنعت دامپروری را قیمت‌گذاری دستوری و رفع ارز ترجیحی عنوان کرد و گفت: در اتاق بازرگانی پژوهش‌هایی در راستای اصلاح قوانین قیمت‌گذاری صورت گرفته است.
 محسن حیدری، نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق اصفهان نیز در این نشست با اشاره به اینکه استان اصفهان رتبه یک تولید شیر، تخم مرغ و شترمرغ کشور را دارد، اظهار کرد: این استان در صنعت دامپروری به دلیل کیفیت، جایگاه خاص در کشور دارد و از دانش فنی دانشگاه‌های خوبی همچون دانشگاه صنعتی و دانشگاه آزاد خوراسگان بهره‌مند است.
 نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق اصفهان تصریح کرد: استان اصفهان در حالی به پرورش و تولید مرغ می‌پردازد که به دلایل شرایط اقلیمی در معرض بیماری طیور قرار دارد؛ اما این استان با استان‌های شمالی کشور که تولیدکننده مرغ هستند در شرایط رقابت قرار دارد و همه این موفقیت‌ها را باتوجه‌به محدودیت‌های آبی و خشکسالی به دست آورده است.
 وی ادامه داد: از رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی انتظار داریم در تصمیم‌گیری‌های خود از نظرات تشکل‌ها و فعالان این عرصه استفاده و سپس تصمیم‌گیری کنند.
 نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق اصفهان در ادامه به صادرات محصولات دامی و کشاورزی اشاره کرد و افزود: اصفهان نیازمند ساخت یک پایانه صادراتی است؛ زیرا بیش از ۷۰ درصد شیر تولیدی و تخم‌مرغ مصرفی اصفهان در خارج استان مصرف می‌شود و حدود ۸۰ درصد محصولات کشاورزی این استان از مرز سایر استان‌های کشور صادر می‌شود.
 مهرداد مرادمند، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: استان اصفهان در زمینه دام و طیور صنعت پیشرو است و تاکنون در مورد مسائل و مشکلات این حوزه چندین جلسه برگزار شده است؛ اما با وجود پیگیری در فرجه زمانی کوتاه اتفاق خاصی نمی‌افتد.
 وی افزود: در زمینه مسائل صادراتی رسیدگی به برخی از امور از دست وزارت خارجه خارج است و ورود کمیسیون کشاورزی مجلس نیاز است .
 رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان تصریح کرد: در زمینه صادرات محصولات کشاورزی و دامی دستورالعمل فروش ریالی و تعهد ارزی با هم همخوانی ندارد که این امر به ضرر سرمایه‌گذار است و باید هر چه سریع‌تر رفع شود.
حسن جعفری، مدیرعامل اتحادیه دامداران استان اصفهان در این نشست گفت: در کشور هفت استان دارای تشکل هستند که ۶۵ درصد شیر کشور را تولید می‌کنند؛ اما در تصمیم‌گیری‌های دولت نقشی ندارند که انتظار می‌رود در جلسات تصمیم‌گیری، استان‌های شاخص حضور داشته باشند.
 در این نشست فعالان صنفی گاوداران، گلخانه‌داران و سایر فعالان حوزه کشاورزی و دامپروری معضلات و مشکلات این حوزه را مطرح کردند.