تاریخ : سه شنبه 19 تير 1403
کد 7607

در کمیسیون انرژی، صنایع پالایشی و پتروشیمی مطرح شد

معضل ناترازی انرژی صنایع اصفهان در تابستان

رئیس کمیسیون انرژی، صنایع پترو پالایشی بازرگانی اصفهان گفت: صنایع اصفهان با توجه به گرمای هوا  و افزایش مصرف برق دچار معضل ناترازی انرژی است.
به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، مسعود گلشیرازی رئیس کمیسیون انرژی، صنایع پترو پالایشی بازرگانی اصفهان در دومین جلسه این کمیسیون در سال جاری با اشاره به وقایع اخیر بعد از سانحه هوایی حامل ریاست جمهوری و شهادت ایشان اظهار کرد: فقدان ریاست جمهوری نه تنها منجر به نگرانی سیاسی در کشور که موجب اثرات اقتصادی بر کشور شده بود؛ اما روز جمعه ۱۵ تیرماه با مشارکت قابل‌اتکا مردم به سرانجام رسید.
 وی با اشاره به اینکه باید دولتمردان باید اثرات رشد بیش از ۵۹ درصدی (معاملات بازار برق بورس انرژی بین‌المللی) را جدی بگیرند، افزود: اوضاع بین‌المللی در فضای کسب‌وکار تأثیر به سزایی در اقتصاد دارد و ما این اتفاق را با حسن قضیه نگاه می‌کنیم.
 رئیس کمیسیون انرژی، صنایع پترو پالایشی بازرگانی اصفهان تصریح کرد: در ذیل کمیسیون انرژی تاکنون جلسات مستمر کمیته‌ها برگزار شده است؛ اما شرایط حاکی از این است که دو حوزه مدیریت صنعتی و انرژی بسیار اهمیت دارد؛ چنانچه در مناظره‌های دو کاندیدای ریاست‌جمهوری نیز یکی از موضوعات مهم انرژی بود که به نظر می‌رسد؛ رئیس‌جمهور منتخب باید زمینه را برای تأمل و تدبر در این حوزه مهیا کند.
 وی در ادامه به ناترازی مصرف انرژی برق تا ۱۰ سال آینده اشاره و تصریح کرد: باید برای تولید برق صنایع به روش دیزل ژنراتور فکری شود تا این صنایع بتوانند در تولید برق خودکفا داشته باشند.
 گلشیرازی گفت: توصیه نامه مدیریت انرژی باید در کارگروه ذی‌ربط از سوی دبیرخانه بررسی و پس از رسیدگی و اطلاع‌رسانی برای رئیس‌جمهور ارسال شود.

 ۱۲۴ مصوبه نهایی شده از مهم‌ترین مصوبات شورای انرژی است
 محسن محمدی، دبیر کمیسیون انرژی، صنایع پترو پالایشی بازرگانی اصفهان گفت: چهار کمیته سازندگان و پیمانکاران نفت، کمیته برق، کمیته انرژی‌های تجدیدپذیر و کمیته تولیدکنندگان و صادرکنندگان فراورده‌های نفتی به تشریح تشکیل شورای انرژی استان، بررسی و تصویب امضاء و شرح کار این شورا پرداخته که مقرر شد دفتر انرژی استان، توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر را در تمامی کمیته‌ها بررسی کند.
 وی ترکیب اعضای شورای انرژی استان را به ریاست معاون استاندار، دبیر شورا کمیسیون انرژی و صنایع پتروپالایش، نمایندگان بخش خصوصی و دولتی عنوان کرد و گفت: وظایف این شورا رفع موانع و جذب سرمایه‌گذار در حوزه تولید انرژی خصوصاً انرژی تجدیدپذیر، بررسی ظرفیت‌های قانونی موجود در مدیریت مصرف انرژی، مدیریت مصرف انرژی، رصد پایش وضعیت مصرف انرژی در سطح استان است.

با 18 هزار مگاوات ناترازی در مصرف و کمبود تولید برق مواجهیم
 احمدرضا صافی، نایب رییس کمیسیون انرژی، صنایع پترو پالایشی بازرگانی اصفهان اصفهان با اشاره به اینکه شورای انرژی بایدِ با یک محوریت و مرکزیت در اصفهان ایجاد شود، گفت: مسئله انرژی هر سال بدتر از سالهای قبل می‌شود و باید فکری جدی برای این موضوع شود.
 وی تاکید کرد: در باشگاه مدیران استان هر کدام از دستگاه‌های ذی‌ربط باید یک گزارش انرژی، مصارف و موانع خود از طرح‌ها و خواسته‌های مشخص خود ارائه دهند.
نایب رییس کمیسیون انرژی، صنایع پترو پالایشی بازرگانی اصفهان اصفهان با اشاره به دو ماه پر مصرف برق در تیر و مردادماه جاری گفت: ما در این زمینه حدود ۱۸ هزار مگاوات دچار ناترازی در مصرف و کمبود تولید برق هستیم.
وی اضافه کرد: فولاد مبارکه حدود ۱۴۰۰مگاوات برق مصرف می‌کند که دو سوم آن را می‌تواند تولید کند که در این زمینه و برای جبران کمبود برق موردنیاز باید نیروگاه برق احداث شود.
 صافی با اشاره به اینکه هر سال حدود ۸ درصد رشد مصرف برق به کل مصارف اضافه می‌شود، بیان کرد: برای جبران این کمبود باید حداقل ۴۰ هزار مگاوات برق در کشور تولید و سپس بهینه‌سازی مصرف انرژی شکل بگیرد.
 وی تأکید کرد: باید برای احداث نیروگاه انرژِی تجدیدپذیر بسته تشویقی با رویکرد محوریت شورای انرژِی استان ایجاد شود.
 
انرژی یک موضوع امنیتی برای صنایع محسوب می‌شود
 رسول موسی رضایی، مشاور کمیسیون انرژِی صنایع پالایشی و پتروشیمی اتاق بازرگانی اصفهان اظهار کرد: از بدو تولد انرژی الکترونیکی تاکنون پتانسیل تولید انرژی ۹۰ هزار مگاوات ظرفیت نصب شده بوده است که در تیرماه نیز پیک شبکه و مصرف مشخص می‌شود که احتمالاً ۷۵ هزار مگاوات مصرف و مابقی غیر قابل استفاده است.
 وی افزود: کشور ما با مسئله بزرگ ناترازی انرژی در کشور درحال‌توسعه مواجه است که در صورت توسعه چند کار اساسی صورت گیرد.
 مشاور کمیسیون انرژِی صنایع پالایشی و پتروشیمی اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد: به‌کارگیری انرژی تجدیدپذیر و قانون ماده ۱۶ در راستای جهش تولید انرژی خورشیدی یکی از همین راه‌حل‌ها است.
 وی ادامه داد: ما صنایعی را داریم که هنوز نرخ انرژی مصرفی‌شان با تولید انرژِی توجیه نیست و در این راستا شورای مربوطه نمی‌تواند صنایع را کمک کند؛ اما با کمک سازمان  صمت تولید انرژی برق باید کنترل شود.
 موسی رضایی گفت: توان مصرفی برق کشور ما چهار برابر نرم جهانی است و در این‌خصوص هر دستگاه اجرایی و تولید صنعتی باید مدیریت مصرف انرژی داشته باشد.
 وی بیان داشت: ما باید سرمایه‌گذاری خصوصی داشته باشیم و این در حالی است که زیر ساخت توسعه انرژی تا ۱۰ هزار مگاوات سهم صنایع برای تولید نیروگاه مشخص شده است؛ اما صنایع نتوانستند تولید کنند.
 مشاور کمیسیون انرژِی، صنایع پالایشی و پتروشیمی اتاق بازرگانی اصفهان اضافه کرد: مجوز ساختار ۱۶ نیروگاه فراهم شده است و ما باید به سرمایه‌گذاران شرایط تسهیل شده ارائه دهیم.
 وی تأکید کرد: انرژی یک موضوع امنیتی برای صنایع محسوب می‌شود و باید در حوزه انرژی کار اساسی کرد.

 رضا خیامیان، رییس کمیته انرژی اتاق اصفهان به انجمن سازندگان تأسیسات نفت ایران در اصفهان اشاره و افزود: این انجمن را اصفهانی‌ها تشکیل و در حال حاضر یک هزار عضو دارد که بزرگ‌ترین تشکل نفت ایران است اما  فقط ۵۵ نفر آنها اصفهانی و مابقی از سایر استان‌ها هستند.
 وی با اشاره به تشکیل جلسه این انجمن در هفته آینده، افزود: اصفهان پروژه‌های بسیار خوبی دارد و پالایشگاه ۸ میلیارد یورو پروژه تعریف کرده است؛ اما ما سهمی از این پروژه‌ها نداریم که باید به آن ورود کنیم.
 رئیس کمیته انرژی اتاق اصفهان با اشاره به اینکه اصفهان پنج شرکت بزرگ صنایع انرژِی وجود دارد، گفت: بهینه‌سازی انرژِی یکی از مواردی است که باید به آن ورود کرد و شرکت‌های فولادی باید به استفاده از گاز مایع در تابستان ورود کنند.
 
 
آلبوم تصاویر کمیسیون انرژی