تاریخ : يکشنبه 24 تير 1403
کد 7620

صنایع با مشکل تامین انرژی روبرو هستند

وزارت نیرو در دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های مدیریت مصرف برق ثبات داشته باشد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان گفت: صنایع نسبت به بی‌ثباتی در بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های مدیریت مصرف برق معترض هستند و از وزارت نیرو انتظار ثبات در صدور بخشنامه‌ها دارند.
به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، محمود حقیقت سرشت، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان در هشتمین جلسه کمیسیون صنعت با اشاره به برگزاری جلسات شورای انرژی با دبیرخانه شورای گفتگو و اتاق بازرگانی اصفهان اظهار کرد: باتوجه‌به ناترازی حوزه انرژی به‌خصوص برق باید هم به مدیریت تولید و هم مصرف برق بیشتر توجه شود و در این راستا طرح شهرک نیروهای خورشیدی و مدیریت تولید و عرضه موردتوجه قرار گرفته است.
 وی افزود: البته در بخش تقاضا همچنان در فصل تابستان و پیک مصرف دچار ناترازی هستیم و این در حالی است که برای مدیریت این مشکل باید زودتر و در فصل زمستان اندیشیده شود.
 معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان تصریح کرد: متأسفانه اکنون که در اوج مصرف برق هستیم، می‌خواهیم آن را مدیریت کنیم که امر بسیار مشکلی است؛ زیرا این برنامه‌ریزی و پیشگیری باید از قبل صورت می‌گرفت.
 وی بیان کرد: این معادله قابل‌پیش‌بینی است و با بخشنامه و دستورالعمل خلق‌الساعه نمی‌توان مدیریت کرد؛ اما از اکنون باید برای دو ماه آینده برنامه‌ریزی کنیم.
 حقیقت‌سرشت گفت: صنایع با بی‌ثباتی مخالف هستند و تنها انتظار آنها ثبات درشرایط ناترازی و نوسانات برق در صدور بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها است.
 معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان با اشاره به موضوع اعتماد مردم اضافه کرد: تفاهم‌نامه شهرک خورشیدی اکنون به‌طورجدی مطرح شده است؛ اما برای مدیریت مصرف برق باید لیست مصارف صنایع را در اختیارشان قرار دهیم .
وی خاطرنشان کرد: پایش اتاق ایران نیز در همین بی‌ثباتی مقررات و قوانین است و انتظار داشتیم که مسئولان صنعت برق در زمینه دستورالعمل‌های قطعی برق فعالان صنعتی را با برنامه‌ریزی بیشتری حمایت کنند.
 حقیقت‌سرشت گفت: تمام تلاش ما برای دوماه باقی‌مانده تابستان و مدیریت مصرف برق صنایع است.

گازوئیل ژنراتورهای برق صنایع باید تامین شود
محمدرضا برکتین، رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی با اشاره به اینکه همچنان مشکلات برق صنایع حل نشده است، اظهار کرد: در جلسه‌ای صنایع را دعوت کردیم که متناسب با نیاز خود میزان مصرف را اعلام و راهکار حل این چالش را بیان کنند.
 وی افزود: یکی از راهکارها استفاده از ژنراتور برق گازوئیل‌سوز و کاهش مصرف برق است؛ اما سیاست‌های تولید و مصرف باید به نحوی باشد که صنایع مجدد با مشکل تأمین گازوئیل مواجه نباشند.
 رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی اصفهان گفت: متأسفانه یک شرایط خاص برنامه‌ریزی نشده است و بیشتر تصمیمات به صنایع تحمیل می‌شود که امیدواریم این بی‌برنامگی برطرف شود.
 وی بیان داشت: امید داریم دولت جدید تصمیمات مؤثری برای صنعت بگیرد.

مصرف برق به همین منوال باشد تا دوماه آینده با مشکل قطعی برق مواجهیم
سعید محسنی، مدیرعامل برق منطقه‌ای اصفهان
در این نشست با اشاره به پیش‌بینی افزایش دما و افزایش مصرف گفت: به ناچار به شهرک‌های صنعتی اعلام شد که میزان مصرف برق خود را در یک روز هفته به ۱۰ درصد برسانند که این محدودیت برای صنایع بزرگ و کارخانه‌های سیمانی نیز لحاظ شد.
 وی با بیان اینکه عمده صنعتگران در شهرک صنعتی مستقر هستند، بیان کرد: بخش زیادی از این چالش به مصرف خانگی بر می‌گردد و کاهش مصرف مورد انتظار بر اساس پیش‌بینی رخ نداده است.
 مدیرعامل برق منطقه‌ای اصفهان اضافه کرد: از میزان برق مصرف روزانه اصفهان حدود یک هزار و ۵۰۰ کیلووات آن نیاز به مدیریت بار بخصوص در بخش صنایع دارد.
 وی بیان کرد: درکل کشور نیز با افزایش دما میزان مصرف افزایش‌یافته است که اگر مصرف برق به همین منوال ادامه پیدا کند در نیمه دوم تابستان در مرداد و شهریور با کاهش حجم آب در پشت سدها محدودیت مصرف ایجاد شود؛ لذا بر همین اساس زودتر برای کاهش مصرف اقدام شود.
در بخش خانگی و تجاری مدیریت مصرف چندانی دیده نمی‌شود
 جعفر بحرینی، معاون خدمات مشترکین شرکت توزیع برق استان اصفهان بیان کرد: شرکت توزیع برق بیش از یک هزار و ۶۰۰ مگاوات مدیریت مصرف بار در استان اصفهان نیاز دارد که ۹۵۰ مگاوات آن مربوط به بخش صنعت،۳۰۰ مگاوات مربوط به بخش کشاورزی است و مابقی اضافه مصرف بار مربوط به مشترکان خانگی است.
 وی ادامه داد: سهم کاهش مصرف مشترکان صنعتی ۴۸۰ مگاوات بود که با چانه‌زنی توانیر این میزان به ۳۰۰ مگاوات مدیریت مصرف بار روزانه برای صنایع رسیده است.
 معاون خدمات مشترکین شرکت توزیع برق استان اصفهان تصریح کرد: باتوجه‌به شرایط کشور باید با مردم صادقانه‌تر صحبت کرد؛ زیرا در بخش خانگی و تجاری مدیریت مصرف چندانی دیده نمی‌شود و ما باید مصرف برق خانگی و تجاری را کاهش دهیم.
 
امید شریفی، مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان گفت: صنایع ما محدودیت‌هایی در توزیع انرژی برق دارند بر همین اساس کمیسیون صنعت اتاق اصفهان به دلیل ناترازی موجود با اعضای شورای انرژی، تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، متولیان و مصرف‌کنندگان و ذی‌نفعان دولتی و خصوصی نشستی برای رفع این معضل برگزار کرد.
 
 رضا چینی، رئیس کانون کارآفرینان اصفهان نیز در این نشست گفت: پس از برگزاری نشست‌های مختلف با ذی‌نفعان و مصرف‌کنندگان برق، متولیان صنعت برق اذعان کردند که پنج الی ۶ درصد تولید برق را افزایش و از خارج کشور خریداری می‌کنند.
 وی افزود: مصرف برق خانگی نیز این ناترازی برق را بیشتر کرده است اما سعی شده با چانه‌زنی میزان مصرف برق در اصفهان بیشتر به صنایع داده شود.
 رئیس کانون کارآفرینان اصفهان گفت: البته این مذاکرات پیش از رسیدن فصل تابستان باید صورت می‌گرفت و محدودیت شرکت‌های برق ۲۴ ساعت قبل و متناسب با توان آن مجموعه اعلام می گردید.
 وی با اشاره به اینکه این کاهش مصرف برق می‌تواند در قالب تفاهم‌نامه هر منطقه صنعتی صورت گیرد، افزود: اگر مشترکان یک فیدر برق بتوانند صرفه‌جویی ۱۵ الی ۱۶ درصدی در طول هفته را داشته باشند، قطعی برق نخواهند داشت.
 
 محمد نمکی زاده، رئیس اتاق اصناف اصفهان گفت: قطعی برق اصناف در یک روز موجب ضرر و زیان چندروزه به صنوف ما می‌شود و در نهایت مردم با مشکل مواجه می‌شوند.
 وی تأکید کرد: ما به‌جای چانه‌زنی با دولت باید مطالبه‌گری داشته باشیم؛ زیرا با قطعی هر ساعت برق بسیاری از صنایع و یا صنوف تولیدی متضرر شده و نیز اعتماد و امنیت مردم خدشه‌دار می‌شود.
 
 در این نشست، مجید شیرانی، مدیر پروژه نیروگاه خورشیدی شرکت فولاد تکنیک به اقدامات انجام گرفته در خصوص مصوبات جلسه قبل کمیسیون با موضوع تأمین برق پرداخت و گفت: موضوع توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پاک به‌منظور تأمین برق چاه‌های کشاورزی مطرح شد.
 وی با اشاره به مدل چاه‌های کشاورزی افزود: اگر ۸۰ درصد دیماند مصرفی چاه‌های کشاورزی را در ساعات محدودیت بار از خرداد تا شهریور رعایت کنند از شمول برنامه‌های مدیریت بار خارج می‌شوند.
 در این نشست معرفی سکوی تأمین مالی جمعی آیفاند، متولی تأمین مالی جمعی در ایران، تأثیرات اجتماعی تأمین مالی جمعی بر جامعه، شرایط تأمین مالی جمعی توسط عاملین دارای مجوز و مزیت آن برای کشور و نیز استفاده از رتبه‌بندی اعتباری در تعاملات مالی و اقتصادی توسط کارشناسان برای حضار تشریح شد.
 
آلبوم تصاویر هشتمین جلسه کمیسیون صنعت