تاریخ : سه شنبه 16 مرداد 1403
کد 7657

برگزاری یک‌صد و سی و نهمین جلسه شورای گفت‌وگو بخش خصوصی و دولت؛

تقویت صادرات اصفهان، نیازمند بهبود عملکرد و فعالیت‌های مستمر است

یک‌صد و سی و نهمین جلسه شورای گفت‌وگو بخش خصوصی و دولت، به میزبانی اتاق بازرگانی اصفهان با حضور نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، رئیس اتاق بازرگانی سنندج، رئیس اتاق بازرگانی اصفهان به همراه جمعی از هیئت نمایندگان و برخی مسئولان استان اصفهان برگزار شد.
به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، امیر کشانی، رئیس اتاق اصفهان در یک‌صد و سی و نهمین جلسه شورای گفت‌وگو بخش خصوصی و دولت، ضمن تسلیت شهادت اسماعیل هنیه، رئیس‌دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس، گفت: امیدوارم هرچه زودتر شاهد ریشه‌کن‌شدن جنایت‌های بی‌رحمانه رژیم اشغالگر اسرائیل باشیم، در این مدت حدود ۴۰ هزار نفر از مردم بی‌گناه فلسطین به دست رژیم کشنده به شهادت رسیدند.
 
 سید رضا مرتضوی، استاندار اصفهان نیز در این جلسه، اظهار کرد: به جهت تقویت صادرات استانی به کمک اتاق بازرگانی اصفهان به دنبال ظرفیت‌سازی اعتبارات استان هستیم، ازاین‌جهت می‌توان از پتانسیل‌های موجود همچون مجموعه‌ها، نمایشگاه‌ها و حضور هیئت‌های تجاری بهره‌مند بشویم.
 وی با تأکید بر اینکه تقویت صادرات استانی نیازمند فعالیت‌های مستمر است، افزود: همچنین نیاز است به جهت بهبود صادرات استانی و ایجاد فرصت‌های بیشتر صادراتی بازنگری انجام شود.
 استاندار اصفهان با بیان اینکه استانداری اصفهان به جهت برداشتن موانع موجود در جهت افزایش صادرات کمک می‌کند، گفت: استانداری اصفهان می‌تواند جهت‌گیری بانکی، تسهیلاتی و مدیریتی را به سمت صادرات سوق بدهد، ما به دنبال این هستیم با ایجاد مشوق‌ها و ظرفیت‌ها بتوانیم به روند توسعه صادرات استان کمک کنیم تا به یک نقطه مطلوب استانی برسیم.
 
مهدی طغیانی، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در این نشست با بیان اینکه در مدیریت صادراتی دچار ضعف هستیم، گفت: باید یک نهاد به جهت بهبود صادرات وجود داشته باشد، تا شرکت‌های بخش خصوصی بتوانند به جهت توسعه صادرات مشاوره‌های ایمن صادراتی دریافت کنند، همچنین باید به جهت توسعه صادراتی از جامعه علمی هم نظرخواهی شود.
 
 علی‌اکبر عبدالملکی، رئیس اتاق بازرگانی سنندج، در خصوص توسعه صادرات استان‌ها، گفت: فعالان صادراتی استان اصفهان برای صادرات کالاهای خود اغلب از مرز مریوان استفاده می‌کنند، باتوجه‌به تفاهم‌نامه‌ای که بین اتاق بازرگانی کردستان و اصفهان منعقد شده، آمادگی داریم برای رسیدگی به مشکلات فعالان اقتصادی در کردستان دفتر مشترکی ایجاد کنیم، همچنین باید توجه داشت توسعه صادرات به گردشگری کمک شایانی خواهد کرد.
 
 رسول کوهستانی، مدیرکل گمرکات استان اصفهان، با بیان اینکه صادرات این استان در سال گذشته حدود ۳ میلیارد و ۹۳۸ میلیون دلار بوده است، اظهار داشت: استان اصفهان ۱۵۰ شرکت برتر در زمینه صادرات دارد؛ اما این آمار سال ۱۴۰۲ توسط ۱۱۰ شرکت انجام شده که ۹ شرکت فاقد واردات و ۴۰ شرکت فاقد صادرات بودند.
 وی اضافه کرد: میزان صادرات استان از طریق گمرک در سال گذشته به میزان ۲ میلیون و ۱۱۵ هزار تن و به ارزش یک میلیارد و ۳۲۲ میلیون دلار بوده که تقریباً معادل مدت مشابه سال قبل‌تر (۱۴۰۱) است. اقلام صادراتی گمرکات استان اصفهان ۷۵۹ نوع کالا بوده که در طی این مدت ۸۷ درصد از کل محصولات صادراتی گمرکات استان اصفهان شامل چدن، آهن، فولاد و مصنوعات آن، محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی، فرش ماشینی و دستباف، محصولات لبنی، مس و مصنوعات آن بوده است.
 مدیرکل گمرکات استان اصفهان، تأکید کرد: میزان صادرات این محصولات در مقایسه با سه ماه نخست سال گذشته ۵۹ میلیون دلار کاهش‌یافته است. صادرات این استان در بهار ۱۴۰۳ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی ۳۴ درصد و حیث ارزش ۳۲ درصد کاهش داشت.
 
 فرشته امینی، عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون توسعه صادرات و مدیریت واردات اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این نشست تصریح کرد: قطعاً فعالان اقتصادی از اهمیت صادرات غافل نیستند و نقش آن را در توسعه اقتصادی می‌دانند، اصفهان در زمینه محصولات طبیعی و کشاورزی خاموشی صادرات دارد و دراین‌خصوص به دنبال افزایش سهم صادرات استان با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان هستیم.
 وی افزود: در این راستا با بررسی شرکت‌های خصوصی و دولتی ۶۰ کالا با مزایای صادراتی را شناسایی و چند کشور را به‌عنوان کشورهای مورد هدف قرار دادیم که کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، افغانستان، عراق، چین، پاکستان، ترکیه و روسیه از جمله کشورهای در اولویت است که نقشه توسعه صادراتی استان برای آن ترسیم شده است.
 
 محسن ایروانی، سرپرست اقتصادی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان، گفت: دستگاه‌های اجرایی استان باید تجار و بنگاه‌های پیشرویی را که خودشان متولی آنها هستند را شناسایی کنند و با آنها وارد مذاکره شده تا بتوانند نقاط قوت، ضعف و چالش‌های آنها را شناسایی کنند تا متوجه شوند الان چه قوانین و مقرراتی می‌تواند در سطح استانی به آنها کمک کند و با مشورت خود آنها به راهکارها و برنامه‌های عملیاتی برسند تا بتوانند با ایجاد سازوکار مناسب برای ترویج مستمر کالاهای مزیت دار در بازارهای هدف به توسعه صادرات در استان کمک نمایند.
 
آلبوم تصاویر جلسه شورای گفت‌وگو بخش خصوصی و دولت