تاریخ : يکشنبه 11 شهريور 1403
کد 7738

سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا:

اتاق بازرگانی بارسلون اسپانیا آماده همکاری با اتاق اصفهان است

سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا گفت: ارتباط سفارت ایران با اتاق بازرگانی بارسلون بسیار خوب و نزدیک است و طی آخرین ملاقات انجام شده رئیس اتاق بازگانی شهر بارسلون اعلام آمادگی همکاری با اتاق اصفهان داشته است.
 به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی اصفهان؛ رضا زبیب، سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا در جلسه برنامه‌ریزی اعزام هیئت تجاری از اصفهان به اسپانیا گفت: امروزه موتور اقتصاد اسپانیا، ایالت کاتالونیا است و تمامی تحولات اقتصادی و صنعتی از آنجا می‌گذرد. در حال حاضر نرخ رشد اقتصادی این منطقه در سال گذشته ۹.۶ درصد بوده است. همچنین میزان تجارت خارجی این منطقه در سال ۲۰۲۳، ۱۶۵ میلیارد یورو بوده است که از این مقدار ۷۹ میلیارد یورو مربوط به صادرات و ۸۶ میلیارد یورو سهم واردات بوده است. بیشترین آمار معاملات اقتصادی ایران با کشور اسپانیا مربوط به سال ۲۰۲۱ با مبلغی بالغ بر ۱۲۰ میلیون یورو بوده است. همچنین بیشترین سهم صادرات کشورمان با ایالت کاتالونیا در سال ۲۰۲۲، ۱۶ میلیون یورو بوده است.
 رضا زبیب بیان کرد: به منظور کاربردی‌تر شدن و هدفمندتر شدن سفر به نظر می‌رسد هرچه کار غیردولتی‌تر و با حضور اعضای اتاق بازرگانی و شرکت‌های ایرانی انجام گیرد نتیجه کار بهتر خواهد بود. یکی از فعالیت‌هایی که می‌تواند در توسعه روابط تأثیرگذار باشد، بازدید از پارک فناوری بارسلونا است. در حال حاضر این پارک بسیار پیشرفته است و ایالت کاتالونیا نیز امتیازهای ویژه‌ای به شرکت‌های مستقر در آن پارک می‌دهد.
 وی افزود: در حال حاضر سفارت جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا به دنبال آن است تا ارتباط پارک‌های فناوری ایران را با این پارک برقرار کند و این سفر می‌تواند نقطه آغاز خوبی برای این حرکت باشد. ارتباط سفارت ایران با اتاق بازرگانی بارسلون بسیار خوب و نزدیک است و طی آخرین ملاقات انجام شده رئیس اتاق بازگانی شهر بارسلون اعلام آمادگی همکاری با اتاق اصفهان داشته است.
 سفیر ایران در اسپانیا خاطرنشان کرد: باتوجه‌به سابقه فرهنگی اصفهان پیشنهاد می‌شود تا در حاشیه این سفر یک برنامه فرهنگی نیز در خانه آسیا مستقر شهر بارسلون برگزار شود تا روابط فرهنگی نیز علاوه بر روابط تجاری گسترش یابد.
 
 در ادامه؛ محمدرضا برکتین، عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی اصفهان گفت: باید قبول کنیم بنا به دلایل و شرایط حال حاضر تا مقداری از جریان تجارت خارجی عقب مانده‌ایم. یقیناً با اعزام این هیئت تجاری و با کمک سفارت ایران نقطه آغازی در جهت گسترش روابط ایران با کشورهای جهان برقرار خواهد بود.