تاریخ : پنجشنبه 1 شهريور 1403
کد 7694

در نشست خبری همایش «توسعه متوازن و پایدار صنعت آهن و فولاد ایران» در اتاق بازرگانی مطرح شد

۴۰ درصد فولاد کشور در اصفهان تولید می‌شود/ نصف جهان پایتخت فولاد ایران است

رئیس انجمن فولاد ایران گفت: در حال حاضر آب استفاده شده در بیشتر صنایع فولادی کشور از محل تصفیه و بازچرخانی فاضلاب شهرهای پیرامون واحدهای فولادسازی تأمین می‌شود.
به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، بهرام سبحانی، رئیس انجمن فولاد ایران در نشست خبری همایش تخصصی «توسعه متوازن و پایدار صنعت آهن و فولاد ایران» در اتاق بازرگانی اصفهان افزود: امروز ایران با بیش از ۳۰ میلیون تُن تولید فولاد، بزرگ‌ترین تولیدکننده این محصول راهبردی در خاورمیانه است و ۴۰ درصد تولید فولاد کشور در اصفهان انجام می‌شود و وجود کارخانه ذوب‌آهن به‌عنوان نخستین تولیدکننده فولاد کشور و فولاد مبارکه به‌عنوان بزرگ‌ترین واحد فولادی ایران باعث شده است تا اصفهان مهد فولاد کشور باشد.
 رئیس انجمن فولاد ایران ادامه داد: با بررسی هر صنعت فولادی که در کشور راه‌اندازی شده است درمی‌یابیم که از نیروهای متخصص فولاد مبارکه یا ذوب‌آهن در آنها استفاده شده است و صنعت فولاد این استان متخصصان بسیاری را در این حوزه تربیت کرده و ازاین‌رو اصفهان ظرفیت برگزاری همایش‌های تخصصی بیشتری را در سطوح ملی و بین‌المللی این حوزه داراست.
 رئیس شورای راهبردی همایش «توسعه متوازن و پایدار صنعت آهن و فولاد ایران» تصریح کرد: اصفهان به‌عنوان مهد و پایتخت فولاد ایران می‌تواند بهترین و بیشترین همایش‌ها و نمایشگاه‌ها را در این حوزه برگزار کند و در همین راستا شورای راهبردی همایش توسعه متوازن و پایدار صنعت آهن و فولاد در این حوزه صنعتی شکل گرفت که دبیرخانه آن، کمیسیون معادن اتاق بازرگانی اصفهان و اعضای آن مدیران عامل شرکت‌های فولادی اصفهان هستند.
 سبحانی اظهار داشت: نخستین همایش «توسعه متوازن و پایدار صنعت آهن و فولاد ایران» چهارشنبه هفته آینده در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار خواهد شد و این نشست با چهار پنل تخصصی شامل سیاست‌گذاری و نظام حکمرانی، نقش تأمین پایدار مواد اولیه، تولید و تجارت و چالش‌های زیرساخت و انرژی، نقش ارتقای تکنولوژی و هوشمندسازی در صنایع برگزار می‌شود.
 رئیس انجمن فولاد ایران همچنین گفت: صنعت فولاد کمترین نقش را در بحران کم‌آبی دارد و بر اساس آمار وزارت نیرو، حدود ۹۲ درصد آب مصرفی کشور در بخش کشاورزی، پنج درصد در بخش مسکونی و تنها حدود سه تا چهار درصد در کل صنعت کشور استفاده می‌شود و بر اساس آمار رسمی تنها «۲ دهم درصد» آب کشور در صنعت فولاد استفاده می‌شود و درباره مشکلات زیست‌محیطی و بحران آب هم نباید آدرس غلط به مردم داد.
 وی اضافه کرد: در حال حاضر آب استفاده شده در بیشتر صنایع فولادی کشور از محل تصفیه و بازچرخانی فاضلاب شهرهای پیرامون واحدهای فولادسازی تأمین می‌شود و از همین روست که چه زاینده‌رود آب داشته باشد یا نداشته باشد، تولید فولاد در استان اصفهان بی‌وقفه ادامه دارد.