تاریخ : يکشنبه 14 دي 1393
کد 77

در حقوق شهروندی هیچ تفاوتی بین حقوق زن و مرد وجود ندارد

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان گفت:در حقوق شهروندی هیچ تفاوتی بین حقوق زن و مرد وجود ندارد .

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان گفت:در حقوق شهروندی هیچ تفاوتی بین حقوق زن و مرد وجود ندارد .  

«قدرت الله نوروزی»در میزگرد تخصصی زنان و حقوق شهروندی که به همت کمیسیون توسعه توان اقتصادی و بازرگانی اتاق اصفهان در سالن اجتماعات این اتاق برگزار شد،با اشاره به اینکه در نظام حقوقی کشور هر دو بخش حقوق شهروندی و بشر مورد توجه قرار گرفته است ،گفت:نباید از واژه حقوق بشر ترسید زیرا حقوق بشر به آحاد مردم بدون توجه به جغرافیا و سرزمین است و  حقوق شهروندی به حقوقی گفته می شود که متعلق به شهروندان یک کشور است که در ازای حقوقی که شهروندان دارند تکالیفی هم دارند.

نوروزی عدم آشنایی مردم بویژه بانوان با قوانین و مقررات را یکی از چالش های آنان برشمرد و گفت:در قوانین منعی برای کسب مسوولیت توسط بانوان وجود ندارد.

وی تشکل گرایی بانوان را مهم ارزیابی کرد و گفت:زنان در قالب تشکلهای موثرمی توانند احقاق حقوق خود کنند و مردان نمی توانند از حقوق آنان دفاع کنند.

نوروزی توجه به شایسته سالاری و اصلاح قوانین را دو موضوع مهم جامعه زنان دانست و گفت:اگر شایسته  سالاری در همه بخش ها حاکم شود تبعیض جنسیتی و تفسیر مردگونه از قوانین برطرف می شود.

حقوق شهروندی نباید تفسیر جنسیتی شود

«زهرا اخوان نسب»رییس کمیسیون توسعه توان اقتصادی و بازرگانی اتاق اصفهان در این نشست گفت: حقوق شهروندی با توجه به تبعیض های جنسیتی در جامعه تعریف شده و باید در فعالیت های اجتماعی و اقتصادی تبعیض  جنسیتی قایل نشوند.

وی با اشاره به این مطلب که جامعه ایران در حال گذر از سنت به مدرنیته است ،افزود:زیرساخت های جامعه مدرن هنوز شکل نگرفته است به همین دلیل بانوان به حقوق اولیه خود دست پیدا نکردند.

 وی هزینه توانمند شدن بانوان را نوعی سرمایه گذاری برای جامعه برشمرد و گفت:زنان ایرانی در برخوردار از حقوق شهروندی از حد متوسط به پایین برخوردارند.

ارتباطات ضعیف و متشکل نبودن دو چالش عمده بانوان است

«ندا واشیانی پور»عضو شورای شهر اصفهان در این جلسه گفت:قوانین بر اساس مقتضیات زمان نوشته می شود و با پیگیری و مداومت می توان آن را اصلاح کرد.

وی اضافه کرد:زنان نسل قبل به دلیل مقتضیات زمان به امور خانه داری و تربیت فرزند مشغول شدند و بر اساس شرایط آنروز قوانین تنظیم شد ولی امروز زنان مسوولیت اجتماعی فراتر از گذشته را دارند .

وی ضعیف بودن ارتباطات زنان در جامعه و کنار هم نبودن را دو چالش جدی بانوان در احقاق حقوق انان دانست و گفت:نمایندگان زن در مجلس می تواند با همکاری تشکلها و زنان فعال زمینه اصلاح قوانین را فراهم سازند.

آلبوم تصاویر حقوق شهروندی