تاریخ : دوشنبه 8 مرداد 1403
کد 7643

لزوم مشارکت فعالان صنایع غذایی اصفهان در نمایشگاه حلال مالزی

بخش خصوصی در بیان مطالبات از دولت صدای واحد داشته باشد

رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق بازرگانی اصفهان گفت: بخش خصوصی در بیان مطالبات خود از دولت باید صدای واحد و متحد داشته باشد؛ زیرا مطالبات جمعی انعطاف بیشتری برای پذیرش ایجاد می‌کند.
به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، سید یوسف قاضی عسکر، رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به پاره‌ای مشکلات در صنعت غذایی و سرمایه‌گریزی‌های موجود اظهار کرد: ما نمی‌توانیم فرصت‌های پیشرو را نادیده بگیریم و دید ناامیدانه به آینده این صنعت داشته باشیم و از سوی دیگر نیز نمی‌توانیم از مشکلات صرف‌نظر و آنها را نادیده بگیریم، لذا باید در حد امکان انتظارات را برآورده و به دنبال حل مسائل باشیم.
 وی افزود: البته بسیاری از مشکلات بخش خصوصی به خودشان برمی‌گردد، چنانچه در مواجهه با تصمیمات مهم دولت، این بخش خصوصی بوده که با حضور یا عدم حضور خود به‌عنوان مشاور بخش اقتصادی موجب شده که بدنه دولت آنها را جدی یا نادیده بگیرند.
 رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه بخش خصوصی باید نسبت به بخشنامه‌های صادره دولتی دقت نظر داشته و مطالبه‌گری کنند، ادامه داد: نیمی از مسائل حل نشده بخش خصوصی به دولت برمی‌گردد و بخشی دیگر به بی‌توجهی و نادیده‌گرفتن حقوق خود بخش خصوصی است که توجه بیشتر بخش خصوصی نسبت به حقوق خود را می‌طلبد.
 وی ادامه داد: خروجی طرح مسائل و مشکلات در جلسات و کمیسیون‌های فعالان اقتصادی با طرح مسائل در جلسات مسئولان بخش دولتی متفاوت است و وقتی صدای واحد از بخش خصوصی بلند شود قطعاً مسئولان دولتی در مقابل مطالبه جمعی انعطاف داشته و تصمیم جدی‌تری می‌گیرند.
 وی با تأکید به تعامل بیشتر فعالان بخش خصوصی و اقتصادی از طریق شبکه‌ای ارتباطی بیان کرد: این کمیسیون از مطالبات فعالان صنعت غذا حمایت و دفاع خواهد کرد.
 
 ظرفیت‌های غذایی استان اصفهان باید شناسایی شود
 علی سرشوقی، نایب‌رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست با اشاره به تسهیل موانع و رفع مشکلات تولید و اقدامات صورت گرفته، تصریح کرد: در راستای بهره‌وری بیشتر در صنعت غذایی پیشنهاد شده است که ظرفیت غذایی استان اصفهان مشخص و شناسایی شود.
 وی افزود: در صورت شناسایی ظرفیت‌های استان ما می‌توانیم نیروی کار و سرمایه‌گذاری را مشخص کنیم که در چه جایگاهی هستیم و سپس بر اساس جایگاه، اهداف کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تعریف کنیم.
 نایب‌رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق بازرگانی اصفهان خاطرنشان کرد: استان اصفهان در زمینه صنعت غذایی در مقایسه با سایر استان‌ها از ظرفیت بسیار بالایی برخورد دار است و این در حالی است که تعریف تصور عوام از صنعت؛ فقط فولاد و ذوب‌آهن است درصورتی‌که سوددهی و ظرفیت برخی از حوزه‌های صنعت غذایی بسیار بیشتر از صنایع سنگین است.
 وی ادامه داد: باید از ظرفیت بسیار خوب صنعت غذایی که کمترین آلایندگی را برای محیط‌زیست دارند و موجب اشتغال‌زایی و شکوفایی اقتصاد استان می‌شوند، استفاده کرد.
 سرشوقی در ادامه این نشست راجع به صدور گواهی محصولات غذایی گفت: گواهی یک محصول غذایی نیاز به زیرساخت قوی، تولید ادامه‌دار، تبدیل به برند شدن و تعیین قیمت دارد.
 وی بیان داشت: در این زمینه سازمان غذا و دارو نقش بسیار مهمی در تعیین و تأیید این استانداردها دارد.
 نایب‌رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق بازرگانی اصفهان در بخشی دیگر از صحبت‌های خود به نمایشگاه‌های بین المللی صنعت غذا اشاره و توضیحاتی راجع به مشخصات این نمایشگاهها ارائه داد.
 
ارائه صورتجلسات طرح مشکلات بخش خصوصی به دولت
 مسعود بختیاری، نایب رئیس دوم کمیسیون صنایع غذایی اتاق بازرگانی اصفهان گفت: بخشی از مسائل و مشکلات به‌واسطه اهمیت در کمیسیون‌ها مطرح شده است؛ اما باید صورت‌جلسه‌ای تنظیم و به امضاء عالی‌ترین مقام دستگاه اجرایی استان و اتاق بازرگانی برسد؛ زیرا این امر می‌تواند دستاویزی برای اقدام و پیگیری آتی باشد.
 وی افزود: ما به پیگیری در سلامت محصولات کشاورزی نیاز داریم؛ زیرا بسیاری از محصولات کشاورزی به سایر کشورهای دیگر صادر شده اما به‌واسطه رعایت‌ نکردن برخی از استانداردهای کشور مقصد محصول برگشت‌خورده است که این مسئله باید با «کیوآر کد» برطرف شود.
 سخنگوی کمیسیون صنایع غذایی اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد: ما باید متناسب با امکانات و شرایط اولویت‌بندی، ظرفیت، منابع انسانی، تجهیزات و منابع مالی هدف‌گذاری کنیم؛ زیرا پیش‌نیاز این امتیازات و جایزه کیفیت و سلامت سایر استانداردها مهم‌تر هستند.
 وی تأکید کرد: نیاز است که در کمیته‌های مختلف کمیسیون‌ها برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد.
 
 استفاده از پایان‌نامه‌های دانشجویی در صنعت غذا
 نرگس نادیان، رئیس کمیته کیفیت و ایمنی کمیسیون صنایع غذایی اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به برخی طرح‌های پژوهشی اظهار کرد: انتظار داریم دانشگاه صنعتی اصفهان با همکاری کمیسیون صنایع غذایی اتاق بازرگانی بتوانند به تفاهم‌نامه‌ای برای استفاده از پایانه نامه‌های دانشجویان حوزه صنایع غذایی برسد.
 وی افزود: یکی از مطالبات فعالان حوزه صنعت غذایی اصفهان تفاوت استانداردهای برخی از مواد غذایی در گرفتن مجوزها در اصفهان و سایر استان‌ها بود که قرار شد بررسی‌های لازم در این زمینه انجام و نتیجه آن به اداره استاندارد ارائه شود.
 رئیس کارگروه کیفیت و ایمنی کمیسیون صنایع غذایی اتاق بازرگانی اصفهان تأکید کرد: در این کارگروه تا جایی که به‌سلامت مردم آسیبی وارد نشود، همکاری لازم با تولیدکنندگان مواد غذایی انجام می‌شود.
 وی گفت: پیشنهاد شده است؛ انجمن یک گواهی سلامت و کیفیت صنایع غذایی صادر کند که این امر نیاز به بررسی بیشتر دارد که به چه محصولاتی این گواهی تعلق گیرد.
 
حضور در نمایشگاه حلال مالزی فرصتی برای فعالان صنعت غذا
 رزیتا مشکلانی، رئیس بخش بین‌الملل شرکت نمایشگاه‌های اصفهان با تشریح نمایشگاه حلال مالزی گفت: مالزی یکی از کشورهای پیشران در صنعت غذایی حلال است که سال ۲ هزار توانست برند نمایشگاه حلال را برای کشور مالزی دریافت کند.
 وی افزود: کشور مالزی در رتبه یکم نمایشگاه حلال و ایران رتبه سیزدهم قرار دارد و این در حالی است که کشور مالزی دو برنامه کنفرانس جهانی حلال و نیز یک نمایشگاه از صنعت غذایی حلال در پیش دارد.
 رئیس بخش بین‌الملل شرکت نمایشگاه‌های اصفهان تصریح کرد: از اکنون می‌توان مشاوره های لازم را ارائه داد که از اصفهان با چه محصولی در این نمایشگاه‌ها حاضر شود و در این زمینه باید یک‌رشته تحقیقات اولیه راجع به سلایق مخاطبان این نمایشگاه تهیه کرد.
 وی ادامه داد: از ۱۰۰ کشور دنیا در این نمایشگاه شرکت می‌کنند و این نمایشگاه فرصت بسیار خوبی است که صنعت غذایی از ایران بخصوص استان اصفهان به این نمایشگاه رفته و محصولات خود را ارائه کنند.
 
 حمید مهدوی، عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون دانش‌بنیان اتاق بازرگانی اصفهان به تشریح قانون اعتبارنامه مالیاتی پرداخت و گفت: انواع حمایت‌های مالیاتی شامل؛ معافیت محصولات دانش‌بنیان، اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه و اعتبار مالیاتی سرمایه‌گذاری می‌شود.
 وی معیارهای تأیید پروژه تحقیق و توسعه، هزینه‌کرد مورد قبول تحقیق و توسعه، سرفصل‌های مورد تأیید و شرایط پذیرش هزینه‌کرد، فرایند ارزیابی و تأیید را برای حضار تشریح کرد.
 
مجتبی متقی، رئیس کمیته بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی اصفهان نیز به تشریح جزئیات رویداد نخستین اکسپوی بین المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری اصفهان در ۱۴۰۳ پرداخت.
وی در این نشست شناسایی و مزیت فرصت‌های سرمایه‌گذاری .(ISINEX 2024)  را تشریح کرد.
 گفتنی است؛ در این نشست کلیت رویداد فن نما توسط نمایندگان کمیسیون دانش‌بنیان تشریح شد.
 
 
آلبوم تصاویر مشارکت فعالان صنایع غذایی اصفهان در نمایشگاه حلال مالزی