تاریخ : شنبه 10 شهريور 1403
کد 7734

نایب رئیس اتاق بازرگانی اصفهان:

سیاست‌های اشتباه، تعادل زنجیره فولاد را بر هم می‌زند

نایب رئیس اتاق بازرگانی اصفهان گفت: باید کاری کنیم که همه برنده باشیم و برای این کار باید نگاه ملی داشت و از نگاه‌های بخشی، استانی و منطقه‌ای خودداری کنیم و منافع عادلانه و معقول را برای همه بازیگران صنعت ببینیم.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان؛ محمدیاسر طیب‌نیا، نایب رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در همایش «توسعه متوازن و پایدار صنعت آهن و فولاد ایران» اظهار کرد: آن چیزی که امروز در صنعت فولاد به عنوان مشکل و چالش با آن مواجه هستیم در سایر صنایع نیز حاکم است.
وی در ادامه با بیان اینکه امروز صنعت فولاد به نقطه قوت صنعت کشور تبدیل شده است و اگر صنعت فولاد به شکل امروزی وجود نداشت و مجموعه‌هایی مانند فولاد مبارکه را نداشتیم در تحریم‌ها در دهه گذشته کمر صنعت کشور خم و شکسته شده بود، ادامه داد: امروز همه کشورهای توسعه‌یافته، صنعت فولاد را علی‌رغم تغییراتی که در ساختار صنعت کشور ایجاد شده، حفظ کردند. همچنین کشورهای در حال توسعه نیز اول از همه روی این صنعت سرمایه‌گذاری کردند و همواره از آن حمایت کردند.
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه امروز جایگاه صنعت فولاد ایران در عرصه بین‌المللی قدرتمند است، اضافه کرد: ما در سطح بین‌الملل رتبه دهم را داریم و رشد این صنعت نسبت به دیگر صنایع ۲.۵ برابر است، هر چند در ۲ سال اخیر رشد صنعت فولاد نسبت به سال‌های قبل‌تر خوب نبود اما رشد در زنجیره فولاد بالای ۱۰ درصد بوده است.
وی با بیان اینکه صنعت فولاد به صورت مستقیم سهم ۴.۵ درصدی GDP کشور را به خود اختصاص داده است و در بخش زیربنایی تأثیرگذاری بیشتری را داشته است، اضافه کرد: صنعت فولاد در خودکفایی کشور نقش آفرین بوده است.
نایب رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه در سال گذشته مجوز ۲۰ میلیون تن تولید فولاد جدید در کشور صادر شده است، اضافه کرد: میزان مجوزهای صادر شده برای تولید فولاد در کشور به ۱۴۵ میلیون تن رسیده است. صنعتی که نقطه قوت اقتصاد و صنعت ما است در حال زمین خوردن است و ما خودمان استاد تبدیل کردن نقاط قوت به چالش و بحران هستیم.
وی با بیان اینکه صنعت فولاد صنعتی اشتغال‌زا است گفت: تنها فولاد مبارکه برای ۳۹۰ هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد کرده و در مجموع می‌توان گفت کل صنعت فولاد یک میلیون و ۲۰۰ هزار شغل ایجاد کرده و نباید اجازه دهیم این صنعت با چالش رو به رو شود.
طیب‌نیا با اشاره به اینکه عدم توازن در زنجیره صنعت از انرژی گرفته تا تأمین مواد اولیه از چالش‌های اصلی صنعت فولاد است، افزود: تا چند سال پیش ما مشکل تأمین مواد اولیه و حمل و نقل داشتیم و امروز مشکل برق، کمبود آب، مواد اولیه و … این صنعت را تحت تأثیر قرار داده است.
وی با بیان اینکه عقب‌ماندگی در حوزه اکتشاف و بهره‌برداری از معادن چالش جدی است، اضافه کرد: پراکندگی در زنجیره نیز چالش دیگری است که باید مورد بررسی قرار گیرد.
نایب رئیس اتاق بازرگانی اصفهان تاکید کرد: ما باید کاری کنیم که همه برنده باشیم و برای این کار باید نگاه ملی داشت و از نگاه‌های بخشی، استانی و منطقه‌ای خودداری کنیم و منافع عادلانه و معقول را برای همه بازیگران صنعت ببینیم.
وی با بیان اینکه قوانین باید قابل پیش بینی باشد، گفت: ما نمی‌توانیم پیش بینی کنیم که هر سال چه تصمیمی قرار است در حوزه هزینه‌های برق و گاز گرفته شود؟ باید حاکمیت و قانون‌گذار از سیاست‌گذاری‌های نامتناسب با حوزه صنعت خودداری کند. سیاست‌های تعرفه‌ای، سیاست‌های ارزی و … هر روز توازن و تعادل زنجیره فولاد را بر هم می‌زند و باید وحدت رویه در این زمینه ایجاد شود.