تاریخ : دوشنبه 3 خرداد 1395
کد 763

نشست همکاری های مشترک صنعت آب و فاضلاب ایران و ژاپن برگزار شد

مدیران بخش تجاری و خدمات مهندسی 10 شرکت بزرگ ژاپنی، در نشست همکاری های صنعت آب و فاضلاب ایران و ژاپن که در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد، توسعه همکاری های دو جانبه را بررسی کردند.

مدیران بخش تجاری و خدمات مهندسی  10 شرکت بزرگ ژاپنی، در نشست همکاری های صنعت آب و فاضلاب ایران و ژاپن که در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد، توسعه همکاری های دو جانبه را بررسی کردند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، هیئت ژاپنی به سرپرستی پروفسور ساتوشا تاکیزاوا، نماینده شرکت همکاری های خاورمیانه ژاپن در این نشست به بیان توانمندی های مهندسی کشورش در حوزه آب و فاضلاب پرداخت. هیئت همراه او را مدیرانی از شرکت هایی چون میتسوبیشی، هیتاچی، کوبوتا، سووینگ، آیچی و یوکوگاوا شامل می شدند.

در ابتدای نشست زهرا اخوان نسب، از هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان به هیئت ژاپنی خوشامد گفت و اظهار داشت: باتوجه به سفرهیئت بلند پایه ژاپن به اصفهان باید بسترهای بهره مندی از دانش نوین در صنعت آبفا مهیا شود و بحران کم آبی در اصفهان را چاره کرد.

همچنین هاشم امینی، مدیر عامل آبفای اصفهان به ارائه گزارشی آماری از وضعیت و خدمات شرکت آب و فاضلاب اصفهان پرداخت و گفت: این شرکت در حال حاضر 93 شهر را تحت پوشش خود دارد و به 1 میلیون و 100 هزار انشعاب خدمت‌رسانی می‌کند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان ادامه داد: این شرکت با 2 تصفیه‌خانه امر تصفیه آب و با 23 تصفیه‌خانه امر تصفیه فاضلاب را انجام می‌دهد.

وی شرکت آبفای استان اصفهان را پیشتاز در حوزه آب بدون درآمد عنوان کرد و اظهار داشت: میزان آب بدون درآمد در کشور 25 درصد است که این میزان را در اصفهان به 17 درصد کاهش داده‌ایم و امیدواریم با حضور شرکت‌های ژاپنی و استفاده از فناوری روز بتوانیم پیشرفت بیشتری در این زمینه داشته باشیم.

امینی با انتقاد از ژاپنی ها که نسبت به سرمایه گذاری در ایران به نسبت اروپایی ها منفعالانه تر عمل کرده اند، ابراز امیدواری کرد پس از برجام شرکت‌های ژاپنی جانب احتیاط را در این ارتباط کنار گذارند.

وی افزود: ما در ذهنیت تاریخی مان ژاپنی‌ها را به عنوان مردمی سخت‌کوش و بافرهنگ می شناسیم و علاقمند همکاری با ژاپنی ها هستیم.

مدیرعامل شرکت آبفای استان اصفهان همچنین گفت: در 3 سال گذشته همکاری صنعت آب و فاضلاب کشور با ژاپن افزایش یافته و از جمله پروژه ای برای کاهش اتلاف آب در شبکه آب خوانسار با پشتیبانی مالی و فنی مرکز همکاری های خاورمیانه ژاپن در حال انجام است.

 هاشم امینی افزود: طی این سال ها حدود 240 نفر از کارشناسان صنعت آب و فاضلاب کشور تحت آموزش های نوین در رابطه با موضوعاتی همچون کاهش آب بدون درآمد، فرایند تصفیه بهتر و دقیق تر فاضلاب و آب مدیریت بحران و کنترل کیفی خدمات از سوی کارشناسان ژاپن قرار گرفتند.

در این نشست دکتر ساتوشا تاکیزاوا، از مرکز همکاری های خاورمیانه ای ژاپن (JCCME)  به ایراد سخن پرداخت و گفت: بسیار در شهر زیبای اصفهان از تاریخ آموختم. مردم ایران مانند ژاپنی ها از تمدن غنی برخوردارهستند اما آمده ایم تا درباره همکاری های دوجانبه مطالعه کنیم و به معرفی تولیدات سیستم آب و فاضلاب ژاپن بپردازیم.

وی افزود: کشور ژاپن دارای اقلیم آب و هوایی متنوعی است و با این که در برخی از مناطق ژاپن بارندگی به میزان کافی صورت نمی گیرد در حال حاضر 97 درصد کشور ژاپن تحت پوشش سیستم آبرسانی قرار دارند و شبکه فاضلاب ژاپن با 644 هزار کیلومتر طول، 16 برابر محیط کره زمین درازا دارد.

دکتر تاکیزاوا با اشاره به قدمت 130 ساله صنعت فاضلاب در ژاپن تصریح کرد: هم اکنون 44 درصد شبکه فاضلاب ژاپن در برابر زلزله مقاوم سازی شده و کیفیت تصفیه فاضلآب در ژاپن به گونه ای است بار دیگر این پساب تصفیه شده برای استفاده در تانکهای سیفون توالت ها و نیز شستن ترن ها به کار برده می شود.

وی افزود:در چند سال اخیر تلاش جهت کاهش آب بدون درآمد صورت گرفته و هم اکنون میزان آب بدون درآمد در ژاپن به 6 درصد رسیده است.

او ادامه داد: تلاش می شود آب رسانی به مردم با حداقل مصرف انرژی صورت گیرد تا انرژی برای آینده ذخیره شود و با توسعه دانش و تمرکز بر آموزش خدمات خود را به مشترکین ارتقا دهیم .

ژاپنی ها دانش مقابله با حوادث صنعت را دراختیارصنعتگران قراردهند

در ادامه این نشست مدیرکل مدیریت بحران استانداری با اشاره به تدوین سند سندای میان ایران و ژاپن گفت: براساس سند سندای میان ایران و ژاپن تعامل برای استفاده از تجهیزات و تأسیسات مقاوم در برابر حوادث غیرمترقبه مانند زلزله و سیل بوده براین اساس از شرکتهای ژاپنی انتظار می رود تکنولوژی و دانش بکارگیری مقابله در کمترین زمان ممکن با حوادث را در اختیار صنعت گران ایران و به ویژه اصفهانی ها قرار دهند.

شیشه فروش افزود: در سال های اخیر شرکت آبفای استان اصفهان با بحران و حوادث غیرمترقبه ای چون سیلابی شدن رودخانه و ورود مواد نفتی و گازوئیل به آب تصفیه خانه باباشیخعلی مواجه شد و مسلماً اگر تکنولوژی زدودن سریع آلاینده ها به آب وجود داشته باشد مهار حوادث در کمترین زمان ممکن صورت می گیرد که باید در این زمینه تبادل دانش میان ایران و ژاپن صورت گیرد.

 


آلبوم تصاویر هیئت ژاپن-3-95