تاریخ : دوشنبه 12 شهريور 1403
کد 7747

در اولین رویداد فناورانه در حوزه دام سنگین مطرح شد؛

شرکت‌های دانش‌بنیان، عامل اصلی افزایش بهره‌وری صنعت کشاورزی

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان در اولین رویداد فناورانه در حوزه دام سنگین با اشاره به اینکه تا سال ۱۴۲۰ باید حدود ۱۸۰ میلیون تن غذا در کشور تولید شود؛ اما با توجه به محدودیت‌های منابع آبی، خاکی و تغییرات اقلیمی در کشور طبیعتاً دستیابی به این امر امکان‌پذیر نیست، بیان کرد: برای تأمین غذا در سال‌های آینده باید میزان بهره‌وری در حوزه کشاورزی را ارتقاء دهیم.
به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، محسن دادار، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان گفت: در حال حاضر یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های افزایش بهره‌وری در حوزه کشاورزی، افزایش دانش و آگاهی و رسوخ علم و دانش به بخش کشاورزی و دامپروری است. امروز شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از گزینه‌های اصلی برای افزایش بهره‌وری و رسوخ دانش به سطح کشاورزی هستند.
 وی با اشاره به این موضوع که برگزاری چنین رویدادهایی در استان می‌تواند سرمنشأ بسیار مؤثری برای ارتقا دانش بخش کشاورزی در سطح استان و کشور باشد، گفت: در حال حاضر تنها حدود ۷ درصد از شرکت‌های فناور در حوزه کشاورزی در سطح کشور مشغول به فعالیت هستند و در استان نیز تنها ۱۰ درصد از دانش‌بنیان‌ها در این حوزه مشغول به فعالیت هستند. لازم است با یک تلاش و عزم جدی زمینه فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان را در حوزه کشاورزی افزایش دهیم.
 وی ادامه داد: اولین رویداد فناورانه در حوزه دام سنگین در حقیقت پیش‌زمینه‌ای است که بتوان زمینه حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در عرصه کشاورزی را افزایش داد. مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان بیش از ۱۱ سال است که مرکز رشد خود را تشکیل داده و در حال حاضر این مرکز به پردیس یا دهکده نوآوری کشاورزی ارتقا پیدا کرده است. تا به امروز ۴۰ درصد از شرکت‌های دانش‌بنیان در پردیس فناوری و نوآوری مرکز تحقیقات و کشاورزی استان اصفهان مستقر هستند. هم چنین در سال ۱۴۰۲ برای اولین‌بار پارک علم و فناوری کشاورزی در کشور توسط سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ایجاد شده است.
 رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان بیان کرد: امیدواریم در این رویداد با شناسایی چالش‌ها و مشکلات بخش دام سنگین بتوانیم زمینه حضور شرکت‌های دانش‌بنیان را در این حوزه افزایش دهیم تا آنها بتوانند با نقش‌آفرینی مؤثر خود در این حوزه اقدام اساسی در جهت رفع مشکلات داشته باشند. بر اساس مصوبه شورای برنامه‌ریزی استان، بین ۳۰ تا ۵۰ درصد از مساحت ساختمان سیلو در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در بخش کشاورزی قرار خواهد گرفت و امیدواریم با حضور شرکت‌ها در این ساختمان بتوان یک نقش‌آفرینی و اثر ماندگار در حوزه کشاورزی ایجاد کرد.
 وی خاطرنشان می‌شود؛ اولین رویداد فناورانه در حوزه دام سنگین با همکاری اتاق بازرگانی اصفهان، اتحادیه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و کارشناس و متخصصان دامپروری برگزار شد و متخصصان صنعت دامپروری در این نشست نیازهای فناورانه خود را در حوزه دام سنگین ارائه دادند.