تاریخ : پنجشنبه 11 مرداد 1403
کد 7648

اقتصاد کشاورزی نیازمند بسته سیاست راهبردی نظام‌مند است

امضای تفاهم نامه همکاری توسعه اقتصاد دانش‌بنیان مرکز تحقیقات کشاورزی با اتاق اصفهان

با حضور رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تفاهم‌نامه همکاری توسعه اقتصاد دانش‌بنیان بخش کشاورزی مرکز تحقیقات کشاورزی استان اصفهان و اتاق بازرگانی منعقد شد.
به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، با حضور با سید مجتبی خیام نکویی، معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و امیر کشانی، رئیس اتاق بازرگانی اصفهان عقد تفاهم‌نامه همکاری توسعه اقتصاد دانش‌بنیان بخش کشاورزی مرکز تحقیقات کشاورزی استان اصفهان و اتاق بازرگانی و نیز راه‌اندازی شانزدهمین مرکز دانش‌بنیان کشاورزی کشور در اصفهان منعقد شد.

 سید مجتبی خیام نکویی، معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در نشست کمیسیون دانش‌بنیان که در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد ضمن محکوم کردن حادثه تروریستی، با اشاره به اینکه موضوع امنیت غذایی در کشور هیچگاه موضوعی در اولویت نبوده است، اظهار کرد: در طول ۴۴ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با وجود راهبردهای امام خمینی (ره) و رهبری در این زمینه اما در طول این سال‌ها به امنیت غذایی به‌طورجدی پرداخته نشده است.
 وی با اشاره به اینکه در نخستین جلسات دولت سیزدهم موضوع امنیت غذایی مطرح شد، افزود: به این مقوله باید نگاه واقع‌بینانه داشت و نمی‌توان فقط دولت‌ها را مقصر دانست درصورتی‌که این بخش مظلومانه از تولید ۲۰۵ میلیون‌تنی برای ۳۵ میلیون نفر در ۴۴ سال گذشته به رشد پنج برابری تولید برای جمعیت فعلی رسیده است.
 رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به اینکه در حال حاضر تراز تجاری ما در کشور منفی است، گفت: یکی از دلایل، بی‌توجهی نیاز مواد غذایی کافی به نسبت جمعیت است درحالی‌که این روند تولید به‌مرور کاهش پیدا کرده است که یکی از دلایل آن کمبود منابع آبی در کشور بوده است.
 وی با تأکید به اینکه ما باید به آینده توجه داشته باشیم که با این منابع آبی موجود بتوانیم برای سال ۱۴۳۰ و جمعیت ۱۰۰ میلیون‌نفری بیش از ۵۰ میلیون تن مواد غذایی تولید کنیم، بیان داشت: قطعاً این کار شدنی و دارای الزامات و نیازمند ورود صنعت دانش‌بنیان به کشور است.
 خیام نکویی گفت: پیش‌ازاین کشاورزی ما غیراقتصادی و معیشتی بوده است؛ اما باید از این مسیر عبور و از غیر اقتصادی‌بودن و پوسته معیشتی خارج شد.
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تصریح کرد: ما در کشور ۸ هزار و ۳۰۰ گونه گیاه داریم که ۲ هزارگونه آن از گیاهان دارویی است که فقط صادرات ۲۰ مورد آن توانایی جایگزینی فروش نفت در کشور را دارد.
 وی تأکید کرد: در حوزه نیروی انسانی نیز ما بستر و افراد تحصیل‌کرده فراوانی داریم و این در حالی است که وقتی از اقتصاد دانش بنیان به‌عنوان مهم‌ترین عنصر اقتصادی نام برده می‌شود منظور استفاده از همین افراد با دانش است.
 خیام نکویی دیگر چالش این حوزه را خرد شدن اراضی کشاورزی و سهم‌الارث شدن عنوان کرد و افزود: عدم اولویت از ۱۳۳ محصول کشاورزی که ۱۵ محصول آن عمده و هشت مورد آن راهبردی است، یکی دیگر از چالش‌های حوزه کشاورزی کشور است.
 وی بیان داشت: پس از چندین سال که از طرح الگوی کشت می‌گذرد؛ اما همچنان در این زمینه بهینه‌سازی نشده و همچنان در برخی از استان‌ها با مشکل الگوی کشت بخصوص در تولید برنج مواجه هستیم که البته بخش زیادی از این مسئله به تولید و کشت اقتصادی برمی‌گردد و باید در الگوی کشت ایجاد انگیزه برای کشاورز کرد.
 رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی اظهار کرد: مشکل ما در اقتصاد کشاورزی نداشتن بسته سیاست راهبردی و نظام‌مند است.
 وی با اشاره به خودکفایی تولید گندم در کشور گفت: ما در این زمینه سه راهبرد قیمت، بذر دانش‌بنیان، تغذیه داشتیم که موجب شد طی سه سال گذشته از تولید سه میلیون تُن به بیش از ۱۰ میلیون تُن گندم برسیم و این همان ایجاد بسته سیاستی و دانشی است.
 خیام نکویی خاطرنشان کرد: این برآورد از یک محصول راهبری به طور متوسط با میزان هدررفت ۳۰ درصدی از مزرعه تا سفره است که بخشی از این هدررفت به ادوات کشاورزی مربوط می‌شود که در این زمینه استفاده از فناوری نوین، هوش مصنوعی و نیز بهره‌وری از پایه آب‌وخاک توصیه می‌شود.
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی اضافه کرد: کشور ایران این قابلیت خودکفایی در محصولات کاربردی و رسیدن به جایگاه امنیت غذای درجه یک را دارد.
 وی تصریح کرد: ما توانایی خودکفایی در محصولات کشاورزی و رسیدن به تولید ۱۸۰ میلیون تن محصول کشاورزی برای سال ۱۴۳۰ را داریم و تاکنون صادرکننده محصولاتی همچون کره، مرغ، شیرخشک، پنیر، تخم‌مرغ، عسل و غیره بوده‌ایم.
 خیام نکویی گفت: امنیت غذایی فرابخشی و فراقوه ای است و این در حالی است که پیش‌نویس امنیت غذایی در شورای انقلاب‌فرهنگی مطرح شده است که با اجتماع ۲۶ دستگاه اجرایی و ۳۰۰ متخصص ابلاغ شده؛ اما در مرحله اجرا مشکل پیدا کردیم زیرا نیاز به اولویت‌بندی دارد.
 وی اضافه کرد: اصفهان با وجود شهرک علمی و تحقیقاتی رتبه ۱۶ دهکده فناوری در کشور است که در این زمینه همت فعالان این عرصه را برای رسیدن به جایگاه واقعی می‌طلبد.
 
 امیر کشانی، رئیس اتاق بازرگانی اصفهان نیز با اشاره به اهمیت کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان گفت: از دولتمردان عرصه وزارت جهاد کشاورزی انتظار داریم با توجه به اختیاراتی که دارند توجه بیشتری به بخش کشاورزی استان اصفهان داشته باشند؛ زیرا اصفهان یکی از مهم‌ترین استان‌های پیشرو در امر دانش‌بنیان به خصوص در حوزه کشاورزی و صادرات و نیز ارزش‌افزوده است.
 
رفع تعهد ارزی و نیز صدور کارت و چرخه صادراتی چالش بخش کشاورزی
 سید وحید دزفولی، رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به اینکه سال‌های گذشته در حوزه کشاورزی به دلیل زیر مجموعه بودن این بخش در سایر کمیسیون‌ها کمتر کار شده است، گفت: از ۳ هزار عضو اتاق بازرگانی اصفهان فقط ۷۰ نفر کارت بازرگانی در حوزه کشاورزی دارند.
 وی افزود: هدف اصلی ما قالب دادن به بخش حوزه بازرگانی و صادراتی است و این در حالی است که ما در گذشته برخی محصولات کشاورزی را از ایران به کشورهای خارجی صادر کردیم؛ اما همان کشورها که میوه‌های ایرانی را نوظهور می‌دانستند اکنون صادرکننده همان میوه به سایر نقاط جهان و پرچم‌دار هستند.
 رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد: اصفهان در زمینه صادرات پسته، سیب درختی و سایر محصولات کشاورزی بسیار ظرفیت دارد؛ اما متأسفانه برخی از کشورهای همسایه نیز از ما در این زمینه جلوتر هستند.
 وی ادامه داد: نسبت به رفع تعهد ارزی و نیز صدور کارت و چرخه صادراتی باید بیشتر تلاش شود، تا تولیدکننده متضرر نشود چنانکه اصفهان در محصولاتی همچون فلفل دلمه‌ای تولید زیادی داشت؛ اما به دلیل صدور برخی از بخشنامه‌های لحظه‌ای ضرر چند هزار میلیاردی به این محصول وارد شد درصورتی‌که برخی از استان‌ها به راحتی مبادرت به صادرات همین محصول کردند.
 
رویکرد اتاق بازرگانی اصفهان حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان
 وحید فولادگر، رئیس کمیسیون دانش‌بنیان اتاق بازرگانی اصفهان اظهار کرد: رویکرد اتاق در این دوره حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و تجاری‌سازی و فروش و نیز ایفای نقش روزافزون در اقتصاد کشور است.
 وی با اشاره به اخذ توافق‌نامه با تصویب ریاست‌جمهوری گفت: این توافق‌نامه به منظور تأمین فناوری در حوزه صنعت، معدن و بازرگانی و نیز تأمین نیازهای فناورانه است.
 رئیس کمیسیون دانش‌بنیان اتاق بازرگانی اصفهان گفت: در سال گذشته نیز در زمینه هوش مصنوعی ورود پیدا کرده و در حوزه فناورانه و حوزه بذر نیز اقداماتی انجام گرفته است.
 وی اضافه کرد: همچنین چندین ماه پیش جلساتی را با اعضای کمیسیون کشاورزی برگزار و ظرفیت اتاق بازرگانی اصفهان شناسایی شد که قرار شد از اعتباربخشی سرمایه‌گذاران و حمایت شرکت‌های فعال اقتصادی در حوزه صادرات و هم‌افزایی بخش کشاورزی استفاده شود.
 
دانشگاه‌ها دانش و تحقیقات خود را در اختیار کمیسیون کشاورزی بگذارند
 محمدجعفر فوده، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست گفت: تأمین غذا یکی از دغدغه‌های جهانی و امنیت غذایی یک مسئله حیاتی است که در آینده نیز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و جهاد کشاورزی و وزیر آن باید فردی دارای اختیار باشد .
 وی ادامه داد: یکی از مشکلات ما فاصله بین اتاق بازرگانی به‌عنوان بخش سرمایه‌گذار با دانشگاه به‌عنوان بخش علمی و تحقیقاتی در زمینه کشاورزی است و این در حالی است که بسیاری از پژوهش‌های دانشی و مقالات دانشگاهی سال‌ها خاک می‌خورد بدون اینکه به مرحله تولید و فناوری برسد.
 
 نایب‌رئیس اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان نیز باید روی محصولاتی کار کنند که نیازسنجی شده و بر اساس نیاز بازار باشد و بتواند به بازار فروش در حوزه کشاورزی کمک کند.
 وی تأکید کرد: کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان، شهرک علمی و تحقیقاتی و شرکتهای دانش‌بنیان و مرکز تحقیقات کشاورزی در این زمینه باید همکاری لازم را داشته باشند.
 
 دانش‌بنیان به دنبال ارزش‌افزوده در بخش کشاورزی است
 فرید نجات بخش، رئیس انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان استان اصفهان گفت: اتاق بازرگانی اصفهان با تغییر نگاه خود موجب شد که کمیسیون دانش‌بنیان در کنار سایر کمیسیون ها قرار بگیرد درحالی‌که ما در این سال‌ها حدود ۱۰۰ صنعت و ۷۰  دانشگاه داشتیم؛ اما اواخر دهه هشتاد علم و فناوری به عنوان یک مهارت مورد توجه قرار گرفت و در سال ۹۰ به عنوان ارزش‌افزوده به ثمر نشست.
 وی افزود: کمیسیون دانش‌بنیان کمیته‌های مختلفی دارد و هدف ما در این کمیسیون فناوری و توسعه تقاضا، توانمندسازی، تأمین مالی، پیگیری قوانین، مالکیت فکری، هوش مصنوعی است که اتفاقات خوبی را در ایجاد ارزش‌افزوده ایجاد کرده است.
 
 محسن دادار، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان در این نشست بر اهمیت نقش ۱۲ هزار هیات علمی و دانشگاهی اشاره کرد و گفت: در راستای استفاده از دانش و فناوری و تحقیقات کشاورزی تاکنون جلساتی در مورد صندوق سرمایه‌گذاری، خطرپذیری و سایر موارد مهم این حوزه با استانداری و نیز اتاق بازرگانی و فعالان بخش نوآوری و دانش‌بنیان برگزار شده است.
 وی ادامه داد: در طی دو سال گذشته نیز چهار همایش ملی با موضوع سرمازدگی، چالش‌ها و فرصت گلخانه و بذر و خاک و نیز در حوزه علوم دامی برگزار شده است.
 
 
 
آلبوم تصاویر امضای تفاهم نامه همکاری