تاریخ : شنبه 24 شهريور 1403
کد 7771

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی:

عمده مشکلات بخش کشاورزی به عدم تصمیم‌گیری صحیح و شفاف بر می‌گردد

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن گوشت مرغ در کشور تولید می‌شود که حدود ۲ میلیون ۲۰۰ هزار تن آن مصرف و مابقی مازاد است که یا باید منجمد یا صادر شود.
به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، محمدجواد عسکری، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در نشست هم‌اندیشی با فعالان بخش کشاورزی و دامپروری در اتاق اصفهان با اشاره به اینکه امنیت غذایی یکی از مطالبات جدی هر حکومت، دولت و ملتی است، گفت: در بسیاری از کشورهای پیشرفته در زمینه امنیت غذایی برنامه‌ریزی زیادی شده است.
 وی با اشاره به اینکه بخش کشاورزی و دامپروری یکی از بخش‌های تأثیرگذار در سایر حوزه‌های غذایی است، افزود: این حوزه حدود ۴.۵ میلیون بهره‌بردار دارد که ۳۰ درصد بخش اشتغال کشور را به خود اختصاص داده است.
 رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بخش عمده‌ای از مشکلات حل نشده این حوزه به عدم تصمیم‌گیری صحیح و شفاف بر می‌گردد که سعی شده است از طریق مجلس بازدیدهای مختلفی از کارخانجات انجام و مشکلات احصا شود.
 وی ادامه داد: تاکنون حدود ۲۰ نامه مربوط به این حوزه به دفتر رهبر معظم انقلاب برای رفع موانع و مشکلات ارسال شده است.
 عسکری در مورد ارز ترجیحی و حذف آن گفت: رفع این مسئله به سیستم بانک مرکزی بر می‌گردد؛ اما سعی شده در چشم‌انداز ۲۰ساله این موارد لحاظ شود.
 وی افزود: متأسفانه امروز ما خیلی از بازارهای جهانی را ازدست‌داده‌ایم و این در حالی است که کیفیت برخی از محصولات تولیدی ما از کشورهای روسیه و ترکیه بالاتر است.
 رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ۲۱ هزار مجوز مرغداری در کشور صادر شده است که فقط ۱۶ هزار و ۵۰۰ واحد مرغداری فعال است که از این تعداد حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن گوشت مرغ تولید می‌شود که ۲ میلیون ۲۰۰ هزار تن مصرف داریم و ۴۰۰ هزار تن مازاد است که باید صادر شود که ایجاد انگیزه برای صادرکننده شود.
 وی با تأکید به اینکه بزرگ‌ترین مشکل ما در این حوزه مشکل مدیریتی و بی‌برنامگی در تولید دامی است، گفت: در طی نشست‌های اخیر در خصوص افزایش قیمت شیر نیز مذاکره شده است که دغدغه دامداران بر طرف شود.
 عسکری با اشاره به واگذاری واردات نهاده‌های دامی به دامداران برجسته استان و تشکل‌ها، افزود: در راستای واردات بر حسب نیاز استان و با هدف حذف واسطه‌ها و افزایش کیفیت محصولات وارداتی، پیگیری شود.
 وی ارائه وام کم‌بهره به بخش دام و طیور و کشاورزی، ارائه راهکارهای اجرایی در راستای تسهیلگری رفع تعهد ارزی بخش کشاورزی و برخورد با قطع‌کنندگان عمدی یا سهوی زنجیره تولید دام و طیور و کشاورزی را از دیگر پیگیری‌های این کمیسیون در اصفهان برشمرد.
 رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، پیگیری مشارکت دادن و حضور یک الی دو نفر از تولیدکنندگان برجسته استان در جلسات شورای گفتگوی ملی و کارگروه‌های مختلف دولت در سطح ملی، بررسی اجرای بیمه کار کارفرمایان بخش کشاورزی توسط سازمان تأمین اجتماعی و ایجاد دبیرخانه مشترک بین کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان و کمیسیون کشاورزی مجلس مطابق با هماهنگی‌های صورت گرفته توسط نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی را از دیگر اقدامات برشمرد.