تاریخ : چهارشنبه 20 تير 1403
کد 7613

به میزبانی اتاق بازرگانی اصفهان انجام شد

تشریح حقوق فعالان اقتصادی و معرفی تسهیلات گمرکی

بر اساس اثرگذاری گمرک در روند تجارت بین‌المللی و به‌عنوان پل ارتباطی میان سیاست‌های مالی و بازرگانی، نشست تخصصی تغییر ضوابط تجاری، حقوق فعالان اقتصادی و معرفی تسهیلات گمرکی با حضور مدیرکل گمرکات استان اصفهان، نمایندگان اتاق بازرگانی و فعالان اقتصادی بخش خصوصی برگزار شد.
به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، رسول کوهستانی، مدیرکل گمرکات استان اصفهان، در این نشست با بیان اینکه گمرک به‌عنوان مرزبان اقتصادی کشور سازمانی هوشمند، چابک، قانون‌مدار، پاسخگو، شفاف، عدالت‌محور و تسهیلگر است، اظهار کرد: گمرک سابقه‌ای به قدمت تاریخ دارد. البته این ادعا نه اغراق است نه از باب مباهات، بلکه واقعیت انکارناپذیر است. بر اساس مستندات تاریخی، اصفهان حداقل به قدمت پل شهرستان که قدیمی‌ترین پل بر روی زاینده‌رود و مربوط به دوران ساسانیان است، دارای گمرک بوده، وجود گمرک‌خانه در این محل گویای این مطلب است.
 وی با اشاره به نقش و اهمیت گمرک، افزود: گمرک به‌عنوان پل ارتباطی میان سیاست‌های مالی و بازرگانی و به‌عنوان مهم‌ترین سازمان اثرگذار در روند تجارت بین‌المللی، از اهمیت و حساسیت ویژه‌ای برخوردار است. اجرای مناسب برنامه‌ها و سیاست‌های مالی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دولت، مستلزم سازمان گمرکی کارآمد، مؤثر و هوشمند است. تحولات حادث شده در یکی دو دهه اخیر، موجب گردیده که وظایف دولت و حمایت از صنایع و تولیدات داخلی بسیار فراتر رفته و طیف وسیعی از مأموریت‌های گمرکات کشورها از وظایف سنتی تأمین درآمد برای خزانه، الزامات ملّی و بین‌المللی دررابطه‌با مبادلات و تجارت خارجی را شامل شود.
 مدیرکل گمرکات استان اصفهان، تصریح کرد: کمک به تحقق اهداف دولت در جهت مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی، مبارزه با تروریسم و پول‌شویی و سایر اهداف توسعه ملّی، از جمله مسائلی است که امروزه در ارتباط با وظایف و مأموریت‌های سازمانی گمرکات کشورها قرار دارد. این‌گونه الزامات باتوجه‌به روند توسعه کشورها و مقتضیات ملّی و تحولات بین‌المللی، حسب مورد اولویت و اهمیتی حیاتی یافته و سایر وظایف و مأموریت‌های گمرکات، نظیر کسب در آمد برای خزانه را تحت‌الشعاع خود قرار داده است.
 وی با بیان اینکه امروزه بیش از هر زمان دیگری، گمرک به‌عنوان مهم‌ترین سازمان ناظر در زنجیره تجارت در کانون توجّهات سازمان‌ها و مؤسسات بین‌المللی متعددی قرار دارد، گفت: در سطح داخلی کشورها نیز علاوه بر وزارت‌خانه‌ها و دستگاه‌های سیاست‌گذار در بازرگانی خارجی، سندیکاها و انجمن‌های صنفی حمل‌ونقل، کارگزاران گمرکی، اتاق‌های بازرگانی، صاحبان صنایع و سایر NGOها و خدمت گیرندگان گمرک به مقررات و الزامات گمرکی حساس بوده و به آن توجه دارند.
 کوهستانی توضیح داد: دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی توجه خود را به مساعدت‌هایی که گمرکات کشورها می‌توانند در جهت حمایت از جامعه در مقابل تهدیدات فراملی نمایند، معطوف کردند. ده‌ها کنوانسیون و معاهده بین‌المللی به‌منظور ایجاد و یکسان‌سازی تسهیلات، اعمال کنترل بر کالاهای خاص، ساده و هماهنگ‌سازی رویه‌های گمرکی، توسط سازمان ملل متحد و سایر سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان جهانی گمرک تدوین و به مرحله اجرا درآمده است.
 وی درباره بسته حمایت از رشد تولید صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان و بهبود فضای کسب‌وکار، خاطرنشان کرد: فعالان اقتصادی مجاز AEO معمولاً به واردکنندگان یا صادرکنندگانی مربوط می‌شود که گمرک برای آن‌ها شرایط و تسهیلات ویژه‌ای (مسیر سبز، ترخیص سریع، ارزیابی در محل، و...) قائل می‌شود. این یک برنامه جهانی است که چنانچه کاملاً اجرا شود، گمرک (اعم از ایران یا کشورهای دیگر) برای این اشخاص گواهی AEO صادر می‌کند که می‌توانند در سایر کشورها نیز از امتیازات ویژه برخوردار شوند.
 مدیرکل گمرکات استان اصفهان، در خاتمه در خصوص اقدامات انجام شده در راستای تسهیل تجارت عنوان کرد: در راستای یکسان‌سازی ارائه خدمات و تسهیلات به فعالان اقتصادی برگزیده AEO شیوه‌نامه اجرائی طرح فعالان اقتصادی برگزیده تدوین و ابلاغ و نحوه اخذ ضمانت‌نامه، تعهد ذیحسابی و بن بیمه در چارچوب دستورالعمل به کلیه گمرکات ابلاغ گردیده است.
 
آلبوم تصاویر معرفی تسهیلات گمرکی